دولت فساد را در سرچشمه بخشکاند

به گزارش دور زمین، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید توقع داشت دستگاه قضایی یک تنه در برابر فساد مقابله کند، گفت: کار بزرگ مقابله با فساد، جز با همکاری سایر قوا و نیز سازمان های مردم نهاد و حتی خود مردم به اصلاح مورد نظر منجر نمی گردد.

دولت فساد را در سرچشمه بخشکاند

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سید مصطفی میرسلیم در گفت وگو با میزان، با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در دوره جدید در راستای مقابله با مفاسد مالی، اظهار کرد: رسیدگی به مفاسد و اصلاح آن ها علامت پویندگی اجتماعی است. هر جامعه ای که مراقب شکل گیری فساد و گسترش آن نباشد دیر یا زود به سمت انقراض می رود. از این لحاظ اقدامی که رئیس دستگاه قضائی شروع نموده بسیار مهم و مغتنم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت انسداد سرچشمه های فسادزا، توضیح داد: سرچشمه هر فسادی در زمینه های مالی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اعتقادی، در بی قانونی یا بی اعتنایی به قوانین موجود یا اجرای ناقص قانون یا اجرای بد قانون یا عدم اجرای قانون است؛ بنابراین کاری که در راستای مقابله با فساد در قوه قضاییه شروع شده اگر دربرگیرنده تمام زمینه ها و موارد باشد، کفایت می نماید.

وی با بیان اینکه دسته بندی هایی که در جهان درباره انواع مفاسد انجام شده بسیار گسترده است و کتاب های متعددی هم در خصوص فساد تألیف و چاپ شده است، گفت: به طور کلی فساد کلان را مردم با ارقام آن تشخیص می دهند، ولی مواردی هست که در بدو امر رقمی ندارد، ولی فساد کلان است مانند رواج یافتن دروغ در شکل های متنوع آن که بویژه امروزه در فضای مجازی بیداد می نماید.

میرسلیم با بیان اینکه نباید توقع داشت که دستگاه قضایی یک تنه در برابر فساد مقابله کند، گفت: کار بزرگ مقابله با فساد، جز با همکاری سایر قوا و نیز سازمان های مردم نهاد و حتی خود مردم به اصلاح مورد نظر منجر نمی گردد. اولا در قوه مجریه هر وزارتخانه و دستگاه اجرایی بهتر از دیگران می داند انحرافات از کجا و چگونه شکل می گیرد و می تواند با استفاده از ابزار و اختیارات اداری مانع شکل گیری خلاف یا خشکاندن آن در سرچشمه گردد؛ رئیس قوۀ قضائیه هم با استقبال از این اقدام می تواند بر مبنای وظیفه ای قانونی که برای پیشگیری از جرائم دارد بر چنان اقدامات پیشگیرانه دستگاه های اجرایی نظارت کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان داشت: قوه قضائیه نمی تواند و نباید جایگزین قوه مجریه گردد، ولی باید بر عملکرد آن قوه نظارت کند. ثانیا قوه مقننه نیز سهم مهمی در برخورد با مفاسد دارد و بویژه در اصلاح قوانین و مقرراتی که راه را برای سوء استفاده مجریان و تفسیر به رأی آن ها باز گذاشته باید پیش قدم گردد و در ضمن خود را از هر گونه تعاملی که در آن شائبه ای از تداخل منافع باشد مصون نگه دارد. قوۀ قضائیه نمی تواند به آسانی، بدون قانون مناسب یا مقررات دقیق دربارۀ وقوع فساد وابعاد آن حکم صادر کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2152

به "دولت فساد را در سرچشمه بخشکاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت فساد را در سرچشمه بخشکاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید