جملات پر کاربرد ارمنی در سفر

به گزارش دور زمین، در ارمنستان چگونه حرف بزنیم؟!

گردشگران روسی معمولا در سفر به ارمنستان هنگام حرف زدن با مردم محلی مشکل خاصی ندارد چون بیشتر ارمنی ها مخصوصا آن هایی که در ایروان زندگی می نمایند قواعد زبان روسی را به خوبی می دانند. اما مشکل زمانی پیش می آید که بخواهید در این کشور انگلیسی حرف بزنید و در جایی به غیر از شهرهای بزرگ باشید! پس اگر خیال دارید در ارمنستان طبیعت گردی کنید بد نیست کمی جمله ها و اصطلاحات پرکاربرد آن ها را یاد بگیرید تا سفر راحت تر و بهتری داشته باشید. خبرنگاران را همراهی کنید تا با جملات پرکاربرد ارمنی بیشتر آشنا شوید.

جملات پر کاربرد ارمنی در سفر

با سفر به ارمنستان می بینید که جوان ترها و آن هایی که در زمینه هایی گردشگری فعالیت دارند به راحتی انگلیسی حرف می زنند اما در منطقه ها روستایی توقع زیادی است که انتظار داشته باشید روستاییان بومی حرف های انگلیسی شما را متوجه شوند! اصطلاحات و کلماتی که در این فهرست می آوریم زیاد استفاده می شوند و مطمئنا در سفر به دردتان می خورند. قبل از اینکه برویم سراغ اصل مطلب می خواهیم کمی درباره واقعیت های جالب زبان ارمنی حرف بزنیم.

واقعیت های جالب درباره زبان ارمنی

زبان ارمنی یکی از قدیمی ترین زبان های دنیاست وقتی می گوییم قدیمی یعنی قدمتش چند هزار ساله ست! و حدود 4500 سال پیش شکل گرفته است. این زبان آنقدر زیبا و کامل است که زبان شناسان آن را با زبان فرانسوی مقایسه می نمایند. در زبان ارمنی حدود 120 ریشه واژه ای وجود دارد که باعث می گردد که ترجمه از زبان های دیگر به این زبان به کامل ترین شکل ممکن صورت بگیرد. در قرن پنجم کتاب مقدس مسیحی ها به زبان ارمنی ترجمه شد و کارشناسان هنوز هم که هنوز است این ترجمه را به خاطر درستی و نزیدکی بودن به متن اصلی تحسین می نمایند. ارمنی ها از الفبای منحصربفرد خودشان استفاده می نمایند که در هیچ کشور دیگری استفاده نمی گردد و در واقع در سال 405 اختراع شده است.

امروز الفبای ارمنی از 39 حرف (7 حرف از الفبای ما ایرانی ها بیشتر)تشکیل شده و ارمنی ها به زبان خودشان آنقدر اهمیت می دهند که در روستای آرتاشاوان در دامنه های جنوبی کوه آراگاتس یادبودی برای الفبای زبانشان ساخته اند و جهانگرد های زیادی هم از آن تماشا می نمایند. در این محل یک مجموعه بزرگ را می بینید که شامل 39 مجسمه سنگی است که هر کدام از آن ها یک حرف از الفبا را به نمایش گذاشته و تورهای زیادی در ارمنستان گردشگران را به تماشا این محل می برند.

پرکاربردترین عبارات ارمنی

اگر هیچ پیش زمینه ای از زبان ارمنی نداشته باشید و یک دفعه به متن های آن نگاهی بیندازید به نظرتان این زبان خیلی پیچیده می آید! اما ناامید نشوید! فقط کافیست کمی تمرین کنید تا بتوانید پرکاربردترین کلمات و عبارت های آن را یاد بگیرید. شاید بگویید چه لزومی دارد که این کلمات را یاد بگیرید اما لحظه ای شک به دلتان راه ندهید چون مردم ارمنستان وقتی یک خارجی را می بینند که کوشش می نماید تا به زبان آن ها حرف بزند بسیار راضی می شوند. آن ها حتما تشویقتان می نمایند و تا آنجایی که می توانند به شما یاری می نمایند.

اجازه بدهید خیلی سریع شما را با این کلمه ها آشنا کنیم:

بله : ayo Այո

نه: voch Ոչ

سپاسگزارم: shnorhakalutyun Շնորհակալություն

لطفا: khndrum em Խնդրում եմ

متاسفم: knerek Կներեք

سلام: barev dzez Բարեւ Ձեզ

صبح بخیر: bari luys Բարի լույս

عصر بخیر: bari or Բարի օր

شب بخیر: bari yereko Բարի երեկո

خداحافظ: Tstesutyun Ցտեսություն

حالت چطور است؟ inchpes es Ինչպես ես

چطوری؟ vonc es ոնց՞ես

خوبم: yes lav em Ես լավ եմ

من ارمنی حرف نمی زنم : yes chem khosum hayeren Ես չեմ խոսում հայերեն

به همین سادگی! همینطور که با تماشا این کلمات حتما متوجه شدید کلمه سپاسگزارم خیلی طولانی است برای همین ارمنی ها زیاد ازش استفاده نمی نمایند و در حرف زدن های روزانه شان مثل ما ایرانی ها بیشتر می گویند: مرسی!

اصطلاحات ارمنی

زبان ارمنی اصطلاحات رنگارنگی دارد که به سختی به زبان ارمنی ترجمه می شوند و غیرممکن است که بتوان آن ها را به صورت کلمه به کلمه ترجمه کرد. برخی از این اصطلاحات کمی گنگ و مبهم و برخی از آن ها هم جالبند. در سفر به ارمنستان ممکن است اصطلاح jan زیاد را زیاد بشنوید، ارمنی ها هر وقت می خواهند محبت و مهربانی خودشان را به کسی که با او صحبت می نمایند نشان دهند از این کلمه استفاده می نمایند. این کلمه را به سختی می توان به دیگر زبان ها ترجمه کرد اما معنی نزدیک به آن عزیزم است. یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد tsavt tanem است که آن را باهات همدردم ترجمه می کنیم. البته فکر نکنید که باید حتما اتفاق خیلی ناگواری افتاده باشد تا بتوانید از این اصطلاح بهره ببرید چون ارمنی ها حتی در مواقعی که چندان اتفاق مهمی هم رخ نداده از این عبارت برای ابراز همدردی استفاده می نمایند. ارمنی ها برای ابراز تعجب، نا امیدی یا خشم شان با فریاد می گویند vai (همان وای ما ایرانی ها!). پس از اینکه در ارمنستان کلمات آشنایی مثل جان یا وای را می شنوید اصلا غافلگیر نشوید. آن ها وقتی می خواهند یک اتفاق خوبی را تبریک بگویند از اصطلاح achkd luys استفاده می نمایند که کاربردش مثل وقتی است که ما ایرانی به یک نفر می گوییم چشمت روشن. یادگیری این عبارات و کلمه ها برای کسانی که تا به حال با این زبان آشنایی نداشته اند خیلی مجذوب کننده است و می توانید تنها با چند ساعت وقت گذاشتن آن ها را یاد بگیرید.

منبع: araratour.com

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5305

به "جملات پر کاربرد ارمنی در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جملات پر کاربرد ارمنی در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید