TSMC با فاصله زیاد از سامسونگ بهترین تولیدکننده تراشه در دنیا باقی ماند

به گزارش دور زمین، با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی وب سایت Trend Force، TSMC توانست عنوان بهترین تولیدکننده تراشه را در طول سال گذشته هم حفظ کند و با فاصله زیادی از سامسونگ در جایگاه خود باقی بماند.

TSMC با فاصله زیاد از سامسونگ بهترین تولیدکننده تراشه در دنیا باقی ماند

TSMC یکی از بهترین شرکت های فراوریکننده تراشه در دنیا به شمار میرود که بسیاری از شرکت ها نظیر کوالکام، مدیاتک، اپل و…، برای فراوری تراشه های خود با آن وارد همکاری می شوند. فناوری که این شرکت در ساخت تراشه استفاده می نماید بسیار پیشرفته است و باعث می گردد مشکلاتی نظیر داغی بیش از حد یا چیزهایی از این دست برای آن پیش نیاید یا درصد رخ دادن چنین مشکلاتی به حداقل برسد.

همین عملکرد خوب سبب شد این شرکت در حال حاضر بتواند در جایگاه نخست از لحاظ بهترین فراوریکننده تراشه در دنیا قرار بگیرد. البته TSMC مدت هاست که این جایگاه را تصاحب نموده و فاصله خیلی زیادی هم با شرکت دوم یعنی سامسونگ دارد که غالبا کار آن در ساخت تراشه با مشکل همراه است و نمونه هایی مثل این را می توان در تراشه های سری اگزینوس و اسنپدراگون 8 نسل 1 دید.

شرکت تایوانی پیروز شد در سه ماه آخر سال 2021، با در اختیار گرفتن 52.1٪ از سهم بازار، سود خود را به 15.7 میلیارد دلار برساند که نسبت به سال 2020 اندکی افت داشته است. در سه ماه سوم 2021، سهم TSMC از بازار 53.1٪ بود که البته این اندازه افت با توجه به رشد سایر شرکت ها و بعلاوه مشکلاتی که در فراوری تراشه بوجود آمد و همچنان هم وجود دارد کاملا طبیعی است.

پشت سر TSMC اما بزرگ ترین رقیب آن یعنی سامسونگ قرار گرفته است که فقط 18.3٪ از سهم بازار را در سه ماه آخر سال 2021 در اختیار گرفت. اگرچه این اندازه به نسبت سه ماه سوم سال گذشته، رشدی 15.3٪ داشته اما همچنان به نسبت TSMC، با فاصله زیادی کمتر است.

این طور که به نظر می رسد، اوضاع برای سامسونگ اصلا قرار نیست بهتر گردد. فناوری ساخت 4 نانومتری این شرکت کره ای نتوانست بازده خوبی داشته باشد و همین موضوع سبب شد کوالکام از آن ناامید شده و تصمیم بگیرد فراوری بخشی از تراشه های خود را به TSMC واگذار کند. البته این اتفاق در حد یک شایعه بود و مشخص هم نشد در نهایت چه اتفاقی افتاد. اما قطعا کوالکام برای سال های آینده، در رابطه با اینکه چه شرکتی تراشه های آن را فراوری کند بیشتر فکر خواهد نمود. سامسونگ البته تحقیقاتی در رابطه با این موضوع انجام داد تا ببیند دقیقا چه اتفاقی اتفاق افتاده که بازده تا این اندازه پایین بوده است. چون گفته می گردد مدیران بخش فراوری تراشه سامسونگ یک سری داده مربوط به بازدهی تراشه های 5 نانومتری و 4 نانومتری را جعل کردند. فعلا چیز خاصی از این بابت نمی دانیم اما مطمئن هستیم شرایط سامسونگ فعلا خوب نیست چون به نظر می رسد تصمیم کوالکام مبنی بر ارسال سفارش به TSMC برای فراوری تراشه های 3 نانومتری کاملا جدی است.

TSMC به لطف فراوری تراشه برای گوشی های پرفروش اپل که از هر 100 دلار، 26 دلار را تشکیل می دهد، در بخش تراشه های 5 نانومتری شرایط بسیار خوبی دارد. اما در بخش فراوری تراشه های 6 و 7 نانومتری به خاطر شرایط نسبتا بد فروش گوشی در کشور چین، شرایط خیلی به کام نیست. بعد از TSMC و سامسونگ اما شرکت UMC (مخفف عبارت United Microelectronics Corporation) را شاهد هستیم که آن هم یک شرکت فراوری تراشه تایوانی است و توانست به نسبت سه ماه سوم سال 2021، سود خود از بازار تراشه را 5.8٪ افزایش دهد. GlobalFoundries را هم در رده بعدی شاهد هستیم که توانست به نسبت سه ماه سوم، هم سهم خود از بازار و هم اندازه سودش را افزایش دهد.

در رده پنجم، SMIC قرار گرفته است. شرکت فراوری تراشه چینی که عاجزانه در کوشش است تا بتواند به فناوری ساخت 4 و 5 نانومتری که شرکت هایی نظیر سامسونگ و TSMC به آن دست پیدا نموده اند، دسترسی داشته باشد اما نمی تواند. ناتوانی این شرکت است که باعث ایجاد نگرانی هایی مبنی بر امکان حمله نظامی چین به تایوان برای در اختیار گرفتن شرکت TSMC شده است.

با این حال امیدواریم SMIC هم پیشرفت کند تا شاهد یک حمله نظامی دیگر فقط برای در اختیار گرفتن قلب تپنده فراوری تراشه در دنیا نباشیم. شرکت پیروزی که اپل به شدت برای فراوری تراشه به آن وابسته است و تقریبا می توانیم بگوییم بدون آن، اپل هم نمی توانست تا این اندازه پیشرفت داشته باشد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5464

به "TSMC با فاصله زیاد از سامسونگ بهترین تولیدکننده تراشه در دنیا باقی ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "TSMC با فاصله زیاد از سامسونگ بهترین تولیدکننده تراشه در دنیا باقی ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید