میدونستید در چین میتونید با خودرو خودتون سفر کنید؟

به گزارش دور زمین، چین در 10 سال اخیر به یکی از جذابترن مقاصد گردشگری در میان جهاگردان جهان تبدیل گردیده است و این به خاطر برنامه ریزی درست مسئولین و شرکتهای خصوصی بوده که توانسته اند زیرساخت های لازم را فراهم نمایند و همچنین به خوبی زیبایی های کشورشان را به همه جای جهان نشان دهند، یکی از روشهایی که گردشگران و به خصوص کوله گرده به آن علاقه دارند سفر در جاده ها و با خودرو است که در چین نیز همه چیز آماده گردیده تا دل را به جاده بزنیم.

میدونستید در چین میتونید با خودرو خودتون سفر کنید؟

سفرهای جاده ای در چین

بیشتر گردشگران و مسافرانی که در کشور چین سفر می نمایند یا در تور چین شرکت می نمایند عموما با سیستم های حمل و نقل عمومی همانند هواپیما، قطار و یا اتوبوس ها جا به جا می شوند. با این حال همین موضوع باعث می گردد که بسیاری از جاذبه های تور چین نادیده گرفته گردد و یا اصلا دیده نگردد.

رانندگی در چین

قبل از رفتن به سفرهای جاده ای در چین باید مدارک قانونی برای رانندگی در این کشور را دریافت کنید. متاسفانه کشور چین گواهینامه بین المللی را قبول ندارد. بنابراین اگر می خواهید که در این کشو پهناور به سفر جاده ای بروید، باید مجوز و گواهینامه چینی بگیرید. خبر خوب این است که اگر از کشور خود گواهینامه داشته باشید انجام روند دریافت گواهینامه چینی برایتان سریعتر و راحت تر خواهد بود. همچنین به روندی نسبتا ساده تبدیل می گردد. شما مجبور خواهید شد که امتحان کتبی شامل مجموعه ای از 100 پرسش چند گزینه ای بگذرانید. این آزمون به زبان انگلیسی است و سوالات آن سخت نیست، هر چند که در میان آن ها معمولا قوانین رانندگی چینی نیز هستند. این سوالات را از سایت های چینی نیز می توانید پیدا کنید و قبل از آزمون کمی تمرین نمایید. پس از آن با پاسپورت و مدارک خود به نزدیک ترین اداره محلی حمل و نقل بروید. بعد از گذراندن آزمون و دادن تست پزشکی در همان روز برایتان گواهینامه چینی صادر می گردد.

کرایه ماشین در چین

با به همراه داشتن گواهینامه چینی و پاسپورت و ویزای چین می توانید از شرکت ها و آژانس های مختلف ماشین کرایه کنید. هزینه پرداختی برای ماشین های کرایه ای روزانه حساب می گردد. با این حال برای کسانی که تنها ساعتی به ماشین احتیاج دارند، شاید بتوان بر حسب کیلومتر طی گردیده هزینه کرایه ماشین را حساب کرد. برای سفرهای جاده ای در چین که مسافت ها بسیار طولانی است، به بیشتر از یک روز ماشین احتیاج خواهید داشت. بسته به نوع ماشینی که کرایه می کنید، قیمت های روزانه آن متفاوت خواهد بود. آژانس بین المللی کرایه ماشین به نام یوروپ کار (Europcar) ماشین هایی با قیمت های ارزان تری به مشتریانش کرایه می دهد. با این حال این آژانس را تنها در شهرهای بزرگی همانند پکن یا شانگهای پیدا خواهید کرد. در شهرهای کوچکتر باید به دنبال آژانس های محلی برای کرایه ماشین باشید. همچنین برای کمپانی مورد نظر بیان کنید که قصد انجام سفرهای جاده ای در چین را دارید و به همین دلیل به دنبال ماشینی هستید که شما را در جاده نگذارد.

قوانین جاده ای در چین

در تمام جاه های چین، دوربین های هدایت و رانندگی مراقب متخلفین جاده ای هستند و جریمه ها به صورت اتوماتیک برای افراد متخلف در نظر گرفته می گردد. بنابراین در هنگام رانندگی در این کشور قوانین را رعایت کنید. شما از مردم چین نیستید و زیاد با نحوه رانندگی در جاده های این کشور آشنایی ندارید. بنابراین سعی کنید که بسیار محتاط و بر اساس قوانین جاده ای معین گردیده در تابلوهای اعلانات جاده ای رانندگی کنید. به طور کلی محدودیت سرعت در بزرگراه ها بین 80 تا 120 کیلومتر است و اگر وارد تونل ها شوید باید سرعت ماشینتان را تا 80 کیلومتر بر ساعت کاهش دهید. در هنگام ورود به شهرها بسیار محتاط رانندگی کنید. هر چند که برای سفرهای جاده ای در چین و در جاده های فرعی کمتر با ماشین های دیگر روبرو می شوید اما مردمان روستا به همراه گله های دامداری شان در این جاده ها فراوان بوده و باز هم باید با سرعت مجاز رانندگی کنید. بیشتر پلیس های چین موتورسیکلت دارند و کمتر پلیسی می بینید که ماشین سوار باشد.

در سفرهای جاده ای در چین توصیه می گردد که حتما از جی پی اس بهره ببرید. مسیر را از قبل برای خود معین کنید. همچنین از طریق نقشه های گوگل مپ می توانید از مکان پمپ بنزین ها آگاه شوید.

خراب شدن ماشین در جاده

حتما از آژانسی که از آن ماشین کرایه می کنید، بپرسید که اگر وسیله نقلیه شما در سفرهای جاده ای در چین خراب شد، چه کنید؟ اگر با ماشین خودتان رانندگی می کنید، بیمه ماشین را از این بابت آنالیز کنید که آیا رانندگی در کشورهایی همانند چین را پوشش می دهد یا خیر. اگر به هر دلیلی ماشینتان در طول سفر خراب شد و یا از کار افتاد، تنها چاره این است که به سراغ نزدیک ترین روستا و فردی که در تعمیر ماشین مهارت دارد، بروید. به دلیل اینکه در جاده های چین رفت و آمد بسیار کم است، شاید مجبور باشید که درهای ماشین را قفل نموده و پیاده برای پیدا کردن یاری به سمت نزدیک ترین روستا حرکت کنید. اگر شانس بیاورید ماشینی از کنارتان بگذرد. از او درخواست یاری نمایید. اگر در سفرهای جاده ای در چین از پلیس یاری بخواهید، پلیس یک نفر را برای تامین امنیت جاده ای شما تا زمانی که وسیله نقلیه تان درست گردد، همراهتان خواهد فرستاد.

هزینه های تعمیرات ماشین در چین ارزان نیست. البته این موضوع بسته به اینکه کدام قسمت از ماشین خراب گردیده ایت، متفاوت خواهد بود. از پیشنهاد های سفرهای جاده ای و حمل و نقل این است که همیشه با خود ظرفی پر از آب به همراه داشته باشید. قبل از سفر ماشین خود را به معاینه فنی ببرید و تمام ایرادات آن را رفع نمایید. روغن موتور و آب داخل رادیاتور را مدام آنالیز کنید. همچنین از مهم ترین نکات به همراه داشتن تایر زاپاس و البته دانش تعویض تایر ماشین است.

فرهنگ رانندگی در چین

رانندگی در چین همانند کشورمان ایران چندان تعریفی ندارد. و درست است که می گویند رانندگان چینی برای قوانین جاده و خیابان ها احترامی قائل نیستند. اگر در سفرهای جاده ای در چین مجبور به ورود به شهری شدید، بسیار احتیاط کنید و مراقب رانندگان اطرافتان باشید.

در چین، با سرعت رانندگی کردن به شدت رایج است. انگار شما وارد پیست اتومبیل رانی گردیده اید. اتومبیل ها و ماشین ها به یک باره لاین خود را تغییر می دهند و سعی در فرار از ترافیک دارند. دقیقا همان اتفاقی که در ایران می افتد. بنابراین اگر شما در ایران رانندگی نموده باشید، از این بابت می توان گفت که شما برای رانندگی در سفرهای جاده ای در چین آمادگی و مهارت لازم را دارید. در چین، استفاده از بوق برای ارتباط برقرار کردن در روز رایج است و گاهی حتی ضروری است، اما پس از تاریک شدن هوا، روشن و خاموش کردن چراغ های ماشین جای بوق زدن را می گیرد.

پارکینگ ها در چین

پارکینگ یکی از بزرگترین معظلات و آسیب های رانندگی در چین است. اغلب تعداد اتومبیل ها بیشتر از فضاهای پارک ماشین بوده و اگر هم پارکینگی وجود داشته باشد، هزینه پارک ماشین در آن گران است. با این حال برای پارک ماشین توصیه می کنیم که در کنار خیابان ها و بیرون از پارکینگ ها ماشین خود را نگذارید، چرا که پلیس هر از گاهی سرکشی می نماید و با دیدن ماشین شما، قطعا جریمه خواهید شد.

پارکینگ ها با تابلوی اعلانات آبی رنگی که در وسط آن یک P بزرگ و سفید رنگ نوشته گردیده، معین می شوند. در سفرهای حاده ای در چین با دیدن این تابلو می توانید از وجود پارکینگ در اطرافتان آگاه شوید. به خاطر داشته باشید که چینی ها برای ورود به فضای پارکینگ با دنده عقب وارد می شوند، به جای اینکه با کله ماشین وارد شوند. در این مورد باید مهارت رانندگی خود را بالا ببرید. اگر ماشین خود را در نزدیکی مدارس یا ادارات دولتی پارک کنید، ممکن است که جرثقیل ماشین شما را ببرد. بنابراین در هنگام پارک کردن ماشینتان در کناری دقت لازم را داشته باشید.

نکاتی که باید در ذهن به یاد داشته باشید

به عنوان راننده ماشین در چین، باید مراقب اسکوتر الکتریکی باشید. در واقع کسانی که اسکوتر برقی یا دوچرخه های برقی می رانند بسیارند و می توانند بدترین دشمن شما به عنوان راننده در شهرهای چین باشند. برخلاف موتورسیکلت ها، دوچرخه های الکترونیکی تقریبا ساکت هستند و یک دفعه در جلوی رویتان ظاهر می شوند. اگر به طور تصادفی با آن ها برخورد کنید، شما مقصر خواهید بود. از آنجایی که اکثر دوچرخه سواران به کلاه ایمنی نمی پوشند، این تصادفات می تواند مرگ بار باشد. پس در هنگام رانندگی درون شهرها و سفرهای جاده ای در چین حتما مراقب مسیر و دوچرخه های برقی باشید. با اینکه این وسایل در چین جدید هستند اما مردم هنوز به شیوه های قدیمی رانندگی می نمایند.

عابرین پیاده در چین اغلب در میان ترافیک حرکت می نمایند. از این نظر کشور چین بسیار شبیه به ایران است. بنابراین ایده خوبی است که همیشه با سرعت پایین و در حدود 40 کیلومتر در ساعت در نزدیکی تقاطع ها رانندگی کنید.

هنوز هم از رانندگی در چین می ترسید؟ سفرهای جاده ای در چین مستلزم کمی توجه بیشتر از طرف گردشگران و توریست هاست. همچنین بهتر است در رانندگی بیشتر دقت نمایید تا اتفاقی نیفتد. با این حال چند شماره اضطراری در چین را برایتان در ادامه آورده ایم:

  • پلیس: 110
  • آمبولانس: 120
  • آتش نشانی: 119
انتشار: 12 دی 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 732

به "میدونستید در چین میتونید با خودرو خودتون سفر کنید؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "میدونستید در چین میتونید با خودرو خودتون سفر کنید؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "میدونستید در چین میتونید با خودرو خودتون سفر کنید؟"

1 دیدگاه

ناصر 19 فروردین 1402

با سلام . فعال در حوزه صنایع دستی هستم بخاطر هزینه بالای هتل و ترانسفر قصد دارم به کشور چین با خودرو ون کمپر سفر کنم البته قبلا چندین با برای شرکت در نمایشگاه به چین سفر داشتم و آشنایی با آنجا دارم ، حدود شش ماه برنامه اقامت دارم و شرکت در نمایشگاههای متعدد،سوالی که از خدمتتان دارم اینکه بهترین راه سفر برای چین با خودرو شخصی چیه و چه نیازهای برای شروع دارم. ممنون می شم راهنمایی فرمایید. با تشکر

پاسخ به ناصر
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید