کاخ شاهنشاهی (Emerald buddha) تایلند

به گزارش دور زمین، از زیبایی های طبیعی و مدرنیته تایلند که بگذریم جاذبه های گردشگری تاریخی تایلند را خواهیم یافت که آنقدر زیاد هستند که بعید است مردم بومی هم همه را بشناسند. در ادامه با کاخ شاهنشاهی (Emerald buddha) آشنا خواهیم شد که از اولین جاهایی است که بهتر است از آن دیدن نمایید.

کاخ شاهنشاهی (Emerald buddha) تایلند

یکی از مکان هایی که هر گردشگری در تور بانکوک از آن بازدید می کند، کاخ پادشاهی و معبد بودای زمردین Emerald Buddha است. این کاخ در واقع مجموعه ای از ساختمان های مختلف است که از اواخر قرن 18 تا نیمه های قرن 20 محل سکونت تمامی پادشاهان تایلند بوده است.

ساخت این کاخ با چوب در سال 1782 آغاز شد و در دوران تاجگذاری رامای اول به پایان رسید. این پادشاه در طول سلطنت خود آن را تبدیل به امارتی مستحکم تر کرد. نقشه اولیه این کاخ از دوره آیوتایا Ayutthaya گرفته شده، ابتدا مساحت آن حدود 510 کیلومترمربع بوده و در زمان سلطنت رامای دوم به اندازه کنونی خود یعنی 600 کیلومترمربع رسیده است.

ساختمان های متعدد این کاخ در دوران رامای اول ساخته شده اما پادشاهان بعدی بخش هایی ازآن را تغییر داده، نوسازی کرده یا به منظور ساخت بناهای جدیدتر، تخریب کرده اند. این کاخ در ساحل غربی رودخانه بانکوک واقع شده و گرداگرد آن را دیواری به طول 1900 متر فراگرفته است. آن سوی دیوار هم کانالی قرار دارد که در گذشته به منظور حفاظت از کاخ در برابر دشمنان ساخته شده و منطقه اطراف کاخ را به صورت جزیره در آورده است.

معبد بودای زمردین

بودای زمردین مقدس ترین مجسمه بودا در کشور تایلند است و معبد آن در محوطه کاخ پادشاهی در شهر بانکوک واقع شده است. این بودای نشسته که از یشم سبز ساخته و با لباسی زرین پوشیده شده، 45 سانت بلندی دارد. بودای زمردین از تاریخچه ای طولانی برخوردار است: بر اساس افسانه ها، این بودا سال 43 قبل از میلاد در هند ساخته شده و پس از 300 سال برای در امان ماندن ازجنگ داخلی به سریلانکا برده شد. پس از آن شاه برمه، فرستاده ای را برای بازگرداندن آن به سیلان فرستاد اما کشتی حامل آن گرفتار توفان شد و درکامبوج لنگر انداخت. در سال های بعد پس از گذر از لائوس، به ایالت چیانگ رای در شمال تایلند رسید. در آن زمان حکمران چیانگ رای آن را مخفی کرد ولی در سال 1434 به علت برخورد صاعقه به معبد، این بودا کشف شد. سپس به شهر چیانگ مای برده شد و تا سال 1552 در آنجا ماند. سرانجام در قرن 18، رامای اول که در آن زمان فرمانده بود، با تصرف بودای زمردین، آن را به ایالت خود آورد و پس از آنکه به پادشاهی رسید، این بودا را در مراسمی با شکوه در سال 1784 به کاخ خود در بانکوک کنونی منتقل کرد.

این بودا سه لباس زرین دارد که بر حسب تغییر فصل توسط پادشاه تایلند طی مراسم خاصی تعویض شده و دو لباس دیگر در مجموعه کاخ به نمایش گذاشته می شوند.

انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 515

به "کاخ شاهنشاهی (Emerald buddha) تایلند" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاخ شاهنشاهی (Emerald buddha) تایلند" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ شاهنشاهی (Emerald buddha) تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید