اطلاعات سفر برای کسانی که بار اول به تور مالزی می روند

به گزارش دور زمین، سفر اول به هر کشور، هیجان‌ها و استرس‌های مختص به خودش را دارد. با دانستن نکاتی ابتدایی در مورد هر کشور می‌توانید سفر خود را با خیالی آسوده‌تر آغاز کنید. در این مطلب اطلاعاتی عمومی در مورد مالزی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

اطلاعات سفر برای کسانی که بار اول به تور مالزی می روند

ملزومات سفر به مالزی

شما تنها در صورتی اجازه ورود به مالزی را دارید که پاسپورت‌تان حداقل برای شش ماه از زمان ورودتان اعتبار و صفحات خالی کافی برای زدن مهر ورود داشته باشد. در زمان ورودتان به مالزی باید مدارک ادامه سفرتان به کشور دیگر یا برگشت‌تان را نشان دهید. شهروندان ایران برای تور مالزی به ویزا نیاز ندارند.

شما می‌توانید این کالاها را بدون پرداخت عوارض گمرگی وارد مالزی کنید:

  • 200 عدد سیگار، 50 عدد سیگار برگ، 225 گرم توتون
  • لوازم آرایشی، عطر، صابون و خمیر دندان با حداکثر ارزش 200 رینگیت مالزی
  • هدایا و سوغات‌هایی که ارزش کلشان بیشتر از 200 رینگیت نمی‌شود (به جز کالاهایی که از لنکاوی و Labuan آورده می‌شوند، محدودیت در این مورد 500 رینگیت است)
  • 100 عدد کبریت
  • حداکثر سه دست لباس نو و یک جفت کفش نو
  • یک دستگاه الکتریکی یا باتری‌دار قابل حمل، برای سلامت شخصی و موارد بهداشتی

شما اجازه ندارید از هائیتی هیچ کالایی را وارد مالزی کنید. شما همچنین اجازه ندارید داروهای بدون نسخه، اسلحه و هر گونه سکه و اسکناس تقلبی را وارد این کشور کنید. هر مقداری از مواد مخدر و داروهای غیر قانونی که در وسایل‌تان پیدا شود، حکم مرگ را برایتان به همراه دارد (در این مورد فوق‌العاده دقت کنید).

در هر کدام از فرودگاه‌های بین‌المللی مالزی، در هنگام خروج از کشور باید 40 رینگیت، مالیات فرودگاه را بپردازید. مسافران پروازهای داخلی 5 رینگیت پرداخت خواهند کرد.

امنیت در مالزی

مالزی از بسیاری از کشورهای آسیایی امن‌تر است، ولی همیشه خوب است جانب احتیاط را داشته باشید. آن‌هایی که می‌خواهند در تور مالزی از تفرجگاه‌های ساحلی و جزیره‌ها دیدن کنند بهتر است مکان‌های بزرگ و معروف را انتخاب کنند. در بعضی مناطق شهری، کیف‌قاپی و جیب‌زنی وجود دارد. در مورد مواد مخدر، مالزی نیز همان رفتار بی‌رحمانه‌ای را دارد که در کشورهای جنوب شرقی آسیا متداول است.

پول مالزی

واحد پول مالزی رینگیت (RM) نام دارد و به 100 سن تقسیم می‌شود. سکه‌های مالزی 1، 2، 5، 10، 20، 50 سنی و 1، 2 و 5 رینگیتی و اسکناس‌ها 10، 20، 50، 100 و 200 رینگیتی هستند. پوند استرلینگ بریتانیا بهترین واحد پول برای تبدیل کردن در مالزی است، ولی دلار آمریکا به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. تمام بانک‌ها اجازه تبدیل ارزهای خارجی را دارند. هتل‌های بزرگ و معروف ارزهای خارجی را تنها به صورت اسکناس و چک‌های مسافرتی قبول می‌کنند. کارت‌های اعتباری شرکت‌های آمریکایی مانند ویزا و مسترکارد به طور گسترده‌ای در مالزی پذیرفته می‌شوند.

انعام دادن در مالزی مرسوم نیست بنابراین تا زمانی که از شما درخواست نشده نیازی به دادن انعام نیست. رستوران‌ها معمولا 10 درصد هزینه خدمات را به مبلغ کلی فاکتور اضافه می‌کنند. اگر حس سخاوتمندی داشتید می‌توانید مبلغی اضافی را برای کارکنان رستوران کنار بگذارید؛ می‌توانید بعد از پرداخت صورتحساب پول‌خردهای خود را باقی بگذارید.

آب و هوای مالزی

مالزی کشوری گرمسیری است و در تمام سال آب و هوای گرم و مرطوب دارد. دما در کل سال بین 21 درجه تا 32 درجه متغیر است. در مناطق کوهستانی می‌توانید انتظار دماهای پایین‌تری را داشته باشید.

مالزی دو فصل پرگردشگر دارد، یکی زمستان و دیگری تابستان. فصل پرگردشگر زمستان، دوره بین ماه دسامبر تا ژانویه است. این دوره، کریسمس، جشن سال نو و سال نوی چینی را در بر می‌گیرد. فصل پرگردشگر تابستان بین ژوئن تا آگوست است که بعضی اوقات تا نیمه‌های سپتامبر هم پیش می‌رود. این زمان پیدا کردن اتاق در هتل‌ها سخت است، چرا که تابستان فصل تعطیلی مدارس در بسیاری از کشورهای منطقه است.

بین ماه‌های نوامبر و مارس از رفتن به تفرجگاه‌های ساحل شرقی پرهیز کنید؛ جزر و مدهای موسم بارندگی، آب دریا را پر تلاطم می‌کنند. برای ساحل غربی مالزی، دوره بین آوریل و می و همچنین اکتبر تا نوامبر را برای سفرتان در نظر نگیرید.

لباس‌های مناسب برای تور مالزی

در بسیاری از مکان‌ها در مالزی، لباس‌های سبک، خنک و راحت برایتان کافی خواهد بود. در موقعیت‌های رسمی، کت و پیراهن‌های آستین‌بلند برای آقایان و لباس شب برای خانم‌ها توصیه می‌شود. بیرون از سواحل، شلوارک و یا لباس شنا نپوشید. برای ورود به مسجدها و مکان‌های مذهبی نمی‌توانید لباس‌های کوتاه به تن داشته باشید. مالزی همچنان کشوری سنتی است و خانم‌هایی که ساده لباس می‌پوشند احترام بیشتری از مردم محلی دریافت می‌کنند.

رسیدن به مالزی

بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی، به مقصد مالزی پرواز دارند. بیشتر هواپیماها در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KUL) که در حدود 55 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد فرود می‌آیند. فرودگاه بین‌المللی جدید کوالالامپور در Sepang، برخی از پیشرفته‌ترین خدمات مسافری منطقه را دارد. هواپیمایی ملی مالزی یعنی Malaysia Airlines، به 95 مقصد در سرتاسر دنیا پرواز دارد.

سیستم خط آهن Keretapi Tanah Melayu Berhad، مالزی را به سنگاپور و بانکوک متصل می‌کند. طی کردن مسیر سنگاپور به کوالالامپور حدود 10 ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به بانکوک باید 2 روز در راه باشید. اتوبوس‌ها از Ban San در سنگاپور مسافران را به مناطق مختلف شبه جزیره مالزی می‌رسانند. شما از بانکوک یا Hat Yai نیز می‌توانید به نقاط مختلف مالزی از جمله کوالالامپور سفر کنید.

ورود به مالزی با اتومبیل کرایه‌ای از سنگاپور یا تایلند کار سختی نیست. بزرگراه شمالی جنوبی، سفر در امتداد ساحل غربی را فوق‌العاده راحت می‌کند. از سنگاپور تا مرزهای تایلند را می‌توانید در مدت 10 تا 12 ساعت طی کنید.

گشت و گذار در مالزی

تعداد زیاد و رو به افزایش شرکت‌های هواپیمایی داخلی، مسافران تور مالزی را به مقصدهای گردشگری محبوب در این کشور می‌برند. از میان آن‌ها می‌توان به Pelangu Air و Berjaya Air و Mofaz Air اشاره کرد.

شبکه ریلی مالزی (Keretapi Tanah Melayu Berhad)، در تمام این شبه جزیره گسترده شده است. KTM برای توریست‌ها تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. در کوالالامپور شبکه حمل و نقل ریلی سبک (LRT)، به منطقه همجوار Klang Valley متصل است. سیستم ریلی KTM Komuter، کوالالامپور را به مناطق حومه‌ای شهر متصل می‌کند.

اتوبوس‌های ویژه دارای تهویه مطبوع و اتوبوس‌های محلی بدون تهویه، می‌توانند شما را از کوالالامپور به دیگر مناطق شبه جزیره مالزی برسانند. اتوبوس‌هایی که در داخل شهرها و شهرهای کوچک فعالیت می‌کنند بر اساس مسافت کرایه می‌گیرند. مینی‌بوس‌ها در کوالالامپور، مبلغ ثابت 60 سن را به عنوان کرایه دریافت می‌کنند.

تاکسی‌های بین شهری، شما را با قیمت‌های نسبتا ارزانی بین استان‌ها جابه‌جا می‌کنند. کرایه این تاکسی‌ها ثابت است. تاکسی‌های شهری با تاکسی‌متر کار می‌کنند. در کوالالامپور تاکسی‌ها زرد و سیاه یا قرمز و سفید هستند. کرایه بر اساس مسافت طی شده محاسبه می‌شود؛ برای دو کیلومتر اول مبلغ 1.5 رینگیت و برای هر 200 متر بیشتر، 10 سن به مبلغ کل کرایه اضافه می‌شود.

اگر در تور مالزی بخواهید خودتان رانندگی کنید، می‌توانید به راحتی کارهای مربوط به کرایه ماشین را از طریق هتل و یا به طور مستقیم از شرکت‌های معروف کرایه اتومبیل انجام دهید. هزینه‌ها بسته به نوع اتومبیل از 60 تا 260 رینگیت برای هر روز متغیر است. برای رانندگی در مالزی باید حداقل 18 سال سن و یک گواهینامه بین‌المللی معتبر داشته باشید. بزرگراه شمالی جنوبی شبه جزیره مالزی، جاده‌های ساحلی را به دیگر جاده‌های کشور متصل می‌کند. این بزرگراه به خوبی نگهداری می‌شود و به شما اجازه می‌دهد به راحتی به مناطق مختلف کشور دسترسی داشته باشید.

گاری‌های دوچرخه‌ای این روزها کمتر متداول هستند اما شما همچنان می‌توانید آن‌ها را در ملاکا، جورج تاون، کوتا باهرو و کوالاترنگانو پیدا کنید. برای سواری با این وسیله‌ها باید بر سر کرایه با راننده چانه بزنید. راننده‌های ترایشا معمولا برای یک گشت نیم روزه از جاذبه‌های شهرها حدود 25 رینگیت طلب می‌کنند.

انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2765

به "اطلاعات سفر برای کسانی که بار اول به تور مالزی می روند" امتیاز دهید

1 کاربر به "اطلاعات سفر برای کسانی که بار اول به تور مالزی می روند" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات سفر برای کسانی که بار اول به تور مالزی می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید