بازدید از ونیز همراه با بچه ها

به گزارش دور زمین، سخت است شهری را در دنیا پیدا کنید که بیشتر از ونیز از نظر بصری هیجان‌انگیز باشد. رفتن به تور ایتالیا و بازدید از این شهر یک ماجراجویی بزرگ برایتان خواهد بود. در ونیز به هر خیابانی که می‌روید مجموعه‌ای جدید از خانه‌های رنگارنگ، معماری‌های پر زرق و برق با کانال‌های پر شده با قایق را می‌بینید، در نتیجه همیشه چیزی هست که توجه کودک شما را جلب کند.

بازدید از ونیز همراه با بچه ها

سخت است مجذوب شهری نشد که در آن همه چیز متفاوت است. فقط تصور این را بکنید که در این شهر چه چیزی انتظارتان را می‌کشد: خیابان‌ها با آب پر شده‌اند، خطوط عابر پیاده پل‌ها هستند (و گاهی گوندولاها)، ماشین‌ها و اتوبوس‌ها قایق هستند، پنجره‌ها به ندرت مربع هستند و ساختمان‌ها به اندازه رنگین کمان رنگارنگند. این ایده را از سر خود بیرون کنید که رفتن به ونیز قرار است تنها دیدن چندین جاذبه باشد. در ونیز قرار نیست سیاهه مکان های دیدنی را خط بزنید. ونیز خودش جاذبه گردشگری است و تجربه این شهر رویایی در ایتالیا همه چیز است.

کانال بزرگ ونیز را با اتوبوس‌های آبی (Vaporetto) تجربه کنید

بهترین راه برای این که در مدت تور ایتالیا، ونیز را درک کنید، سوار شدن بر اتوبوس‌های آبی و گذشتن از میان کانال بزرگی است که به شکل یک S معکوس، از قلب شهر مسیر خود را پیدا می‌کند. خط یک Vaporetto (سیستم حمل و نقل عمومی ونیز) طول کامل کانال بزرگ را از Piazza Roma تا Piazza San Marco طی می‌کند. تجربه این گشت، یک تور عادی شهری نخواهد بود. شما از کنار ساختمان‌ها و قصرهایی عبور می‌کنید که متعلق به کسانی است که زمانی در دوره‌های رنسانس و گوتیک کسی برای خودشان بوده‌اند؛ زمانی که ونیز بر یک امپراتوری بزرگ حکمرانی می‌کرد و ثروتش را به رخ جهانیان می‌کشید.

وقتی این ساختمان‌های پر زرق و برق و رنگارنگ از برابر دیدگانتان عبور می‌کند، در کنار اتوبوسی که در آن هستید، دیگر وسایل حمل و نقل ونیز را می‌بینید که در این بلوار آبی شریک هستند: گوندولاها، تاکسی‌های آبی، کرجی‌های حمل بار، قایق‌های مرسوله‌بر، قایق‌های شخصی، قایق‌های پلیس با آژیرهای روشن و شاید یک یا دو کایاک. به کودکانتان یادآوری کنید که نماهای ساختمان‌هایی که در این گشت ونیز می‌بینند، در واقع درب‌های جلویی این قصرها هستند و صاحبانشان با قایق به خانه‌هایشان می‌رسند.

در ونیز گوندولا سوار شوید

شاید اصلی‌ترین و ناب‌ترین تجربه‌ای که در ونیز و در تور ایتالیا می‌توانید داشته باشید، قایق‌سواری در میان کانال‌های باریک و پیچ در پیچ شهر همراه با یک گوندولاران آواز خوان است. برای زوج‌هایی که به این شهر می‌آیند، این تجربه در بالاترین سطح کارهای رمانتیک قرار دارد. ولی برای خانواده‌ها و بچه‌ها نیز قایق سواری در کانال‌های ونیز تجربه‌ای فوق‌العاده مفرح و سرگرم‌کننده است. نوجوان‌ها ممکن است در ابتدا مخالفت کنند و تصور کنند که در مدت این سواری تنها باید به اطراف خیره شوند، ولی وقتی گوندولا از کوچه‌های پشتی مسیر خود را پیدا کرد و از زیر پل‌ها رد شد، آن‌ها نیز عاشق این تجربه خواهند شد (حتی اگر به روی خود نیاورند).

اگر گوندولا سواری یک خرج حسابی در ونیز به حساب آید، تجربه‌ای وجود دارد که هر مسافر تور ایتالیا و بازدیدکننده از این شهر می‌تواند انجام دهد. این کاری است که ساکنان ونیز هر روز انجام می‌دهند. تنها چهار پل در مسیر کانال بزرگ وجود دارد و افراد اگر بخواهند از پل‌ها برای عبور از کانال استفاده کنند باید مسیر پیاده‌ی زیادی را طی کنند. در نتیجه یک سری از گوندولاها که Traghetti نام دارند، مسافران را با یک یا دو یورو از این سوی کانال به آن سو می‌برند. صندلی‌های بالشت‌دار از روی این قایق‌ها برداشته شده‌اند و به جای آن‌ها نیمکت کار گذاشته شده است؛ البته بیشتر اهالی ونیز ایستاده عرض کانال را طی می‌کنند. وقتی در ونیز خواستید این قایق‌ها را تجربه کنید به دنبال تابلوهایی که محل توقف Traghetti را نشان می‌دهند باشید. در نقشه‌های شهر نیز این محل‌ها علامت خورده‌اند. یکی از مناسب‌ترین این توقفگاه‌ها، منطقه San Marco را به Dorsoduro متصل می‌کند که زیاد از موزه Guggenheim نیز دور نیست.

در ونیز ماسک بخرید

به هر جای ونیز که می‌روید می‌توانید ماسک‌های کارناوال را پشت شیشه مغازه‌ها و دکه‌های فروشنده‌های خیابانی ببینید. ولی برای این که وقتی به تور ایتالیا می‌روید بتوانید ماسک‌های اصلی را پیدا کنید که در ونیز ساخته شده‌اند، باید از روی پل ریالتو عبور کرده و به کوچه‌های پیچ در پیچ محله‌های San Polo بروید. به دنبال ویترین‌هایی بگردید که فقط ماسک‌ها و لباس‌های کارناوال را می‌فروشند. از پنجره به داخل نگاه کنید ببینید آیا هنرمندان در حال ساخت ماسک‌ها هستند یا نه؟ اگر این چنین بود موفق شده‌اید یک سازنده واقعی ماسک‌های ونیزی را پیدا کنید. تعداد زیادی سازنده ماسک در محله Dorsoduro نیز وجود دارد. با سر زدن به این محله‌ها، کارگاه‌ها و مغازه‌هایی را پیدا خواهید کرد که تنها بر ساخت وسایل سنتی تمرکز دارند.

اگر در ونیز قصد کردید ماسک خریداری کردید، در محله سن پولو به دنبال فروشگاه TragiComica بگردید. کارکنان آن جا با روی خوش از بچه‌ها استقبال کرده و خوشحال می‌شوند که بچه‌ها، آنها را در حین نقاشی ماسک‌ها تماشا کنند. نزدیک پل ریالتو مغازه فسقلی و شلوغ La Bottega dei Mascareri را پیدا خواهید کرد که در سبک‌های تاریخی تخصص دارد. این مغازه می‌تواند برای بچه‌های بزرگتر جذاب‌تر باشد. در کانال Rio Terà در محله Dorsoduro، فروشگاه Mondo Novo قرار دارد که با طراحی‌های مدرنش این هنر را به زمان معاصر آورده است. در فروشگاه Ca' Macana در Calle delle Botteghe در محله Dorsoduro، بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که ماسک‌ها چطور ساخته می‌شوند و حتی خودشان هم آن را امتحان کنند. برای این که بچه‌ها اوقات خوشی را در تور ایتالیا و در ونیز داشته باشند می‌توانید به این مکان سر بزنید. توجه داشته باشید که باید از قبل رزرو انجام دهید.

به مورانو بروید و کار شیشه‌سازان را تماشا کنید

یکی از قسمت‌های جذاب ونیز که باید در مدت تور اروپا ببینید، جزیره مورانو است. اتوبوس‌های آبی به طور مداوم به سمت این جزیره حرکت می‌کنند. این جزیره جایی است که تمام کارگاه‌های شیشه‌سازان ونیز در آنجا قرار دارد. شیشه‌سازان در قرن سیزدهم به دو دلیل در این جزیره قرنطینه شدند: اول این که از آتش‌سوزی‌های احتمالی ناشی از کوره‌های آنها در شهر شلوغ و فشرده ونیز جلوگیری شود؛ دوم این که آن‌ها نتوانند این شهر را ترک کنند و اسرار ساخت شیشه را با خود به بیرون ببرند، اسراری که شیشه ونیزی را به ارزشمندترین شیشه در دربارهای سلطنتی اروپا تبدیل کرده بود. وقتی به این جزیره رفتید، دستفروشان را نادیده بگیرید و به دنبال تابلوهای نمایش‌های رایگان شیشه‌سازی بگردید. دیدن حباب‌های شیشه‌ای مذاب که به گلدان‌ها، فنجان‌ها و کارهای هنری فوق‌العاده زیبا تبدیل می‌شوند یکی از بهترین تجربه‌ها در مدت تور ایتالیا برای هر سنی و برای هر یک از اعضای خانواده خواهد بود.

بعد از دیدن نمایش‌های ساخت شیشه، به سمت سالنهای عرضه کارهای شیشه‌ای برده می‌شوید، اما واجب نیست که خرید کنید. وقتی در ونیز می‌خواهید شیشه ونیزی بخرید بهتر است قبل از خرید مورانو را خوب بگردید. هر چه از ایستگاه اتوبوس‌های آبی دور شوید، احتمال پیدا کردن قطعات منحصر به فردتر و خلاقانه‌تر و البته با قیمت‌های خیلی بهتر بیشتر می‌شود. در مورانو مغازه‌هایی را پیدا خواهید کرد که متعلق به طراحان مستقل است. کارهای این طراحان، هنرمندانه و کاملا مقرون به صرفه هستند. برای گرفتن سوغاتی برای برگشت از تور اروپا و تور ایتالیا، کارهای این هنرمندان خیلی خیلی بهتر از گوندولاهای شیشه‌ای تولید انبوه است که در هر کیوسک خیابانی در ونیز پیدا می‌شوند (کارهایی که آن قدر شکننده اند که بعید است بتوانید آنها را سالم به خانه برگردانید). برای این که مطمئن شوید کارهای شیشه‌ای که می‌خرید اصلی هستند بر روی پنجره مغازه به دنبال علامتی بگردید که اصالت آن مغازه را تایید می‌کند. دختر بچه‌ها مطمئنا عاشق گردن‌بندهای ساخته شده از دانه‌های شیشه‌ای رنگارنگ می‌شوند.

زندان‌های جن‌زده قصر Doge را بگردید

نمای بیرونی قصر Doge که در کنار St Mark's Basilica قرار دارد، کمی مانند یک کیک تزئین شده و نمای داخلیش، مجلل و پر زرق و برق است. قصر Doge، جایی است که زمانی مردی که بر جمهوری ونیز حکم می‌راند، در نعمت کامل زندگی می‌کرده است. وقتی به این قصر می‌روید مطمئن باشید که بچه‌ها با دیدن Scala d'Oro (پله‌های طلایی) و سالن شورای بزرگ با نقاشی عظیم 22 متری نقاش معروف ایتالیا یعنی Tintoretto، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. ولی یک چیز که می‌تواند بچه‌ها را در تور ایتالیا و در ونیز حسابی خوشحال کند، بازدید از سلول‌های زندان در ساختمان دوم قصر است که با عبور از پل آه (پل افسوس) قابل دسترس است. با یک تور خصوصی می‌توانید با یک گروه کوچک همراه شده و سلول‌های نم‌دار و تاریک این زندان را ببینید. بچه‌های بزرگتر از گشتن در زندان‌ها و دیدن گوشه‌ی کوچکی از سیستم قضایی قرون وسطایی لذت خواهند برد.

به ایوان کلیسای جامع سینت مارک رفته و در کنار اسب‌های برنزی از نمای میدان لذت ببرید

حتی بچه‌ها که معمولا اشتیاق زیادی برای بازدید از کلیساها نشان نمی‌دهند، بالاخره چیزی در کلیسای جامع St. Mark پیدا می‌کنند که از آن خوششان بیاید. بیش از 4240 متر مربع از موزائیک‌های طلایی، گنبد، دیوارها و ستون‌های کلیسا را پوشانده‌اند. وقتی در تور ایتالیا به کلیسای جامع سینت مارک رفتید، به این دقت کنید که چطور نور خورشید در هر ذره کوچک از شیشه‌ها منعکس شده و تصاویر را زنده می‌کنند. Pala d'Oro، محرابی است که پشت محراب اصلی قرار گرفته است و با هزاران سنگ قیمتی و گران‌بهایی که به زیبایی در طلا کار شده‌اند و مانند یک آسمان پر ستاره می‌درخشند جلب توجه می‌کند. هر چیزی که در داخل یا بیرون این کلیسای جامع فوق‌العاده زیبا در ایتالیا قرار گرفته داستان خودش را دارد.

در این کلیسا شاید هیچ چیز به اندازه اسب‌های برنزی غول‌پیکری که رو به میدان و در بالکن بالای در اصلی قرار گرفته‌اند جذاب نباشد. این اسب‌های برنزی در اصل زندگی خود را در قرن سوم یا چهارم در میدان اسب‌دوانی قسطنطنیه آغاز کردند و بعد از سقوط قسطنطنیه به عنوان غنایم جنگی توسط ونیز به ایتالیا آورده شدند و در ایوان کلیسای جامع سینت مارک نصب شدند. ناپلئون زمانی که ونیز را فتح کرد، از این اسبها خوشش آمد و آنها را به پاریس برد. بعد از سقوط ناپلئون این مجسمه‌ها به ونیز بازگردانده شدند و تا سال 1981 رو به میدان ایستاده بودند. وقتی آلودگی هوای شهر سلامت آنها را تهدید کرد، این مجسمه‌ها با نسخه‌های کپی جایگزین شدند. شما می‌توانید اسب‌های اصلی را در موزه کلیسای جامع ببینید. همچنین می‌توانید از بالکون بالا رفته، به بالای در اصلی بروید و از آنجا میدان سن مارکو را از دید این اسب‌ها ببینید.

در ونیز به شکار شیر بروید

این یکی برای بچه‌های کوچک خیلی جذاب خواهد بود، اگر چه که خواهر و برادرهای بزرگشان نیز در این سرگرمی شرکت خواهند کرد. در مدت تور ایتالیا و با این بازی می‌توانید کمی هم در مورد تاریخ شهر به بچه‌ها بگویید. وقتی به ونیز می‌روید، هر طرف که سر می‌چرخانید شیرها را می‌بینید. این شیرها که بیشتر اوقات شیرهای بالدار هستند، نماد موسس و پشتیبان شهر یعنی سینت مارک هستند. شیر در سال 828 بعد از میلاد نماد شهر شد، زمانی که آثار باقی‌مانده از این قدیس از اسکندریه و توسط دو ونیزی به ونیز آورده شدند. ونیزی‌ها نیز خود نشان‌های شیر شکل را جمع می‌کردند؛ به همین دلیل است که بسیاری از شیرهای قدیمی و بدون بال را نیز می‌توانید در شهر ببینید. یکی از قدیمی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین این شیرها، شیر سنگی قرار گرفته در میدان کوچک نزدیک کلیسای جامع سینت مارک است. این مجسمه یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در شهر برای عکس گرفتن برای گردشگران و مخصوصا بچه‌ها است.

بازیِ پیدا کردن شیرها از آن بازی‌هایی است که همه می‌توانند در آن شرکت کنند و همچنین به بچه‌ها دلیلی برای نگاه کردن به محیط اطراف می‌دهد. در ونیز می‌توانید شیرها را در همه جای شهر و با اشکال مختلف ببینید. شیرهای ونیز به دو دسته تقسیم می‌شوند، شیرهای بالدار و بدون بال. شیرهای بالدارِ سینت مارک نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: شیرهایی که کتاب زیر پنجه‌شان باز است، نشانگر زمانی هستند که ونیز در صلح بوده است. کتاب‌های بسته نیز نشانگر زمانهایی هستند که جمهوری ونیز در جنگ بوده است.

یکی از قصرهای ونیز را بگردید

در مدت تور ایتالیا هیچ راه بهتری برای به دست آوردن تصویری از این که زندگی طبقات مرفه و بالایی جامعه ونیز چگونه بوده است، به جز دیدن یکی از قصرهای باشکوه شهر وجود ندارد. بعضی از بهترین‌های این قصرها به موزه تبدیل شده‌اند و می‌توانند تجربه خوبی در سفرتان برای شما رقم بزنند. قصر Ca' D'oro هم اکنون به یک موزه هنری تبدیل شده است. دکور و مبلمان این قصر همان گونه که در اواخر قرون وسطی بوده‌اند باقی مانده‌اند. اگر در ونیز سوار اتوبوس‌های آبی (Vaporetto) شوید، می‌توانید نمای فوق‌العاده زیبای آن را که با سنگ‌های کنده‌کاری‌شده تزئین شده است و رو به کانال بزرگ است ببینید. بازدید از Ca' Rezzonico احتمالا برای بچه‌ها جذاب‌تر خواهد بود. در داخل قصر می‌توانید ببینید که یک زندگی خوب در قرن هجده ایتالیا به چه شکل بوده است.

در پارک Giardini Pubblici یک پیک نیک برای خودتان راه بیاندازید

در ونیز اگر پیاده‌راه (Fondamenta) کنار کانال بزرگ را از سمت قصر Doge دنبال کنید، از کنار زرادخانه ونیز عبور خواهید کرد و به پارک Giardini Pubblici می‌رسید. برای رسیدن به این پارک، همچنین می‌توانید اتوبوس آبی سوار شده و از ایستگاه San Zaccaria نزدیک میدان سن مارکو مستقیم به ورودی پارک برسید. در این پارک علاوه بر گل‌های زیبا و مجسمه‌ها، چمن نیز وجود دارد که بچه‌ها می‌توانند بر روی آن بدوند. در این پارک، زمین بازی با سرسره و تاب وجود دارد و شما می‌توانید از روی نیمکت‌های پارک بازی بچه‌ها را تماشا کنید. بین زرادخانه ونیز و این پارک، در مسیر خود می‌توانید از بازار روز Via Garibaldi خوراکی‌های پیک‌نیک خودتان را تهیه کنید.

انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3001

به "بازدید از ونیز همراه با بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از ونیز همراه با بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید