ارتباط پژوهشگران و سیاستگذاران پیوند میان معرفت علمی و سیاست عمومی را افزایش می دهد

به گزارش دور زمین، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ایجاد ارتباط و پیوند وثیق میان پژوهشگران و سیاست گذاران پیوند بین معرفت علمی با سیاست های عمومی و اجتماعی و ترویج علم را تقویت می بخشد.

ارتباط پژوهشگران و سیاستگذاران پیوند میان معرفت علمی و سیاست عمومی را افزایش می دهد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نشست هماهنگی برای برگزاری نخستین کنفرانس دگرگونی اجتماعی، ریشه ها، پیامد ها و مدیریت آن، امروز چهارشنبه 22 آبان ماه با حضور شهین دخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهفرایندی و غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در محل این وزارت خانه برگزار گردید.

غفاری در این نشست، دگرگونی اجتماعی را فرآیند تغییر تدریجی ارزش ها، باورها، روابط نهادی وچینش سلسله مراتب اجتماعی در یک جامعه در طول زمان برشمرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس دگرگونی اجتماعی یا MOST با یاری و همکاری سازمان ملی یونسکو گفت: دگرگونی اجتماعی مجموعه ای از تغییرات اجتماعی با ضرب آهنگی وابسته به نوع و شدت وقایع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که منجر به تحولی در ساختار های ذهنی - عینی جامعه می گردد.

وی با اشاره به بستر های دگرگونی اضافه نمود: جهانی شدن، تغییرات آب و هوایی، رشد اقتصادی و بحران های اقتصادی، پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین، فضای مجازی، تغییر ترکیب جمعیتی ناشی از مهاجرت، شورش های اجتماعی، بحران های سیاسی و اجتماعی حاصل از نابرابری و طرد اجتماعی و فقر و تغییرات محیطی و کاهش منابع طبیعی و از بین رفتن تنوع زیستی از بستر ها و موضوعات مهم کنفرانس دگرگونی اجتماعی محسوب می گردد.

غفاری با تاکید بر مدیریت دگرگونی اجتماعی اضافه نمود: فهم دگرگونی های اجتماعی ریشه ها و پیامد های آن می تواند تصویری گویا از آنچه که دریک جامعه می گذرد ارائه دهد امری که منجر به پیش بینی پذیری فرایند های دگرگونی اجتماعی می گردد.

وی ادامه داد: ایجاد ارتباط و پیوند وثیق میان پژوهشگران و سیاست گذاران به منظور تقویت پیوند بین معرفت علمی با سیاست های عمومی و اجتماعی و ترویج علم در لایه های مختلف جامعه و مشارکت مردان و زنان جوان به عنوان کنشگران کلیدی نیل به دگرگونی های مطلوب و تحقق اهداف توسعه پایدار از احتیاج های برگزاری چنین کنفرانسی به شمار می رود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اهداف کمیته های ملی MOST گفت: بر اساس دستورالعملی که در سال 2011 به تصویب یونسکو رسیده این کمیته ها در جهت تشویق دولت ها برای سرمایه گذاری در جهت ایجاد ظرفیت های جدید در علوم اجتماعی، فهم احتیاج دولت ها و شهرداری ها در تحقیقات مرتبط با دگرگونی اجتماعی، ایجاد رویکرد های نوآورانه در علوم اجتماعی برای برطرف چالش ها و حمایت از فراوری محتوای علمی مرتبط با دگرگونی اجتماعی فعالیت می نمایند.

غفاری به سایر اهداف این کمیته ها اشاره نمود و گفت: اعطای نقش مرکزی به دانشکده های علوم اجتماعی و تقویت آن ها، امکان دسترسی به پژوهشگران علوم اجتماعی به منابعی که بتوانند در تحقیقات مرتبط استفاده نمایند و ایجاد فرصت برای انتشار تحقیقات و ایجاد ظرفیت بهره گیری سیاست گذاران از نتایج پژوهش های مرتبط با دگرگونی اجتماعی از دیگر اهداف این کمیته ها به شمار می آید.

غفاری درخصوص اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دگرگونی های اجتماعی توضیح داد: احتیاج روز افزون به فهم چیستی دگرگونی اجتماعی و ریشه ها و ضرورت طراحی و اجرای همایش بین المللی در این حوزه با هدف ظرفیت سازی برای مشارکت پژوهشگران حوزه های گوناگون علوم انسانی و نیز ارائه دستاورد ها به بخش سیاست گذاری برای تدوین و اجرای سیاست های مقابله با آثار منفی دگرگونی های اجتماعی مانند طرد اجتماعی، نابرابری های فزاینده و نقض شدن حقوق شهفرایندی و نوآوری اجتماعی و پویایی جامعه برای رسیدن به توسعه احتیاج به برگزاری این همایش را آشکار می سازد.

وی توضیح داد: معین دبیر اجرایی و معین شورای کمیته های علمی در مشارکت فکری با اعضای شورای سیاست گذاری از کار های اولیه برای برگزاری این کنفرانس است و اعضای کمیته های علمی متشکل از سه استاد برجسته یا کارشناس نخبه مطرح شده و اعضای کمیته های دبیرخانه اجرایی به تناسب زمان نزدیکی به کنفرانس تغییر خواهند کرد و در مرحله اول برای هر کمیته دو نفر معین خواهند شد.

وی به وظایف دبیر اجرایی کنفرانس اشاره نمود و اضافه نمود: تشکیل کمیته رسانه، کمیته بین الملل، کمیته تبلیغات، کمیته برنامه ریزی و تشریفات و کمیته پیگیری و هماهنگی از جمله اقدامات دبیر اجرایی این کنفرانس خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اعلام کرد: تشکیل شورای سیاست گذاری کنفرانس، تشکیل شورای علمی و معین رؤسای کمیته های علمی، برآورد امکانات موجود و تخصیص بودجه، طراحی و تصویب پوستر کنفرانس، ایجاد سایت و کانال های اطلاع رسانی در فضای مجازی، رایزنی با مؤسسات علمی و اجرایی برای جلب مشارکت و طراحی چگونگی اجرای مراسم و پیشرفت گام به گام تا زمان اجرا از مراحل اجرایی این کنفرانس محسوب می گردد.

وی ادامه داد: تاریخ احتاقتصادی برگزاری در خرداد یا تیر 99 به مدت دو روز و در محل دانشگاه تهران سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد بود.

شهین دخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهفرایندی نیز در این نشست MOST را دارای استراتژی بلندمدت و میان مدت دانست و اظهار کرد: بحث ایجاد کمیته های ملی و تعریف مکانیزم های همکاری و ارتباط یونسکو با سازمان های بین المللی در این خصوص و ایجاد ارتباط با جامعه مدنی، تعامل علم و سیاست های عمومی و تعامل میان پژوهشگران و سیاست گذاران حوزه علم و ارزیابی برنامه ها به شکل دوره ای با چشم اندازی از دگرگونی اجتماعی و استفاده از یافته های این کنفرانس برای ارائه راه چاره ها از مهم ترین اهداف برای برگزاری نخستین دوره این کنفرانس بین المللی به شمار می رود.

در انتهای این نشست حکم ریاست کنفرانس از سوی مولاوردی به غفاری اهدا شد و غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رسماً به ریاست برگزاری این کنفرانس برگزیده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2204

به "ارتباط پژوهشگران و سیاستگذاران پیوند میان معرفت علمی و سیاست عمومی را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط پژوهشگران و سیاستگذاران پیوند میان معرفت علمی و سیاست عمومی را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید