آشنایی با آب و هوای پکن

به گزارش دور زمین، پکن شهری چهار فصل بوده و دما در روز و شب در این شهر اختلاف زیادی دارد. تابستان ها در پکن گرم و مرطوب هستند، در حالی که زمستان ها خشک و سردند. پاییز و بهار در پکن کوتاه و خنک هستند. 75 درصد بارشهای سالانه در این شهر در تابستان و از ژوئن تا آگوست اتفاق می‌افتد. سردترین ماه سال ژانویه با متوسط دمای منفی 4 درجه است. گرم‌ترین ماه سال نیز جولای با دمای متوسط 26 درجه سانتیگراد است. رفتن به تور چین برای دیدن پکن در تمام طول سال مناسب است، چرا که هر فصل این شهر زیبایی خاص خود را دارد. اما در کل پاییز (سپتامبر تا نوامبر) بهترین فصل برای رفتن به تور پکن است.

آشنایی با آب و هوای پکن

آب و هوای پکن در بهار

بهار پکن از مارس تا می است. دما در این مدت بالا و پایین‌های بسیاری دارد. در بهار باد و گرد و غبار زیاد است و بعضی مواقع طوفان‌های شن اتفاق می‌افتد. بهار فصلی است که گل‌ها شکوفه می‌کنند. می زمانی عالی برای گشت و گذارهای بهاری در پکن است. نمایش ها و فستیوال های بسیاری در این ماه برگزار می‌شوند.

آب و هوای پکن در تابستان

تابستان پکن از ژوئن تا آگوست است و معمولا با دماهای سوزان در ظهرها شناخته می‌شود. رگبارهای گاه به گاه نیز وجود دارد. همراه داشتن چتر و عینک آفتابی توصیه می‌شود. در این مدت اگر به تور چین و پکن رفتید، لباس‌های تابستانی، مانند تیشرت، دامن و شلوارک همراه ببرید. توجه داشته باشید که تابستان فصل پرگردشگر چین است. در این زمان هتل‌ها قیمت‌هایشان را بالا می‌برند و دیوار بزرگ تقریبا زیر وزن توریست‌ها در حال فروپاشی است. قسمت‌های کوهستانی پکن مانند دره بزرگ Jingdong و دهکده Chuandixia نزدیک حومه شهر خنک هستند و محل‌های خوبی برای فرار از گرمای تابستانی این شهرند. قایق سواری در دریاچه Kunming در کاخ تابستانی یا درشکه سوار شدن و بازدید از محله‌های قدیمی پکن (Hutong) نیز فعالیت‌های فرح بخشی هستند.

آب و هوای پکن در پاییز

پاییز (سپتامبر تا نوامبر) زیباترین و خوشایندترین فصل پکن است. با این که تغییرات دمایی وجود دارد، ولی با این حال هوا عموما دلپذیر است. بازدید از دیوار بزرگ و دیدن برگ‌های سرخ Fragrant Hill از توصیه شده‌ترین کارهایی است که باید در این فصل در تور چین و در پکن انجام دهید. در این فصل تعداد زیادی مکان وجود دارد که می‌توانید با رفتن به آنها از دیدن رنگ‌های زیبای پاییزی لذت ببرید.

آب و هوای پکن در زمستان

زمستان‌های پکن از دسامبر تا فوریه است. زمستان‌ها در این شهر خشک و سرد هستند و گه گاه برف می‎‌بارد. دما در این زمان معمولا زیر صفر است. برای این فصل، ژاکت، جین کلفت، زیر شلواری، کاپشن، کلاه و دستکش همراه داشته باشید. در روزهای پر باد نیز داشتن ماسک برای حفاظت از بینی‌تان نیاز است. خوردن غذاهای مغولی در زمستان‌های پکن گرمتان می‌کند. جشن گرفتن سال نوی چینی در محله‌های قدیمی، رفتن به جشن‌های پر آب و تاب معبدهای پکن و یاد گرفتن درست کردن کلوچه‌های چینی مطمئنا به شما تجربه‌ای اصیل از زندگی مردم این کشور می‌دهد. همچنین در تفرجگاه‌های Nanshan و Huaibei می‌توانید حسابی اسکی کنید.

نمودار دمای هوای پکن

در نمودار متوسط دما هوای پکن، متوسط دما با درجه سانتیگراد و درجه فارنهایت نشان داده شده است. ستون‌های زرد دماهای متوسط در طول سال را به فارنهایت نشان می‌دهند. همان‌طور که دیده می‌شود از ماه ژوئن تا آگوست، پکن بیشترین دما را دارد.

beijing temperature

نمودار رطوبت هوای پکن

در این نمودار، متوسط رطوبت هوای پکن نشان داده شده است. رطوبت با درصد مشخص شده و همان طور که دیده می‌شود رطوبت هوا بین ماه های جولای تا سپتامبر بالاترین مقدار را داشته و در حدود 70 درصد است.

beijing humidity

نمودار بارش باران در پکن

در نمودار متوسط بارش باران، مقدار بارش باران در پکن با واحد میلیمتر نشان داده شده است. نقطه‌های آبی رنگ در نمودار نشان دهنده تعداد روزهای بارانی در آن ماه هستند.

beijing rainfall

نمودار شاخص کیفیت هوای پکن

در نمودار شاخص کیفیت هوا (AQI) شما می‌توانید تغییرات این شاخص در طول سال را ببینید. در این شاخص عدد 0 تا 50 نشان دهنده هوای عالی، 50 تا 100 هوای خوب و 100 تا 150 هوای با آلودگی خیلی کم است. عددهای بین 150 تا 200 هوای نسبتا آلوده را نشان می‌دهند.

beijing aqi

آب و هوای پکن در ژانویه

ژانویه سردترین ماه پکن است. هوا منجمدکننده و پر باد بوده و بخاری‌ها 24 ساعت روز روشن هستند، بنابراین خوشبختانه محوطه‌های داخلی گرم هستند. این ماه پکن، ماه فوق‌العاده خشکی است، ولی ممکن است برف خیلی کمی ببارد. یک ژاکت نازک برای محیط‌های داخلی کافی است، ولی برای بیرون رفتن به لباس‌های گرم مانند ژاکت‌های کلفت، کاپشن‌های پلاستیکی، دستکش و کلاه نیاز دارید. رفتن به تور پکن در زمستان مزایایی مانند مواجهه با گردشگران کمتر و قیمت‌های پایین‌تر اقامتگاه‌ها و پروازها را برایتان خواهد داشت.

در ژانویه در پکن چه کار کنیم؟

سال نوی چینی ممکن است با روزهای آخر ژانویه یا اوایل و نیمه‌های فوریه مصادف شود. جشن‌ها و مراسم مختلفی مانند رقص شیر، نمایش‌های معابد و نمایش فانوس‌ها در خیابان‌ها برگزار می‌شوند. محبوب‌ترین نمایش‌های معابد در معبد Ditan، معبد Longtan و معبد Dongyue برگزار می‌شوند. سال نوی چینی بهترین زمان سال برای تجربه فرهنگ اصیل چینی است. توجه داشته باشید که دوره فستیوال بهاره چین، شلوغ‌ترین زمان سفر در کل کشور است. قطارها و پروازها از مدت‌ها قبل همگی رزرو شده‌اند.

ژانویه بهترین ماه برای رفتن به دامنه‌های کوهستان‌ها و اسکی کردن است. فصل اسکی پکن در اوجش قرار دارد و معمولا بهترین پیست‌های اسکی اطراف شهر پر برف هستند. پیست اسکی Nanshan، پیست اسکی Badaling و پیست اسکی Yuyang از بهترین‎های پکن هستند. برف منظره‌های بی‌نظیری در شهر ممنوعه، قصر تابستانی و پارک Jingshan ایجاد می‌کند. برف در حقیقت به زیبایی جاذبه‌های گردشگری پکن اضافه می‌کند؛ اگر برف بارید دیدن آن‌ها را از دست ندهید.

آب و هوای پکن در فوریه

سردترین ماه سال رد شده، ولی تا بهار هنوز دو ماه دیگر باقی مانده است. هوا در فوریه همچنان سرد ولی گرم‌تر از ژانویه است. دمای هوای پکن در این زمان معمولا بالاتر از صفر درجه نمی‌رود و هوا فوق‌العاده خشک است. پکن اولین توفان‌های شن خود را در این ماه می‌بیند. فصل اسکی پکن معمولا در پایان این ماه تمام می‌شود. برای فوریه در پکن، ژاکت کلفت و لباس‌های گرم زمستانی در بیشتر مواقع کافی هستند.

در فوریه در پکن چه کار کنیم؟

در غرب، تعطیلات کریسمس شگفت‌انگیزترین زمان سال به حساب می‌آیند؛ در مورد تعطیلات سال نوی چینی در پکن نیز همین را می‌توان گفت. در مدت تعطیلات فستیوال بهاری، مردم چین در شادترین حالتشان هستند، انواع و اقسام غذاها را می‌توانید پیدا کنید و اتمسفر و جو حاکم با کلی آتش‌بازی و جشن به معنای واقعی کلمه پر حرارت است. سال نوی چینی یا همان فستیوال بهاره ممکن است با روزهای اولیه یا میانی ماه فوریه مصادف شود. این بهترین زمان برای تجربه فرهنگ چین به اصیل‌ترین شکلش است. البته توجه داشته باشید که چین در این زمان بسیار شلوغ است و قطارها و پروازها از روزها قبل به طور کامل رزرو شده‌اند.

در زمان جشن سال نوی چینی، آسمان شب‌های پکن با روزها فرقی نخواهد داشت. در این زمان می‌توانید چشم‌گیرترین آتش‌بازی‌های دنیا را در آسمان پکن ببینید. هیچ جای دنیا در آتش‌بازی به اندازه چین زیاده‌روی نمی‌شود؛ میلیون‌ها جرقه و آتش با رنگ‌های رنگین‌کمانی، آسمان شب را به یک صفحه نقاشی رنگارنگ و تماشایی تبدیل می‌کنند. در کنار آتش‌بازی در آسمان، روی زمین، خیابان‌ها پر می‌شوند از جشن‌ها، رژه‌ها و نمایش‌های جذاب و شاد که هم مردم محلی و هم گردشگران تور چین را سرگرم می‌کنند. نمایش‌های تاریخی در تئاتر سرخ پکن و اپراهای سنتی پکنی، این جشن‌ها را منحصر به فرد می‌کنند؛ تجربه‌ای که هیچ کجای دنیا نمی‌توانید نمونه‌اش را پیدا کنید.

فوریه ماه خرید و پایین آمدن قیمت‌ها است. تخفیفات مربوط به تعطیلات را می‌توانید در همه جا ببینید. فروشگاه‌های اوتلت پکن در زمان تعطیلات بیشتر از 30 درصد از قیمت اجناس سال قبل را تخفیف می‌دهند. سال نوی چینی زمانی عالی برای خرید سوغات در تور چین است؛ خریدهایی که می‌توانند کسانی را که در خانه چشم به راه شما هستند را خوشحال کنند. خیابان خرید Wangfujing و منطقه پر از مجتمع خرید Sanlitun، محل‌هایی عالی برای گشت و گذار و خرید در پکن هستند.

نمایش‌های معابد مانند آن چه در معبدهای Changdian و لاما برگزار می‌شوند، تجربه‌ای جدید و مهیج برای گردشگران خارجی خواهند بود. این نمایش‌ها که با استقبال پر شور مردم محلی مواجه می‌شوند، فرصتی عالی برای آشنایی با رسم و رسومات زمان‌های گذشته چین به دست می‌دهند. خوراکی‌های خیابانی، خرید سوغات و فرصت‌هایی عالی برای عکس گرفتن، از ویژگی‌های بی‌مانند این مراسم یک هفته‌ای سال نوی چینی هستند.

جشن‌های فوریه با خود کلی خوراکی و شیرینی خوشمزه نیز می‌آورند. کلوچه‌های خوش‌شانسی، نودل‌های عمر طولانی، شاه بلوط و کیک‌های سال نو تنها گوشه‌ای از ضیافت تمام نشدنی این جشن برای شما خواهند بود. رستوران‌های Dintaifung و Quanjude پکن، بهترین غذاهای مربوط به جشن‌های سال نو را به مهمانان خود ارائه می‌دهند.

سال نوی چینی همیشه با فوریه مصادف نمی‌شود، ولی این به این معنی نیست که در فوریه‌های بدون سال نوی چینی، کاری برای انجام دادن در پکن وجود ندارد. کوهستان‌های با سخاوت پکن، اسکی‌بازان و اسکی‌دوستان را به قله‌های یخ‌زده خود می‌کشانند. اسنوبردسواری و اسکی در مسیرهایی که مناظر منحصر به فرد آسیای شمال شرقی را به شما نشان می‌دهند، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان خواهد بود. پیست‌های اسکی Wanlong و Nanshan که تنها چند ساعت با مرکز شهر فاصله دارند، تجربه‌ای از اسکی کردن را در اختیارتان قرار می‌دهند که منحصر به شرق است.

در تور چین دیوار بزرگ (Great Wall) را باید آن طور که در خور عظمت آن است ببینید. در زمستان خبری از بازدیدهای با عجله و انبوه جمعیت گردشگران نیست. در این زمان می‌توانید با خیال راحت و به دور از شلوغی، بر روی پله‌های باستانی دیوار قدم گذاشته و از میان برج‌های باشکوهش عبور کنید. گاهی دیوار بزرگ با لایه‌ای نازک از برف فرش می‌شود. قدم گذاشتن بر مسیری سفید و بی‌پایان که در کوهستان پیچ و تاب می‌خورد و به نظر تا ابد ادامه دارد، خاطره‌ای به همان اندازه طولانی برایتان به یادگار می‌گذارد.

آب و هوای پکن در مارس (آب و هوای پکن در نوروز)

در ماه مارس در پکن هوا به سرعت شروع به گرم شدن کرده و از حالت انجماد به خنک تغییر می‌کند، ولی همچنان پر باد است. متوسط دما در مارس در طول روز به 11 درجه سانتیگراد رسیده و شب‌ها تا منفی 1 درجه پایین می‌آید. تعطیلات نوروز با روزهای آخر مارس مصادف می‌شوند. این روزهای پکن نیز هوایی بهاری و خنک خواهند داشت. آب و هوای این زمان پکن، باعث می‌شود نوروز زمانی عالی برای رفتن به تور چین باشد.

برای مارس در پکن پوشیدن یک ژاکت یا پالتو معمولا کافی است. ولی همراه خود دستکش و کلاه و اگر خواستید شلوارهای بادگیر بیاورید؛ در روزهای پر باد و خنک‌تر ممکن است به کارتان بیایند. اگر هوا گرم باشد یک ژاکت بادگیر نازک برایتان کافی خواهد بود.

در مارس در پکن چه کار کنیم؟

نیمه‌های مارس به بعد (مصادف با نوروز) بهار پکن در همه جا خود را نشان می‌دهد. پارک‌ها پر از گل‌های رنگارنگ شده‌اند و هوا آن قدر خوب شده که اجازه نمی‌دهد یک لحظه در هتل آرام و قرار بگیرید. در ماه مارس و در نوروز در پکن چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ جواب، خیلی کارها است.

تابستان‌های پکن گاهی اوقات فوق‌العاده داغ هستند و زمستان‌ها اغلب خیلی سرد می‌شوند. ولی ماه مارس فرق می‌کند؛ این ماه بهترین زمان برای بازدید از پارک‌های زیبا و تماشایی پکن است که گوشه گوشه شهر پخش شده‌اند. آتش‌بازی گیاهی بر روی زمین که با رنگ‌های قرمز، ارغوانی و صورتی افق را به ضیافتی برای چشم‌ها تبدیل کرده مختص این ماه است. پارک Yuanmingyuan (غرب دانشگاه Tsinghua) و پارک Jingshan (روبه‌روی دروازه شمالی شهر ممنوعه) به خاطر اهمیت تاریخی‌شان بهترین‌های شهر هستند. هر دوی این پارک‌ها در مارس در بهترین حالتشان هستند.

اگر برای رفتن به باغ لاله Jinzhan در سفرتان به چین دل دل می‌کنید، بدانید که زمانی بهتر از ماه مارس برای دیدن این باغ تماشایی وجود ندارد. در ماه مارس است که می‌توانید شکوه و زیبایی بی‌حد این دنیای پر گل را تجربه کنید. گل‌های شکوفه کرده چشم‌هایتان را رو به دنیایی جدید باز می‌کنند، دنیایی بی‌زمان که تنها زیبایی به آن بخشیده شده است. رایحه بهشتی گل‌ها تا عمق وجودتان نفوذ خواهد کرد و عطری به یاد ماندنی را نه روی تنتان بلکه در عمق ذهنتان باقی می‌گذارد. برای دیدنی‌ها و مناظر بیایید، ولی برای 8.5 هکتار فرصت عکسبرداری از زیبایی‌های خلقت بمانید. لاله‌های باغ لاله Jinzhan در Chaoyang پکن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید.

مارس فصل معبدها است. در فرهنگ چینی مارس به عنوان ماه تولد دوباره و تجدید حیات شناخته می‌شود. این ماه ماهی عالی برای سر زدن به معابد و دیدن این مکان‌های مقدس است. ساختمان‌های بسیار زیبا، تزئینات عرفانی و مه شکل گرفته از عودهای معطر که همراه با زمزمه راهبان، فضا را پر کرده‎اند، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهند بود. هیچ فصلی بهتر از مارس برای بازدید از معابد باستانی، اسرار آمیز و پر شده با فرهنگ اصیل چینی وجود ندارد. معبد بهشت در جنوب غربی پکن و معبد لاما در مرکز قدیمی منطقه Chaoyang بهترین مکان‌ها برای جلا دادن به روحتان خواهند بود.

آب و هوای پکن در آوریل

مانند مارس در ماه آوریل نیز دما بالاتر می‌رود. متوسط دمای روزانه در این ماه از دمای خنک 10 درجه تا دمای معتدل 17 درجه متغیر خواهد بود. دمای شب‌ها در روزهای اولیه آوریل می‌تواند پایین‌تر از 3 درجه سانتیگراد باشد، اما در انتها به بالای 23 درجه می‌رسد. همچنان هوا، هوای پیراهن‌های آستین بلند است. همراه داشتن یک کت برای بعد از ظهرها توصیه می‌شود.

در آوریل در پکن چه کار کنیم؟

هوا در آوریل دلپذیرتر از مارس است و این ماه ماه خوبی برای دیدن گل‌های شکوفه کرده در پکن است. بهترین مکان‌ها برای دیدن گل، باغ گیاه‌شناسی پکن برای شکوفه‌های هلو، پارک Jingshan برای گل صدتومانی و معبد Dajue برای ماگنولیا هستند.

آوریل شاید بهترین زمان سال برای دیدن جاذبه‌های گردشگری شهر و شرکت در رویدادهای فرهنگی باشد. پایان بهار و شروع تابستان با کلی فستیوال و فعالیت‌های بیرونی مصادف است. آوریل ماهی است که نباید برای رفتن به تور چین به راحتی از کنارش عبور کنید.

باغ وحش پکن منزل‌گاه تعداد زیادی گونه جانوری است که تنها در چین می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. دیدن طاووس استان یون‌نان و سگ‌های مغولی مطمئنا برایتان جالب خواهد بود، اما دارایی ارزشمند باغ وحش بدون شک پانداهای غول پیکر هستند. تجربه دیدن پانداها در آوریل، وقتی که از خواب زمستانی بیدار می‌شوند، سفر شما به چین را می‌سازد. آوریل همچنین زمانی عالی برای گشتن در محوطه وسیع باغ‌وحش است، بدون این که خیس عرق شوید.

فستیوال Qingming فستیوالی برای یادآوری درگذشتگان خانواده است. ولی اشتباه نکنید، این یادبود یک مراسم غمناک نیست. این فستیوال شامل به پرواز در آوردن بادبادک، مراسم نوشیدن چای به سبک چینی و جشن‌های نقاشی کردن است. این مراسم توریست‌های داخلی و خارجی را از همه جا به سمت خود جذب می‌کند. انتخاب مکان برای لذت بردن از این جشن برایتان مسئله‌ای نخواهد بود، چرا که این فستیوال در کل شهر برگزار می‌شود.

طبیعت پکن آن قدر متنوع است که نمونه‌ای در جهان ندارد. سفر شما به این شهر مانند هیچ کدام از سفرهایتان نخواهد بود. صحرای Tianmo در مناطق بیرونی شهر پکن، افقی پر شده از تپه‌های شنی بی‌شمار و آسمان آبی بی‌انتها دارد. آب و هوای آوریل پکن به شما اجازه می‌دهد یک سفر خوب به این منطقه داشته و از اسکی روی شن، ماشین سواری خارج جاده‌ای و آفتاب گرفتن و برنزه کردن لذت ببرید.

توجه داشته باشید که هتل‌ها، جاذبه‌های توریستی و رستوران‌ها، کم کم قیمت‌های خود را برای فصل پرگردشگر تابستان بالا می‌برند ولی همچنان می‌توانید با قیمت‌های پایین از سفرتان به چین لذت ببرید.

آب و هوای پکن در می

بارش باران همچنان در ماه می کم است. در ماه می، روزها گرم و شب‌ها خنک هستند. همراه داشتن یک تی‌شرت و ژاکت سبک برای کنار آمدن با هوای این ماه در پکن کافی هستند.

در می در پکن چه کار کنیم؟

می ماهی خوب برای دیدن گل‌ها در پکن است. این ماه همچنین یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از دیوار بزرگ چین است. در این زمان دیوار بزرگ مانند مسیری باریک در دریای درختان سرسبز کوهستان است.

در میان تمام دیدنی‌های پکن، مکان‌های کمی وجود دارند که بتوانند با مناظر Jingdong Grand Canyon رقابت کنند. زیبایی جادویی محیط نگاه بازدیدکنندگان را تسخیر کرده و اکوی صدای تعجب مسافران فضای کوهستان را پر می‌کند. Jingdong در منطقه Pinggu پکن قرار داشته و غیر از ماه می وقت بهتری برای بازدید از این مکان فوق‌العاده زیبا و نفس‌گیر پیدا نخواهید کرد.

بازدید از پکن بدون سر زدن به یک شهر بازی تکمیل نمی‌شود. پارک تفریحی Shijingshan پارکی سرگرم‌کننده، رنگارنگ و به سبک خاص خودش تماما چینی است. ماه می زمانی عالی برای لذت بردن از سواری‌ها و تفریحات آبی پارک است؛ سواری‌هایی که در آوریل در دسترس نیستند و گرمای ژوئن نیز لذت چندانی از امتحان کردنشان برایتان باقی نمی‌گذارد. این پارک در منطقه Shijingshan پکن قرار گرفته و دارای نمایش‌های زنده، رستوران‌های مناسب خانواده و تفریحات شبانه است. این ویژگی‌ها این پارک را به مکانی عالی برای خانواده‌ها و جمع دوستان تبدیل کرده‌اند. 

می در پکن فقط زمان بازی در پکن نیست؛ زمان سر زدن به طبیعت نیز هست. در باغ گیاه‌شناسی پکن، بزرگترین باغ در نوع خودش در آسیا، جاذبه‌های بسیاری چشم انتظار شما هستند. معبد Long Jiao و معبد بودای درازکش از جمله آن‌ها هستند. جلوه حیات گیاهی در می در اوجش است و هیچ زمانی بهتر از این ماه برای دیدن این باغ وجود ندارد. این باغ به فاصله کوتاهی از پارک Xiangshan در منطقه Haidian قرار دارد.

توجه داشته باشید که می شروع فصل شلوغ گردشگری چین است اما هتل‌ها، جاذبه‌های توریستی و پروازها تا فصل پرگردشگر سال یعنی از ژوئن تا اکتبر گران نمی‌شوند. اول تا سوم می، تعطیلات روز کارگر است، قیمت هتل‌ها در این زمان اغلب بیشتر از حالت معمول هستند و جاذبه‌های توریستی فوق‌العاده شلوغ می‌شوند. اگر برنامه دارید تا در این زمان به چین بروید حتما از قبل رزروهای خود را انجام دهید.

 آب و هوای پکن در ژوئن

ژوئن شروع فصل تابستان است. در این ماه باران‌های تابستانی شروع شده و گه گاه توفان‌های تندری نیز اتفاق می‌افتند. دمای متوسط هوا در ژوئن در پکن بین 18 تا 30 درجه سانتیگراد است. این ماه ترکیبی خوب از هوای مناسب و توریست‌های کم است. تی‌شرت‌های آستین کوتاه برای روزها کافی هستند ولی برای شب‌های خنک این ماه لباس‌های آستین بلند همراه داشته باشید.

در ژوئن در پکن چه کار کنیم؟

تابستان که نزدیک می‌شود مسافران از سراسر دنیا راه جاده ابریشم را در پی گرفته و خود را به مرکز آسیا می‌رسانند. چه وقتی مناسب‌تر از میانه سال برای دیدن پادشاهی میانه؟ به عنوان پایتخت پادشاهی میانه، پکن وظیفه خود می‌داند که بهترین‌های تابستان‌های چین را به مسافران تور چین تقدیم کند.

یک راه عالی برای فرار کردن از گرمای تابستانی پکن، رفتن به استادیوم افسانه‌ای المپیک این شهر یعنی مکعب آبی است. در این استادیوم می‌توانید در یکی از 17000 صندلی مجموعه نشسته و از نمایش‌ها لذت ببرید یا بهتر، لباس شنا به تن کرده و همان جایی که افسانه‌های المپیک مانند فلپس شنا کردند شنا کنید.

Daguanyuan یک باغ، یک عمارت، یک دریاچه و یک مکان تاریخی است که همه چیز را برای لذت بردن از یک گشت یک روزه هیجان‌انگیز در پکن در خود جای داده است. تعدادی از ویژگی‌های خاص این مکان منحصر به تابستان هستند؛ تنها در ماه‌های گرم سال می‌توانید در دریاچه بزرگ و زیبای این باغ قایق‌سواری کنید. اگر در ژوئن به تور پکن رفتید دیدن این باغ زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پارک Chaoyang بزرگترین پارک پکن است. این پارک آن قدر دیدنی دارد که مسافران تور چین بازدید از بسیاری از دیدنی‌های پارک را برای سفر دومشان برنامه‌ریزی می‌کنند. محوطه بازی بچه‌ها، شهر بازی، 4 دریاچه، سواحل شنی با موج و برج بانجی تنها گوشه‌ای از امکاناتی هستند که یک مقاله کامل برای معرفی کردن نیاز دارند.

فستیوال قایق اژدها معمولا در ژوئن برگزار می‌شود. بعضی زمان‌ها این فستیوال در اواخر می جشن گرفته می‌شود چرا که این فستیوال در روز پنجم ماه پنجم تقویم قمری چینی برگزار می‌شود. جشن‌های مختلفی در این زمان در شهر برگزار می‌شوند.

توجه داشته باشید که ژوئن تا اکتبر فصل پرگردشگر پکن است.

آب و هوای پکن در جولای

جولای و آگوست گرم‌ترین ماه‌های پکن هستند. دمای هوا در روز در این ماه‌ها ممکن است به 40 درجه سانتی‌گراد نیز برسد. با خود چتر هم ببرید، چرا که جولای رقم متوسط بارش باران 185 میلیمتر را دارد. باران در این ماه بیشتر به صورت توفان‌های تندری اتفاق می‌افتد. برای این ماه پکن لباس‌های آستین کوتاه و خنک در تمام مدت به کارتان می‌آید، حتی شب هنگام دما در حدود 20 درجه سانتیگراد است.

در جولای در پکن چه کار کنیم؟

نیمه‌های تابستان زمان مهمی در پکن است و با وجود دیدنی‌های بی‌شمار و رویدادهای پشت سر هم، هیچ مسافری در جولای نمی‌تواند تمام آن‌ها را تجربه کند.

یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در جولای کاخ تابستانی پکن است. پادشاهان در زمان‌های گذشته برای فرار از گرمای تابستان‌های پکن به کاخ تابستانی و محیط‌های سرسبز و دریاچه‌هایش پناه می‌بردند. امروزه مسافران تور چین نیز می‌توانند این کار را بکنند. در این زمان از سال کاخ تابستانی پر شده از سرسبزی و سایه‌ی درختان بلند بالای کاخ، پناه گردشگران هستند. در همین زمان تهویه مطبوع طبیعی کاخ شروع به کار کرده و باد خنک را از روی سطح آب به روی زمین می‌کشاند. این لحظه‌ای است که مسافران، قبل از این که راهنمای تور فرصت گفتنش را پیدا کند، در خواهند یافت که چرا پادشاهان در تابستان این محل را برای اقامت خود انتخاب می‌کردند.

اگر می‌خواهید از هوای داغ پکن گریخته و به مکانی حتی خنک‌تر بروید، انتخابی بهتر از اقامتگاه کوهستانی چنگده نخواهید داشت. این سفر یک روزه به بیرون شهر، تجربه‌ای عالی برایتان خواهد بود.

هر جاذبه دیدنی پکن، تاریخ و داستانی دارد که باید به خوبی شنیده و محترم شمرده شود. در تور پکن با یک تیر دو نشان زده و در قلب پکن از میدان تیان آنمن و شهر ممنوعه که روبه‌رویش قرار دارد دیدن کنید. میدان تیان آنمن جلوه‌ای بی‌نظیر از غرور، تاریخ و فرهنگ چین است. میدان تیانانمن یک شروع خوب برای دیدن جاذبه‌های گردشگری پکن و مقدمه‌ای عالی قبل از رفتن به سراغ همسایه بزرگترش است. در شهر ممنوعه قدم به دروازه‌های قلمرویی خواهید گذاشت که در زمانی نه چندان دور، تنها میزبان قدم‌های خانواده‌های سلطنتی و اشرافی بوده است. ارزش تجربه شکوه و جلال این شهر خارق‌العاده، بی‌نهایت بیشتر از مبلغ ناچیزی است که برای ورودیه پرداخت می‌کنید. دیواری دفاعی و 10 متری که محوطه‌ای 72 هکتاری از کاخ‌ها و بناهای 600 ساله را در خود جای داده، شما را درون کاخ ذهنتان و تنها با حضور قدرت خیال‌پردازیتان، حبس می‌کند.

معبد بهشت مقدس‌ترین معبد چین است. این معبد گریزگاهی به بهشت بوده و به طریقی هنوز هم هست. بالا رفتن از پله‌های مقدس و قرار گرفتن بر آن سکوی مرتفع، نوعی حس تواضع و فروتنی را در انسان بیدار می‌کند. هیچ زمانی بهتر از تابستان را برای دیدن این مکان مقدس در پکن پیدا نخواهید کرد.

توجه داشته باشید که جولای فصل پر گردشگر پکن است، بنابراین حتما پروازها و هتل‌های خود را از قبل رزرو کنید.

آب و هوای پکن در آگوست

در آگوست هوا در پکن همچنان گرم است. بالاترین دما ممکن است به 38 درجه نیز برسد. آگوست هم تقریبا به اندازه جولای (پر بارش‌ترین ماه پکن) بارانی است. ولی مقدار بارش به عدد متوسط 160 میلیمتر می‌رسد. توفان‌های تندری گه گاه اتفاق می‌افتند، بنابراین چتر همراه داشته باشید. لباس‌های تابستانی حتی برای بعدازظهرها برایتان کافی خواهد بود.

در آگوست در پکن چه کار کنیم؟

همزمانی که بادهای تابستانی کم می‌شوند همین اتفاق نیز برای تعداد گردشگران می‌افتد. صف‌ها کوچک‌تر می‌شوند، شلوغی کاهش می‌یابد و پایتخت پادشاهی میانه خلوت می‌شود. هیچ زمانی بهتر از پایان تابستان برای ماجراجویی در پکن وجود ندارد.

آکواریوم پکن بزرگترین آکواریوم چین است. تعداد بی‌شماری از گونه‌های دریایی از شاهزاده آفریقایی گرفته تا کوسه‌های آبی، از پیرانا گرفته تا ماهی پروانه‌ای در این آکواریوم یافت می‌شوند. گونه‌های مختص شمال شرق و نمایش‌هایی به سبک چینی این آکواریوم را به مکانی عالی برای گذراندن یک بعد از ظهر تابستانی عالی در تور چین تبدیل می‌کنند.

خرید کردن در خیابان Wangfujing پکن، تنها ناخنک زدن به خامه یک کیک بزرگ و چند طبقه خواهد بود. در جایی که مدروزترین برندهای دنیا در کنار خرد و ریز فروش‌ها و سوغات فروش‌ها قرار گرفته‌اند، خود را برای یک برخورد نزدیک از نوع سوم با فرهنگ و مدرنیسم، جمع شده در یک سفینه (آن هم از نوع چینیش) آماده کنید. در این خیابان همان‌طور که از هوای نسبتا خنک آگوست لذت می‌برید، می‌توانید بین خوردن اردک پکنی یا مرغ KFC یکی را انتخاب کنید. دیدن لباس زرق و برق‌دار چین جدید بر تن تنومند اما پیر خیابان Wangfujing از آن چیزهایی است که نباید در آگوست‌های پکن از آن بی‌نصیب بمانید.

پارک Beihai زمانی تفریحگاه امپراتور Qian Long بوده است. این پارک با درختان سرسبز و دریاچه‌های زیبا پر شده است. قایق سواری در دریاچه‌ها همراه با خانواده به شما این امکان را می‌دهد تا در حال تلو تلو خوردن روی گهواره آب از مناظر اطراف لذت ببرید. این پارک چیزی بیشتر از یک جاذبه توریستی است، جایی که شما می‌توانید تپش‌های قلب پکن را حس کنید.

توجه داشته باشید که آگوست فصل پرگردشگر پکن بوده و جاذبه‌های توریستی شهر فوق‌العاده شلوغ هستند. قیمت‌های هتل ها و پروازها معمولا در این زمان بیشتر از معمول هستند. حتما قبل از رفتن به چین رزروهای لازم را انجام دهید.

آب و هوای پکن در سپتامبر

متوسط بالاترین و پایین‌ترین دماها در ماه سپتامبر در پکن، به ترتیب 26 و 14 درجه سانتیگراد هستند. فصل بارانی به پایان رسیده و پکن به حالت خشک همیشگیش برگشته است. لباس‌های تابستانی همچنان لباس‌های مناسب این ماه هستند؛ ولی بد نیست که یک کت یا ژاکت سبک همراه داشته باشید تا در خنکای صبح‌ها و بعد از ظهرها به تن کنید.

در سپتامبر در پکن چه کار کنیم؟

ماه سپتامبر ماه تجربه فستیوال نیمه پاییز است. از جشن‌ها و خوراکی‌های خوشمزه لذت برده، زندگی شبانه پکن را تجربه کرده و در مورد تاریخ این شهر خارق‌العاده اطلاعات کسب کنید. هر چه دما پایین‌تر می‌رود، انتخاب‌هایتان برای تفریح و لذت بردن از سپتامبرهای پکن بیشتر می‌شود.

کیک برنج، کلوچه‌های شیرین و کیک‌های ماه (Mooncake) تنها تعداد کمی از خوردنی‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید در سپتامبر از خوردنشان لذت ببرید. خیابان‌های محله‌های قدیمی پکن پر می‌شوند از فروشندگان فصلی خوراکی یا سوغاتی. فانوس‌های قرمز چشمک می‌زنند و در حالی که روی هوا شناور به نظر می‌آیند، مسیری بی‌انتها در کوچه پس کوچه‌های این بخش باقی‌مانده از دنیای گذشته را روشن می‌کنند. جشن‌ها و جشنواره‌های چین مفهوم مطلق شادی هستند و سپتامبر نیز ماه لذت بردن از آنها است.

فستیوال نیمه پاییز یک جشن سراسری در چین است، ولی خیابان Qianmen بهترین مکان برای تجربه آن است. این قطب مرکزی خرید و خوردن غذاهای عالی پکن، تاریخی 500 ساله دارد که در همه جای آن دیده می‌شود. خیابان Qianmen مناسب‌ترین انتخاب برای شرکت در جشن نیمه پاییز در پکن است.

برج طبل و دریاچه Houhai به یک فاصله کوتاه پیاده‌روی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. بازدید از این دو جاذبه گردشگری پکن، انتخابی عالی برای یک بعد از ظهر مفرح در شهر خواهد بود. اول به سراغ برج 900 ساله طبل بروید. در حیاط روبه‌روی این بنای باستانی و غول‌پیکر قدم زده و از زیبایی آن لذت ببرید. بعد از آن یک پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای از میان هزارتوی محله‌های قدیمی پکن داشته باشید تا به مرکز زندگی شبانه شهر یعنی منطقه Houhai برسید. کافه‌های مدرن این منطقه، داخل خانه‌ها و بناهایی چند صد ساله ساخته شده‌اند. چراغ‌های روشن همراه با موسیقی زنده، حال و هوای خاصی به این مکان‌ها می‌دهند.

سپتامبر یکی از بهترین ماه‌ها برای رفتن به تور چین و البته تور پکن است. هوا از تابستان خنک‌تر است و و از آنجا که تعطیلات تابستانی مدارس تمام شده است، توریست‌های کمتری در شهر حضور دارند. سعی کنید که از سفر به پکن در اواخر سپتامبر که مصادف با هفته تعطیلی سال جدید است پرهیز کنید. این زمان در چین فوق‌العاده شلوغ است.

آب و هوای پکن در اکتبر

پکن در اکتبر خنک‌تر می‌شود. هوا خشک است و متوسط بالاترین و پایین‌ترین دما به ترتیب 19 و 7 درجه سانتیگراد است. برای هواهای سرد این ماه به یک کت ضخیم نیاز خواهید داشت. در مواقع دیگر یک سویشرت و یا ژاکت برایتان کافی خواهد بود.

در اکتبر در پکن چه کار کنیم؟

همان طور که فصل عوض می‌شود و روز شماری سال به بخش آخر خود نزدیک می‌شود، پکن نیز دگردیسی خود را آغاز می‌کند. با این که جشن‌ها، فعالیت‌ها و گشت‌های اکتبر پکن با ماه‌های تابستانی تفاوت می‌کنند ولی همچنان لذت و تفریحشان به یک اندازه خواهد بود.

اکتبر بهترین زمان سال برای دیدن رنگ‌های پاییزی در پکن است. مکان‌هایی که توصیه می‌کنیم حتما در این ماه در پکن ببینید شامل کاخ تابستانی، پارک Jingshan و پارک Xiangshan می‌شوند. بخش‌های Badaling و Mutianyu دیوار بزرگ چین نیز با رنگ‌های پاییزیشان، منظره‌ای فراموش‌نشدنی به خود می‌گیرند.

پارک Xiangshan (تپه های معطر) داستانی متفاوت دارد. رایحه درختان افرای آسیایی این پارک، در تمام چین به یک افسانه تبدیل شده است. مسافران از سراسر چین و از دور و نزدیک تنها برای لذت بردن از مناظر رویایی این پارک به پکن می‌آیند. در اکتبر اما، با تبدیل شدن شاخه‌های سبز درختان به زرد طلایی، بازدیدکنندگان مسحور این دگرگونی مناظر خواهند بود. پارک Xiangshan در اکتبر ضیافتی بی‌نظیر برای حواستان خواهد بود. زیبایی محیط را هم می‌توانید ببینید و هم به داخل ریه‌هایتان بمکید.

در اکتبر با شرکت در ماراتن بین‌المللی پکن می‌توانید در فضایی مفرح و شاداب در کنار دوندگانی از سراسر دنیا بدوید. این دوی 9 کیلومتری، از میدان معروف تیانانمن شروع می‌شود. این ماراتن حال و هوایی دارد که تنها در چین می‌توانید آن را تجربه کنید. در مسیر از شهر ممنوعه، خیابان Qianmen، محله‌های قدیمی پکن و دیگر مکان‌های جذاب شهر عبور خواهید کرد. وقتی قرار است از این مکان‌ها دیدن کنید،، چرا این کار را در حین شرکت در ماراتن بین‌المللی پکن انجام ندهید؟

روز ملی چین اول اکتبر جشن گرفته می‌شود. رژه، رویدادهای خاص و نمایش‌های آتش‌بازی، اتمسفری فوق‌العاده شاد و هیجان‌انگیز در کشور ایجاد می‌کنند. برای تجربه کامل این جشن به میدان تیان‌آنمن بروید؛ به هزاران نفر دیگر از مردم محلی پیوسته و تجربه‌ای اصیل از چین در این جشن باشکوه داشته باشید.

توجه داشته باشید که اول تا هفتم اکتبر تعطیلات روز ملی در چین است. در این زمان قیمت هتل‌ها بالاتر از حد معمول هستند. بهتر است در این زمان به تور چین نروید. به هر حال اگر در این زمان در چین بودید انتظار شلوغی فوق‌العاده سیستم حمل و نقل عمومی و جاذبه‌های توریستی را داشته باشید.

آب و هوای پکن در نوامبر

در نوامبر پکن کم کم رخت زمستانی خود را به تن می‌کند. اولین برف سال معمولا در این ماه می‌بارد. در کل البته، این ماه نیز ماه خشکی است. بالاترین و پایین‌ترین دماهای متوسط به ترتیب 10 درجه و منفی 1 درجه سانتیگراد هستند. برای این ماه باید لباس‌های زمستانی همراه داشته باشید. ژاکت‌ها و کاپشن‌های ضخیم زمستانی فراموش نشود.

در نوامبر در پکن چه کار کنیم؟

نوامبر سفری به یاد ماندنی در پکن برایتان ترتیب خواهد داد. اگر سردی زمستان خیابان‌های شهر را منجمد می‌کند، اما زیر پوست شهر در این فصل شروع به گرم شدن می‌کند. سفرهای بیرون شهری، زندگی شبانه و نوای روح‌بخش موسیقی زنده، گرمای حال و هوای محشر این وقت سال را به تن کاپشن‌پوشیده‌تان انتقال می‌دهد. نوامبر به اضافه پکن مساوی است با یک تعطیلات داغ زمستانی.

اگر از سردی هوای روی زمین لرزتان گرفته، سری به بهشتی زیرزمینی بزنید که کمتر کسی آن را دیده است. بازدید از غار Shihua که با نام غار بودا نیز شناخته می‌شود یک گشت مهیج در 2.5 کیلومتر تونل‌های پر شده از گلفهشنگ‌ها و نهرهای زیرزمینی خواهد بود. در تور 2 ساعته این غارها از بیشتر از 120 منظره مختلف دیدن خواهید کرد و یک تجربه کاملا چینی خواهید داشت. زمانی بهتر از نوامبر برای گشتن در این جواهر زیرزمینی پکن وجود ندارد.

با پایین آمدن دمای هوا در پکن حرارت زندگی شبانه این شهر بالا می‌رود. چراغ‌های نئون، روشنی را به شب‌های پکن می‌آورند. گروه‌های موسیقی با اجراهای زنده خود در تمام سبک‌ها از جاز گرفته تا پانک، هر کسی را با هر سلیقه‌ای راضی نگه خواهند داشت. با کلی کار برای انجام دادن و کلی جا برای دیدن در شب‌های پکن، شما می‌مانید و تیک تیک ثانیه‌ها که می‌گویند زمان به سرعت در حال سپری شدن است. بنابراین خیلی زود شروع کنید چرا که اگر پکن نمی‌خوابد شما بالاخره خوابتان خواهد گرفت.

دهکده Chuandixia تنها به اندازه یک سواری یک ساعتی با پکن فاصله دارد. این تجربه منحصر به فرد از چین قدیم، همراه با محیطی فوق‌العاده خوش‌منظره و مردم محلی دوست داشتنی، از آن چیزهایی است که نباید در تور چین از دست بدهید. هوای خنک و نه زمستانی نوامبر شما را دعوت به کوهنوردی و پیاده‌روی در تپه‌ها و مسیرهای اطراف دهکده می‌کند. خانه‌های حیاطدار ساخته شده به سبک دوران سلسله‌ای چین دیدنی‌اند و عکس‌هایی که می‌گیرید و نقاشی‌های قابل خریدن در این دهکده، سوغات شما از این سفر هیجان‌انگیز خواهند بود. Chuandixia در نوامبر جایی است که باید باشید.

آب و هوای پکن در دسامبر

دسامبر، نیمه‌های زمستان در پکن است. هوا در این زمان فوق‌العاده سرد است و تنها در طول روز دما به بالای صفر می‌رسد. این ماه نیز ماه خشکی است. در داخل شهر اگر باشید لباس‌های زمستانی برایتان کافی خواهد بود. اگر می‌خواهید از دیوار بزرگ دیدن کنید باید مانند اسکیموها لباس بپوشید.

در دسامبر در پکن چه کار کنیم؟

دیوار بزرگ چین در این زمان بازدیدکنندگان بسیار کمی را به خود می‌بیند. منظره دیوار در ترکیب با کوهستان‌های برفی به یک شاهکار هنری تبدیل شده است.

اگر هوای سرد بیرون اذیت‌تان می‌کند می‌توانید در تئاتر آکروباتیک Chaoyang نمایشی را ببینید که نمونه‌ای در جهان ندارد. سخت است نمایش‌هایی که در این تئاتر اجرا می‌شوند را باور کنید، حتی وقتی که نگاهتان به این حرکات خارق‌العاده دوخته شده است. هرم افراد دوچرخه‌سوار، برج زنجیره‌ای و حرکات بی‌نظیر آکروباتیک، تماشاچیان را بهت زده کرده و آن‌ها را مشتاق دیدن نمایش‌های بیشتر می‌کنند. این یکی را باید در هر زمانی که در پکن بودید ببینید. بندبازهای چینی بهترین‌های دنیا هستند و پکن نیز مرکز این هنر مسحورکننده است.

موقعیت شمالی پکن، ارتفاعات و رشته‌کوه‌های اطراف این شهر، اسکی‌بازان را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشانند. حتی تازه‌کارها نیز باید یک امتحانی بکنند، چرا که غیر از اسکی کردن هیچ راه بهتری برای تماشای مناظر فوق‌العاده زیبای مناطق اطراف شهر پکن وجود ندارد.

منطقه هنری 798، محوطه‌ای 600 هزار متر مربعی است که با مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و کارهای هنری که فرهنگ معاصر پکن، چین و شرق را ارائه می‌دهند پر شده است. گالری‌های این منطقه پر هستند از کارهای هنرمندانی که از سراسر جهان به این محل آمده‌اند. در ماه نوامبر این مکان حسابی حال و هوای کریسمسی به خود می‌گیرد. این بهشت عاشقان هنر را می‌توانید در جاده Jiuxianqiao در شمال منطقه Chaoyang پیدا کنید.

توجه داشته باشید که به خاطر هوای نه چندان دلپذیر، نوامبر ماه مناسبی برای رفتن به پکن نیست. در سوی دیگر البته، این ماه در فصل کم گردشگر پکن قرار دارد و قیمت‌های تخفیف‌دار هتل‌ها و پروازها، سفری ارزان به چین را برایتان امکان‌پذیر می‌کنند.

انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2726

به "آشنایی با آب و هوای پکن" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با آب و هوای پکن" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب و هوای پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید