چند روش برای تقویت هوش کودک

به گزارش دور زمین، آیا شما جز آن دسته از والدینی هستید که می خواهید مطمئن باشید کودکتان باهوش خواهد شد؟ برای رسیدن به آن، به دنبال راه هایی هستید که از پس آن بر بیایید و وقت و انرژیتان اجازه انجام آن ها را به شما بدهد؟ با یاری یک سری ایده های ساده و سرگرم کننده می توانید به تقویت هوش کودک خود یاری کنید. در این مطلب به کارهایی اشاره می گردد که ممکن است به صورت روزمره هم آن ها را انجام دهید بدون اینکه بدانید چه تاثیر مثبتی روی کودکتان خواهد گذاشت. این کارها یاری می نماید فرزند شما هوشمند و خلاق باشد.

چند روش برای تقویت هوش کودک

مغز کودک شما به یاری تجربه ها و آزمایشاتی که انجام می دهد رشد می نماید. با انجام بازی های مختلف حس های مختلف کودکتان را به چالش بکشید و اجازه دهید از آن ها استفاده کند. حس لامسه، بینایی، چشایی، شنوایی و بویایی کودک شما برای توسعه یافتن احتیاج به تجربه دارد. باید طوری با او تمرین کنید که پس از مدتی بتواند چیزهای مختلف را از هم تشخیص دهد و تفاوت آن ها برایش قابل درک باشد. این کار به شما یاری می نماید که فرزندی هوشمند داشته باشید. در ادامه با چند مورد از این روش ها آشنا خواهیم شد.

معرفی چند روش برای تقویت هوش کودک

1. از تلویزیون دوری کنید

محققان معتقدند که والدین باید فرزندان خود را از تلویزیون دور نمایند و اجازه ندهند آن ها تلویزیون تماشا نمایند. نگاه کردن به تلویزیون نه تنها باعث تحریک مغز کودک نمی گردد بلکه باعث مختل شدن مهارت های شناختی کودک شما خواهد شد و زمانی هم که شما می توانید برای تقویت هوش کودکتان صرف کنید از شما می گیرد. بنابراین به جای اینکه اجازه دهید کودکتان تلویزیون ببیند می توانید از وقتتان استفاده نموده و در انجام فعالیت های بدنی به او یاری کنید. یکی از بازی های ساده ای که می توانید انجام دهید قل دادن توپ است.

2. با کودکتان بیشتر ارتباط برقرار کنید

تعامل دائمی با کودک می تواند تاثیر بسزایی روی پیشرفت مغز او داشته باشد. مشغول کردن، بازی کردن و ابراز عشق به کودک، مغز او را تحریک می نماید. هنگامی که شما با کودک خود بیشتر ارتباط برقرار می کنید و عواطف خود را نشان می دهید، در توسعه مهارت های تفکر کودکتان قدم برمی دارید. این کار علاوه بر تقویت هوش کودک باعث می گردد که او احساس امنیت بیشتری کند.

3. خوردن شیر مادر تا دو سالگی

مطالعات نشان داده نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، حداقل از 5 درصد IQ بالاتری برخوردارند. در 6 ماه اول نوزادی ضروری است حتما نوزاد از شیر مادر تغذیه کند اما از بعد از آن ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد از غذای یاریی هم بهره ببرید اما شیر خود را قطع نکنید.

4. موسیقی می تواند روی توجه و تمرکز کودک تاثیر بگذارد

مطالعات نشان داده که گوش دادن به موسیقی می تواند توجه کودک را افزایش داده و حافظه او را تقویت کند. می توانید فرزندتان را با یکی از ابزارهای موسیقی آشنا کنید و توانایی تفکر او را افزایش دهید. موسیقی یادگیری استدلال فضایی و زمانی او را پرورش می دهد و باعث تقویت توانایی عددی او در آینده خواهد شد. محققان ساز پیانو را توصیه می نمایند اما آشنایی با هر سازی تاثیر مناسبی روی هوش کودک شما خواهد گذاشت.

5. کودکتان را با کتاب آشنا کنید

هیچوقت برای آشنا شدن کودک با کتاب زود نیست. از همان ماه های اول می توانید برای کودکتان کتاب بخوانید. کلمات را شمرده شمرده ادا کنید تا کودک شما تک تک آن ها را بشنود و گوشش به آن ها آشنا گردد. می توانید کتاب های مصور تهیه کنید و عکس های آن را به کودکتان نشان دهید. داستان و شعر برای او بخوانید. از این طریق می توانید دایره لغات او را افزایش دهید و چیزهای جدیدی به او معرفی کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 فروردین 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1213

به "چند روش برای تقویت هوش کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند روش برای تقویت هوش کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید