آیا می توانیم در هواپیما آب بنوشیم؟

به گزارش دور زمین، آب خوردن در هواپیما

هواپیما از آن دسته وسایل حمل و نقل در دنیا است که به خاطر اختلاف سطح و فشاری که در جو با پرواز ایجاد می گردد، بایدها و نبایدهای بسیار زیادی دارد. هر چیزی که بر روی زمین، در ماشین، اتوبوس و یا قطار در حال حرکت برای شما قانونی یکسان دارد، در هواپیما قواعد خاص خودش را دارد و در بیشتر مواقع نیز منع شده است. آب خوردن در هواپیما هم با این که کاری بسیار ساده و عادی به شمار میرود اما از طرف بسیاری از کسانی که متخصصین این حوزه هستند، منع شده است! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، آنالیز کنیم که آب خوردن در هواپیما آن هم در حال پرواز مجاز است یا خیر.

آیا می توانیم در هواپیما آب بنوشیم؟

شاید در ابتدا این سوال به ذهنتان خطور نموده باشد که چگونه ممکن است که چندین ساعت را بدون آب بر فرض درست بودن این که آب خوردن در هواپیما مجاز نیست را تحمل کرد؟ شاید در پروازهایی که کوتاه برد هستند و بیشتر از 3 الی 4 ساعت نمی شوند، بتوان با این موضوع کنار آمد اما در پروازهای طولانی مدت باید چه کار کرد؟

در حالت کلی، نوشیدن چای یا قهوه یا هر نوشیدنی خنک و گرم دیگری که با آن در پرواز از مسافران پذیرایی گردد، می تواند یکی از کار های آرام بخش و معمول نه تنها در سفر با هواپیما بلکه در سفر با هر وسیله دیگری و یا در هر شرایط دیگری محسوب می گردد و بسیاری حال خوشی با نوشیدن این نوشیدنی ها به دست بیاورید، اما تا به حال شده است که در پرواز هنگامی که آب و یا نوشیدنی از مهماندار خود می خواهید، به این موضوع شک کنید ککه آیا آب خوردن در هواپیما کار درستی است؟ گزارش های مسئولان پرواز و امتناع خدمه پرواز از نوشیدن نوشیدنی های گرم در هواپیما نشان از یک راز در سلامت آب های موجود در این وسیله بزرگ و بزرگ نقلیه است.

بسیاری از مسافران فرض را بر این می گذارند که نوشیدنی که دریافت می کنند؛ چه آب، چه چای و یا حتی آب نوشیدنی به سلامت چای و قهوه اعتماد می کنند اما واقعا به نظر شما دقیقا علت این امتناع چیست؟ به علت آن که در این نوشیدنی ها معمولا آب گرم استفاه می گردد اعتماد مسافران اعتماد می کنند، اما باید بدانید که در بسیاری از هواپیما ها از بطری های آب یک بار مصرف استفاده نمی گردد و معمولا آب مصرفی برای چای و قهوه از یک شیر که به منبع آب هواپیما متصل است تامین می گردد!

البته این مسئله در تمامی هواپیمایی ها مشترک نیست و نمی توان با قاطعیت گفت که تمامی هواپیماهای دنیا اینگونه هستند اما دقیقا به همین علت است که با استفاده از آب خوردن در هواپیما در هواپیما امکان به خطر افتادن سلامت بدن در سفرهای هوایی شما وجود دارد. البته در یکی دیگر از تحقیقاتی که در سال 2002 میلادی انجام شد، خبرگزاری وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) مقاله ای را منتشر کرد که نتیجه آن به توضیح زیر بود: باکتری ها در آب آشامیدنی هواپیماها می توانند گاهی 100 برابر اندازه مجاز آن ها برای نوشیدن باشند. این تحقیقات هم نیز در 14 هواپیمای مختلف انجام شد.

با انتشار نتیجه موضوع این تحقیق در سال 2004، سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا از 327 هواپیمای دیگر نمونه برداری کرد و در پس از آن، این اخبار را رسانه ای کردند که این موضوع تا حدود بسیار زیادی صحت دارد به همین خاطر از مواد ضد باکتری در آب آشامیدنی هواپیماها استفاده می گردد تا حداقل تعدادی از باکتری ها را از بین ببرند و به همین علت با گوشزد موارد مختلف در نهایت به مردمی که با هواپیما مسافرت می کنند پیشنهاد داده شد که اگر اجباری به نوشیدن آب دارند، حداقل ترین اندازه را مصرف کنند. مصادف با سال 2004 میلادی بود که آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) در این زمینه گزارشی را منتشر کرد.

این گزارش درباره سلامت آب های هواپیما است و در آن نشان داده می گردد که نمونه های گرفته شده از 158 هواپیما که همگی هم به صورت اتفاقی و رندمی انتخاب شده بودند، 13 درصد حاوی باکتری هایی بودند که در دستگاه گوارش حیوانات و انسان و بعلاوه زباله های انسانی پیدا می شوند.

این تحقیق گویا شروع کار بوده است زیرا بعد از آن، علاوه بر این نتیجه محققان در 2 هواپیما از 158 مورد باکتری خطرناک اشرشیا کلی (E.coli) را مشاهده کردند و بر اساس نتایج این مطالعه ها در آمریکا این نتیجه به دست آمد که از هر 8 هواپیما تنها یک مورد آب استاندارد و سالم برای مصرف وجود دارد.

به گفته دکتر اسپاک متخصص بیماری های عفونی دانشگاه بیلور آمریکا، سیستم ایمنی بدن وقتی سالم باشد، می تواند با باکتری های بسیار زیادی مبارزه کند و بعلاوه هم هیچ آب شیرینی به طور کامل استریل نیست و آب مصرفی در هواپیما نیز از این قاعده جدا نیست اما از آب های استریل شده یک بار مصرف و معذنی استفاده کرد. با این حال بر اساس گزارش حفاظت محیط آمریکا اغلب هواپیما ها از یک منبع تمیز برای آب آشامیدنی استفاده نمی کنند.

بر اساس توصیه های پزشکان برای سفرهای هوایی برای آب خوردن در هواپیما، یکی از نکات مهم در مسافرت های هوایی مقابله با کم آبی بدن است به همین علت آن ها همواره توصیه می کنند که افراد سالم در طول سفر با هواپیما در صورت وجود بطری آب حتما از آب معدنی که در بطری و پلمپ شده است برای آب خوردن در هواپیما استفاده کنند.

پزشکان می گویند که تا جای که برای شما امکان دارد از درخواست چای یا قهوه گرم در پرواز اجتناب نمایید تا سلامت بدن در سفرهای هوایی برای شما حفظ گردد. با این حال پزشکان می گویند که اگر نوشیدن آب ضروری شد، مصرف آب برای افراد سالم در برابر خطر کم آبی ناچیز است اما در صورتی که فردی سیستم ایمنی ضعیفی دارد و در گروه های سنی حساس مانند نوزادان است، بهتر است مایعات بدن خود را در طول پرواز فقط به وسیله مصرف آب بطری های پلمپ شده و یا آب میوه های طبیعی و یا پلمپ شده تامین نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4981

به "آیا می توانیم در هواپیما آب بنوشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توانیم در هواپیما آب بنوشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید