بازدید از نه جاذبه برتر شهر پمپئی در مدت تور ایتالیا

به گزارش دور زمین، کمتر مجموعه باستان شناسی را می‌توان یافت که بیش از سازه‌های حفاری شده پمپئی (واقع در جنوب شرقی ناپل)، تجربه‌ سفری تمام عیار را برای گردشگران تور ایتالیا رقم زنند. فوران کوه آتشفشانی وزوویوس (Vesuvius) در سال 79 میلادی این شهر رومی را در زیر 12 متر خاکستر مدفون ساخت و همین امر موجبات حفاظت از این شهر دفن شده را فراهم آورد و پیکر ساکنان مختنق شده‌اش را به مدت 1700 سال به طور کامل محفوظ داشت. حفاری‌های پیاپی این محل از قرن هجدهم آغاز و در پی آن حجم زیادی از مصنوعات این شهر کشف شد و بسیاری از جزئیات پیچیده زندگی روزانه مردم نفرین شده آن آشکار گردید.

بازدید از نه جاذبه برتر شهر پمپئی در مدت تور ایتالیا

بازدید از معبد آپولو (Temple of Apollo) در مدت تور ایتالیا

معبد آپولو که به فروم پمپئی اشراف دارد، قدیمی‌ترین سازه این شهر محسوب می‌شود  و تغییرات در سبک معماریش را از نخستین زمان ساختش در قرن ششم پیش از میلاد تا زمان تخریبش در سال 79 میلادی در معرض دیدگان گسترده است. طراحی اولیه این سازه به سبک اتروسکانی بوده است و بعدها توسط یونانیان تغییر داده شده است. رومیان نیز با افزودن ستون‌های خارجی پیرامونی تغییرات یونانیان را بسط داده‌اند. اگرچه عمده مجسمه‌های برنز این معبد هم اکنون در موزه ملی باستان‌شناسی ناپل واقع شده‌اند، یک نسخه کپی از مجسمه آپولو و نیم تنه الهه دایانا در جایگاه اولیه خود در معبد قرار گرفته‌اند.

بازدید از خانه وتی (House of the Vettii) در مدت تور ایتالیا

این بنا که در بخش غربی بقایای شهر پمپئی واقع شده است یکی از ویلاهای رومی به خوبی حفظ شده این شهر محسوب می‌شود. خانه وتی بعد از زمین لرزه سال 62 میلادی مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه طراحی یکپارچه و نو آن، مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری با پس زمینه‌های مشکی در قالب‌های زرد و قرمز را شامل می‌شود. این محل که به نام تاجر ثروتمندی که زمانی در آن زندگی می‌کرد نام گذاری شده است، با هدف آسایش ساکنانش و مسحور کردن میهمانانش بواسطه اتاق‌های سرگرمی پیرامون حیات مرکزی که تحت احاطه ستون‌های پیرامونی قرار داشت، احداث گردیده بود. درون مجموعه این ستون‌ها مجسمه‌های آب فشان، حوضچه و فوراه‌های متعدد واقع شده‌اند. برخی از پیکره‌ها و مصنوعات ساکنین خانه به ظاهر اصلی خود بازگردانده شده‌اند و به همین دلیل گردشگران تور اروپا می‌توانند ظاهر اولیه این بنا را پیش از تخریب شدنش در سال 79 میلادی تجسم کنند.

خانه شاعر محزون (House of the Tragic Poet) در مدت تور ایتالیا

این بنا که با فاصله از بخش غربی پمپئی واقع شده است، بواسطه تزئینات هنری‌اش که مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری و موزائیک‌کاری‌های متنوع را شامل شده است در میان گردشگران تور ایتالیا شناس گشته است. ابعاد این تزئینات به طرزعجیبی برای این بنای به نسبت کوچک بسیار بزرگ هستند. موزائیک‌های پر آذین کف گردهمایی بازیگران در پشت صحنه را به تصویر کشیده‌‌اند. بدین سبب باستان‌شناسان بر این باورند که شاید شاعر یا نویسنده‌ای مهم در این خانه سکونت داشته اشت. موجودات افسانه‌ای عظیمی که در نقاشی‌های تالار مرکزی به چشم می‌خورند نیز بسیار جالب توجهند. در مجاورت ورودی بنا بر یکی از موزائیک‌ها عبارت هشدار آمیزی حک شده اشت که به بازدید کنندگان اطلاع می‌دهد که اموال این خانه توسط سگ وحشی حفاظت می‌شود.

بازدید از فروم پمپئی (Forum of Pompeii) در مدت تور ایتالیا

در مرکز پمپئی فروم باستانی آن واقع شده است. این فضای باز مستطیلی شکل که مساحت وسیعی را شامل گشته، مرکز سیاسی، فرهنگی و تجاری شهر به شمار می‌آمده است. این میدان بازار، دادگاه، حمام‌های عمومی و معابد شهر را در خود جای داده بود. بنای دادگاه که به عنوان باسیلیکای شهر نیز شناخته می‌شد، راهروهای صلیبی شکلی را شامل می‌گشت که بعدها در ساخت کلیساهای مسیحی نیز از آن اقتباس گرفته شده است. اگرچه تنها تعدادی از ستون‌های تالار دو طبقه این فروم که در مجاورت فضای باز آن قرار داشته است باقی مانده‌اند و ساختمان‌های آن در میان خرابه‌ها واقع شده‌اند، مقیاس وسیع ابعادش همچنان تحسین برانگیز است. بازدید از این محل امکان تجسم شور و هیاهوی مردم را در طول روز در دوران شکوه و قدرت پمپئی بدست می‌دهد.

بازدید از اقامتگاه فان (House of the Faun)، رب النوع مزارع در مدت تور ایتالیا

این اقامتگاه بزرگترین ویلای خصوصی در پمپئی است و یک بلوک شهری را به طور کامل شامل می‌شود. باستان‌شناسان در محل این سازه عظیم بود که برخی از شاخص‌ترین گنجینه‌های هنری پمپئی را کشف کردند که از میانشان می‌توان به موزائیک‌کاری‌هایی که نبرد ارتش اسکندر را در برابر سپاه داریوش سوم از ایران به تصویر کشیده‌اند اشاره کرد. این محل در پی کشف مجسمه برنزی فان (رب النوع مزارع و گله) به نام او نام گذاری شد. هر دو اثر مذکور در موزه ملی باستان‌شناسی ناپل در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. برجسته‌ترین اثر هنری این محل زمین مرمری واقع در مجموعه‌ای با الگوی متقارن است که بی شک گردشگران تور ایتالیا را شگفت زده خواهد کرد.

بازدید از حمام‌های آب گرم پمپئی (Pompeii Thermal Baths) در مدت تور ایتالیا

حمام‌های عمومی یکی از خصیصه‌های معمول امپراطوری روم باستان حتی در شهرهای کوچک به شمار می‌آمدند، به طوری که کمتر خانه‌ای به حمام خصوصی مجهز بود. کلیه طبقات اجتماعی حتی بردگان اجازه ورود به حمام‌های عمومی را داشتند. زنان و مردان نیز به طور جداگانه استحمام می‌کردند. علاوه بر استحمام، افراد می‌توانستند در این محل یکدیگر را مقالات کنند. سیستم گرمایشی حمام‌ها بواسطه آب گرمی که در حفره‌های درون دیوار به حرکت در می‌آمد کار می‌کرد. پمپئی از سه مجموعه حمام عمومی برخوردار بود: استابیان (Stabian)، فروم و حمام‌های مرکزی. حمام‌های استابیان قدیمی‌ترین حمام‌های حفظ شده در سرتاسر امپراطوری روم باستان هستند. حمام‌های میدان اصلی شهر (فروم) کوچک‌ترین حمام‌های عمومی پمپئی و پر آذین‌ترین آن‌ها هستند. در هنگام فوران کوه وزوویوس در سال 79 میلادی، ساخت حمام‌های مرکزی هنوز به اتمام نرسیده بود. این مجموعه از بخش‌های جداگانه برای زنان و مردان برخوردار نبود و آن‌ها مجبور بودند در ساعت مختلف استحمام کنند. بازدید از این حمام‌ها تجربه تاریخی منحصربفردی را برای بازدیدکنندگان تور ایتالیا رقم خواهد زد.

بازدید از اسپکتکیولا، آمفی‌تئاتر پمپئی (Pompeii Spectacula) در مدت تور ایتالیا

این مجموعه که در حدود سال 70 قبل از میلاد ساخته شده است، قدیمی‌ترین آمفی‌تئاتر بازمانده از زمان روم باستان در جهان به شمار می‌آید. علاوه بر این نخستین آمفی‌تئاتر رومی محسوب می‌شود که از سنگ ساخته شده است، چرا که پیش از این از چوب ساخته می‌شدند. دومین آمفی‌تئاتر رومی که از سنگ ساخته شده است، کولوسئوم واقع در رم است. این سازه با فاصله یک قرن از اسپکتکیولا ساخته شده است. استفاده از واژه اسپکتکیولا بدین جهت است که کاربرد واژه آمفی‌تئاتر در آن زمان رایج نبوده است. این محل در حدود 20000 تماشاگر را در بر می‌گرفت که برابر با کل جمعیت پمپئی بوده است. پس از درگیری‌ سختی که در سال 59 میلادی میان طرفداران پمپئی و طرفداران کشور حریف روی داد، مجلس ثنا اجرای هرگونه مسابقه در این محل را به مدت ده سال ممنوع اعلام کرد.

بازدید از خانه اسرار (Villa dei Misteri) در مدت تور ایتالیا

این ویلای به خوبی حفظ شده در خارج از پمپئی در مسیر جاده‌ای واقع شده است که به سمت بندر شهر می‌رود. ویلا دی میستری، بنای مسکونی رومی است که نقاشی‌های دیواری را شامل می‌شود که به طرز خارق‌العاده‌ای محفوظ مانده‌اند. به نظر می‌رسد که این تصاویر زنی را به تصویر کشیده‌اند که به فرقه ممنوعه دیونیسوس (Dionysus، خدای گناه که نزد رومیان تحت عنوان باخوس شناخته می‌شود) روی آورده است. واژه اسرار (Mysteries) به این مراسم گرویدن مخفیانه اشاره دارد. این تصاویر که در زمینه‌ای قرمز رنگ واقع شده‌اند، به زیبایی با درجه قابل توجهی از شفافیت و جزئیات نقاشی شده‌اند. با این وجود این ویلا به خودی خود به همراه باغاتش که یک تراس خارجی بزرگ و اتاق‌های به زیبایی طراحی شده را در بر می‌گیرد به اندازه نگاره‌های مذکور شگفت انگیز است و گردشگران تور اروپا را مسحور جزئیات خود خواهند کرد.

بازدید از ساکنین گچی پمپئی (Plaster Casts) در مدت تور ایتالیا

ساکنینی که پیش از فوران کوه از پمپئی نگریختند، محکوم به فنا شدند و اجسادشان به طور کامل در میان باران خاکسترهای داغ سوخت. در سال 1870 Giuseppe Fiorelli از تکنیکی جهت پر کردن فضاهای خالی موجود در این اجساد تجزیه شده بهره جست. وی از دوغاب گچ جهت ساخت قالبی کامل از قربانیان این فوران استفاده کرد. پس از سفت شدن گچ، خاک‌های پیرامونی کنار زده می‌شدند تا قالب کلی آشکار شود. پیشتر نیز از این روش جهت ساخت قالب‌های متعددی از بدن انسان، حیوانات و اشیاء استفاده شده بود. ساختمان اولیه‌ای که این افراد در آن اقامت داشتند در پی جنگ جهانی دوم دچار صدمات جدی شد و اکنون این قالب‌ها در مکان‌های متعددی از خرابه‌های پمپئی واقع شده‌اند و برخی دیگر در موزه ملی باستان‌شناسی ناپل نگهداری می‌شوند. در این میان باغ فراریان (Garden of the Fugitives) بیشترین تعداد قربانیان کشف شده در محل را شامل شده است. در این محل سیزده نفرد در باغ میوه پناه گرفته بودند.

انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2981

به "بازدید از نه جاذبه برتر شهر پمپئی در مدت تور ایتالیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازدید از نه جاذبه برتر شهر پمپئی در مدت تور ایتالیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از نه جاذبه برتر شهر پمپئی در مدت تور ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید