جشن سونگ کران در بانکوک

به گزارش دور زمین، شاد بودن و تفریح کردن بخشی از فرهنگ مردم تایلند است و تفریح کردن در سوزان‌ترین زمان سال نیز از این قضیه مستثنی نیست. وقتی در آوریل که گرمترین ماه در تایلند است، به تور تایلند بروید، خواهید دید که تمامی مردم تایلند در سراسر کشور در حال آب پاشیدن به هم دیگر و برگزاری جشن‌های خیابانی هستند که تقریبا یک هفته به طول می‌انجامد.

جشن سونگ کران در بانکوک

در مدت جشنواره Songkran در تایلند، بیشتر ساختمان‌های اداری، بانک‌ها و همچنین مغازه‌ها و رستوران‌های خانوادگی به صورت کامل بسته می‌شوند، اما مجتمع‌های تجاری بزرگ معمولا باز می‌مانند. در زمان جشنواره Songkran، بانکوک تقریبا خالی می‌شود چرا که حداقل نصف کسانی که در بانکوک زندگی می‌کنند به شهرهای خود برمی‌گردند تا در کنار خانواده‌شان باشند. جای آن‌ها را البته توریست‌هایی می‌گیرند که برنامه‌ریزی می‌کنند تور تایلند خود را در این زمان در بانکوک باشند تا بتوانند رنگارنگ‌ترین و شادترین جشنواره تایلند را تجربه کنند. جشنواره Songkran در تایلند به طور رسمی در تاریخ‌های سیزدهم تا پانزدهم آوریل برگزار می‌شود، اگر چه در عمل این جشن یک هفته طول می‌کشد. بسته به این که در کدام قسمت از تایلند باشید، زمان و مدت برگزاری این جشن ممکن است متفاوت باشد.

سونگ‌کران در تایلند مناسبتی است برای جمع شدن خانواده‌ها در کنار هم، بازدید از معابد و خانه تکانی سالیانه. بیشتر مردم تایلند این جشن ملی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری می‌کنند. به طور سنتی، در اولین روز جشنواره سونگ کران، مردم تایلند رسم Rod Nam Dum Hua را انجام می‌دهند که به طور رسمی روز ملی افراد سالمند است. در این تشریفات جوانان تایلند، آب معطر روی دست‌های بزرگترها می‌ریزند و از آن‌ها آرزوی خوشبختی طلب می‌کنند.

روز دوم جشنواره Songkran به طور رسمی روز ملی خانواده است. خانواده‌های تایلندی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و به راهبان بودایی خیرات و صدقه می‌دهند و مابقی روز را با یکدیگر می‌گذرانند. یک رسم مذهبی مهم در جشن Songkran تایلند، شستن بودا است که در آن بودایی‌های تایلند مجسمه‌های بودا در منازل خود یا معابد را با آب معطر می‌شویند. بودایی‌های مذهبی‌تر تایلند در ایام این جشن، خود را وقف تشریفات بودایی کرده و فعالیت‌های مذهبی انجام می‌دهند.

برخلاف آن چه که به نظر می‌آید، تایلندی‌های عاشق تفریح، در ایام سونگ‌کران تایلند، آب را بی‌دلیل بر روی هم دیگر نمی‌ریزند. معنی حقیقی آب پاشیدن بر روی همدیگر، به طور نمادین شستن بد شانسی‌ها و سیاه‌بختی‌های سال گذشته و خوشامدگویی به سال جدید با شروعی جدید است.

به طور سنتی مردم تایلند در زمان این جشن یک کاسه آب روی اعضای خانواده و دوستان نزدیک و همسایه‌هاشان می‌ریختند. به مرور همان‌طور که این جشن شکلی فستیوال‌گونه به خودش گرفت، کاسه آب به سطل آب، شلنگ آبپاشی و تفنگ‌های آبپاش تبدیل شد و شادی این جشن ویژه تایلند با تمام افراد شهر و توریست‌های تور تایلند به اشتراک گذاشته شد.

سونگ کران در سیلوم بانکوک

سیلوم بانکوک احتمالا بزرگترین و غیر قابل کنترل‌ترین جمعیت آبپاش در بانکوک را در ایام جشن دارد. کل طول 5 کیلومتری این خیابان، با هزاران جوان تایلندی پر می‌شود که در دستانشان هر چیزی که بتواند آب بپاشد همراه دارند. بهترین چیز در مورد این منطقه از شهر این است که می‌توانید بدون این که خیس شوید، از پیاده‌رو هوایی BTS که از بالای خیابان رد می‌شود همه چیز را ببینید و از جشن لذت ببرید. البته به یاد داشته باشید که در این روز وسایل با ارزش و خراب‌شدنی خود را در کیسه‌های پلاستیکی همراه داشته باشید. باحال‌ترین قسمت این جشن، تماشای ماشین‌های آتشنشانی است که در هر تقاطع کمین کرده‌اند تا با آبپاش‌های قوی خود مردم را خیس کنند. مردم نیز عاشق این هستند که در روزهایی که دما به 40 درجه می‌رسد حسابی خیس شوند.

سونگ کران در جاده خائو سان بانکوک

اگر دوست دارید از فرق سر تا نوک پا خیش شوید مطمئن شوید که در ایام جشنواره در تور تایلند خود، به جاده خائو سان بانکوک بروید. کل مسیر این خیابان بانکوک، به صحنه یک جنگ آبپاشی تمام عیار تبدیل می‌شود و وقتی به آنجا برسید مطمئن باشید که خیس خواهید شد. در دو طرف خیابان ایستگاه‌های پلیس مستقر شده‌اند و بطری‌ها، قوطی‌ها و پودرهای سفیدی که مردم به صورت‌های هم می‌مالند را ضبط می‌کنند. یک توصیه این که مراقب کف سنگفرش شده خیابان که مانند میدان یخ بازی می‌شود باشید.

سونگ کران در منطقه Phra Pradaeng بانکوک

اگر می‌خواهید جشن سونگ‌کران را به شکل سنتی‌تر ببینید، سری به منطقه Phra Pradaeng بزنید، جایی که اجتماع تایلندی-رامانی بانکوک، این جشن را به رسم خود برگزار می‌کنند. در این قسمت از بانکوک جشن یک هفته بعد از جشن مرکز بانکوک برگزار می‌شود و پر است از مفاهیم فرهنگی. در این منطقه نه تنها می‌توانید خیس شوید، بلکه از تعداد زیادی فعالیت‌های فرهنگی مانند بازی سابا، رقص‌های سنتی رامان و مسابقات قایق سواری لذت خواهید برد.

سونگ کران در Sanam Luang بانکوک

مراسم مقدس این جشن در Sanam Luang و در روبروی کاخ بزرگ برگزار می‌شود. در اولین روز این جشن مجسمه بودا از موزه ملی تایلند بیرون آورده شده و در طول خیابان حمل می‌شود تا مردم روی آن آب بریزند و تبرک بگیرند. این مجسمه بعد از آن سه روز در این محل گذاشته می‌شود تا آن‌هایی که اولین روز را از دست داده‌اند بیایند و بزرگداشت خود را به جای آورند.

بایدها و نبایدهای سونگ کران تایلند

بایدهای سونگ‌کران تایلند:

  • تشریفات مذهبی این جشن را ببینید و از فرهنگ تایلند لذت ببرید
  • از کیسه‌های نایلونی زیپ‌دار استفاده کنید تا وسایل الکترونیکی و وسایل با ارزش خود را محافظت کنید
  • مراقب وسایل خود باشید تا در شلوغی گم نشوند
  • اگر می‌خواهید به منطقه خاصی در بانکوک بروید، از وسایل حمل و نقل عمومی بانکوک استفاده کنید، چرا که ترافیک در زمان جشن فوق‌العاده شدید است
  • سال نوی تایلندی را به مردم محلی تایلند تبریک بگویید
  • لبخند بزنید و خوش بگذرانید

نبایدهای سونگ کران تایلند:

  • بر روی بچه‌ها، راهبان و مسن‌ها آب نپاشید
  • آب همراه با یخ و آب کثیف به هیچ عنوان به کسی نپاشید
  • روی موتورسوارها آب نپاشید، چون ممکن است باعث تصادف شود
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2989

به "جشن سونگ کران در بانکوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن سونگ کران در بانکوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید