آب و هوای نروژ

به گزارش دور زمین، نروژ در همان عرض جغرافیایی سیبری، گرینلند و آلاسکا قرار دارد. شاید انتظار داشته باشید که این کشور نیز هوایی دائما منجمدکننده داشته باشد؛ اما با وجود تاثیرات گرم‌گننده جریان خلیج شمالی (Gulf Stream)، نروژ به شکل غافل‌گیرکننده‌ای، آب و هوایی نسبتا معتدل دارد.

آب و هوای نروژ

نروژ 5 منطقه آب و هوایی مجزا دارد. شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز این بخشها هستند. در زمان‌های مختلف سال، شرایط آب و هوایی در این مناطق می‌توانند تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند.

آب و هوای شمال نروژ

شمال نروژ در محدوده مدار شمالگان قرار می‌گیرد. در این محدوده، خورشید در تابستان غروب نمی‌کند و در زمستان طلوع نمی‌کند. شروع بهار سال به سال متفاوت است، اما معمولا قبل از پایان می از راه می‌رسد. پاییز معمولا در نیمه‌های آگوست شروع شده و تا نیمه‌های نوامبر ادامه دارد. تابستان‌ها در شمال نروژ می‌تواند حسابی گرم باشد و دما در بالاترین حالتش به حدود 25 درجه سانتیگراد هم برسد. زمستان‌ها در مناطق داخلی کشور و دور از دریا ممکن است آب و هوای قطبی را تجربه کنند و دما به منفی 40 درجه سانتیگراد هم برسد. زمستان‌های مناطق ساحلی عموما بدون یخ سپری می‌شوند، چرا که جریان خلیج تاثیر گرم‌کننده خود را بر این مناطق می‌گذارد؛ باران و توفان اما غیر معمول نیست. این منطقه از نروژ می‌تواند تغییراتی سریع، هم در الگوهای آب و هوایی و هم دمای محیط را در هر فصلی تجربه کند.

Norway Spring

آب و هوای جنوب نروژ

تابستان در جنوب نروژ در ژوئن شروع شده و تا آگوست ادامه دارد. این فصل با روزهای طولانی و گرم شناخته می‌شود. دما در این زمان تا 20 درجه سانتیگراد نیز بالا می‌رود. آب و هوای پاییزی، در دوره بین سپتامبر تا اکتبر به جنوب نروژ می‌رسد. هوا در این زمان بارانی‌تر شده و مناطق دور از ساحل خیلی سریع‌تر از مناطق ساحلی سرد می‌شوند. زمستان از نوامبر تا آوریل ادامه دارد و معمولا با بارش برف شناخته می‌شود. بهار معمولا در آوریل شروع شده و روزهای طولانی‌تر، گرمتر و پربادتر را با خود به همراه می‌آورد.

Norway Summer

آب و هوای شرق نروژ

تابستان‌ها در شرق نروژ کوتاه بوده و از اواخر ژوئن تا اوایل آگوست ادامه دارند. در این فصل می‌توانید انتظار روزهای طولانی و گرم و شرایط آب و هوایی باثبات را داشته باشید. دما معمولا تا 20 درجه سانتیگراد بالا می‌رود. شنا در این زمان به فعالیتی محبوب تبدیل می‌شود، چرا که دمای آب دریا تا حدود 15 درجه سانتیگراد بالا می‌آید. پاییز در شرق نروژ با رنگ‌های شگفت‌انگیز پاییزی خودنمایی می‌کند. روزها کوتاه‌تر می‌شوند و بارش‌های سنگین باران به روال معمول روزها تبدیل می‌شود. زمستان معمولا از نوامبر تا آوریل ادامه دارد. مناطق دور از دریا ممکن است حسابی سرد شوند اما مناطق ساحلی شرق نروژ آب و هوای معتدل‌تری دارند که البته با بادهای قوی و بارش‌های سنگین همراه است. بهار از می تا نیمه‌های ژوئن ادامه دارد. آب و هوا در بهار در این منطقه می‌تواند به سرعت رنگ عوض کرده و از روزهای گرم و با نسیم‌های ملایم تا بارش‌های ناگهانی برف را تجربه کند.

Norway Autumn

آب و هوای مرکز نروژ

تابستان در مرکز نروژ از اواخر ژوئن تا اوایل آگوست ادامه دارد و با روزهای طولانی و گرم و رطوبت پایین شناخته می‌شود. دما در این زمان در این منطقه می‌تواند تا حدود 25 درجه سانتیگراد نیز بالا برود. پاییز این منطقه با روزهای کوتاه‌تر و دمای رو به کاهش همراه است. زمستان در بخش مرکزی نروژ از نوامبر شروع شده تا آوریل در این منطقه جا خوش می‌کند. مناطق دور از ساحل در مرکز نروژ در این زمان آب و هوایی برفی را تجربه می‌کنند، در حالی که در مناطق ساحلی باران و توفان متداول‌تر است. بهار در مرکز نروژ در می شروع می‌شود و با طولانی‌تر شدن روزها و گرمتر شدن هوا خود را نمایان می‌کند. دما و شرایط آب و هوایی در این زمان ممکن است به سرعت تغییر کند، مخصوصا در کوهستان‌ها.

Norway Winter

آب و هوای غرب نروژ

غرب نروژ بین بسیاری از مسافران تور نروژ با آبدره‌های این کشور شناخته می‌شود. آبدره‌ها (fjord) شگفت‌انگیزترین ویژگی طبیعت نروژ هستند. بهار و پاییز با رنگ‌های خیره‌کننده و تماشایی خود، این بخش از کشور را دیدنی می‌کنند. تابستان از ژوئن تا آگوست ادامه دارد. شرایط آب و هوایی با ثبات در این زمان حکمفرما است؛ روزها معمولا صاف و آفتابی هستند و دما تا حدود 22 درجه سانتیگراد بالا می‌رود. زمستان از نوامبر تا آوریل ادامه داشته و بسته به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوا ممکن است فوق‌العاده متغیر باشد. آبدره‌ها به خاطر تاثیرات گلف استریم یخ نمی‌زنند، اما در مناطق ساحلی بارش‌های سنگین معمول هستند. کوهستان‌های غرب نروژ معمولا بارش‌های برف قابل توجهی را شاهد هستند. این بارش‌ها باعث می‌شوند این منطقه به مقصدی محبوب برای اسکی تبدیل شود.

مناطق آب و هوایی نروژ

انتشار: 29 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 260

به "آب و هوای نروژ" امتیاز دهید

257 کاربر به "آب و هوای نروژ" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آب و هوای نروژ"

1 دیدگاه

مهدی غیاثوند 7 خرداد 1400

با درود
توضیح خوبی ارائه نمودید
سپاس

پاسخ به مهدی غیاثوند
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید