آیا سرطان واگیردار است؟، نقش وراثت در ابتلا به سرطان

به گزارش دور زمین، یک متخصص آنکولوژی گفت: در بعضی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان مانند سرطان پستان، تخمدان و روده بیش از معمول است.

آیا سرطان واگیردار است؟، نقش وراثت در ابتلا به سرطان

محمدرضا سلحشور متخصص آنکولوژی در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: سرطان بیماری است که در آن بر اثر انتشار بعضی از سلول های غیر طبیعی در بدن، بافت های مجاور سلول ها به مرور آسیب خواهد دید؛ بیش از 200 نوع سرطان وجود دارد که هر کدام به شیوه ای خاص ایجاد شده است و راه های درمانی متفاوت دارند.

این متخصص آنکولوژی بیان نمود:گاهی اوقات تنها یک ضربه شما را بوجود یک توده زیر پوستی که قبلا وجود داشته است مطلع می نماید، مانند توده ای در سینه، اما این موضوع به این معنی نیست که آن ضربه این بیماری را ایجاد نموده است. انواع سرطان با روشی مشابه آغاز شده و به مرور با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول و ایجاد سلول های سرطانی قسمت های مختلف بدن درگیر می شود، در ادامه سلول ها به وسیله جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش می یابد.

سرطان چیست؟

سلحشور با اشاره به اینکه بیماری سرطان به طور قطع به معنی مرگ نیست، گفت: ترس واکنشی طبیعی در بیماری سرطان است، اما با درمان مناسب، بیشتر مردم از سرطان نجات می یابند و پس از درمان زندگی بیماران به صورت عادی باز می شود.

این متخصص آنکولوژی با تاکید بر واگیر دار نبودن سرطان، اضافه کرد: سرطان به هیچ وجه در ارتباط معمول روزانه مسری نیست؛ شما با دست دادن و یا در آغوش دریافت یک فرد مبتلا، به این بیماری دچار نمی شوید، از بیمار مبتلا به سرطان دوری نکنید، سرطان مانند سرماخوردگی نیست.

آیا وراثت می تواند علت ایجاد سرطان باشد؟

سلحشور گفت: تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد، اما به نظر می رسد در بعضی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد، مانند سرطان پستان، تخمدان و روده، اما در بقیه موارد نحوه زندگی مانند عادات غذایی و یا بعضی فاکتور های ژنتیکی در احتمال ابتلا دخالت دارند، اما بدان معنا نیست که سرطان ارثی است.

راه های پیشگیری از سرطان گوارش/ کولورکتال را بیشتر بشناسید

با نادیده دریافت علایم سرطان آیا ممکن است آن ها خود به خود از بین بروند؟

این متخصص آنکولوژی یادآوری کرد: تشخیص هر چه زودتر سرطان شانسی بزرگ را در موفقیت درمان به وجود می آورد و هر سرطانی علائم مخصوص خود را دارد و اگر شما از این علائم غفلت کنید سرطان گسترش خواهد یافت و خطرناک تر خواهد شد و درمان به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1638

به "آیا سرطان واگیردار است؟، نقش وراثت در ابتلا به سرطان" امتیاز دهید

7 کاربر به "آیا سرطان واگیردار است؟، نقش وراثت در ابتلا به سرطان" امتیاز داده اند | 3.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرطان واگیردار است؟، نقش وراثت در ابتلا به سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید