بازدید از هشت کلیسای بسیار زیبای رم در مدت تور ایتالیا

به گزارش دور زمین، رم این شهر جاودانه ایتالیایی، همواره شهری کاتولیک تبار بوده است. اگرچه این شهر منزلگاهی برای پاپ محسوب می‌شود، رهبر اصلی کلیسا در شهر واتیکان (Vatican City) که کشوری مستقل و کوچک است و با رم احاطه شده سکونت دارد. برای تحسین و لذت بردن از هنر و معماری ناب این کلیساها که قرن‌ها قدمت دارند، نیازی به کاتولیک بودن نیست.

بازدید از هشت کلیسای بسیار زیبای رم در مدت تور ایتالیا

بازدید از باسیلیکا سانتاماریادل‌پوپولو (Basilica of Santa Maria del Popolo) در مدت تور ایتالیا

از میان تمامی کلیساهای رم، باسیلیکای سانتا ماریا به عنوان بهترین نمونه از آثار هنرمندان رنسانسی شامل رافائل (Raphael)، برنینی (Bernini) و کاراواجو (Caravaggio) شناخته می‌شود. این کلیسا در سال 1099 جهت مبارزه با باور ساکنین شهر که تصور می‌کردند روح نرو (Nero، امپراطو رومی) در ناحیه‌ای نزدیک به دروازه شمالی رم ظاهر می‌شود ساخته شد. این تصور از اینجا ناشی می‌شود که کلاغ‌هایی با ظاهری شیطانی در درختی نزدیک به این محل زندگی می‌کردند و همین امر سبب شد که درخت قطع و کلیسا ساخته شود. این کلیسا شامل عبادتگاه‌های متعددی است که در آن‌ها آثار هنرمندان برتر آن زمان به چشم می‌خورد.

بازدید از کلیسای سانتاماریا (Santa Maria) واقع در ناحیه تراستوره (Trastevere) در مدت تور ایتالیا

سانتا ماریا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای رم است. بسیاری از تاریخدانان بر این باورند که این بنا نخستین بار در حدود سال 350 ساخته شده است. این کلیسا موزاییک‌هایی تحسین برانگیز متعلق به قرن‌های دوازدهم و سیزدهم را در خود جای داده است و گردشگران تور ایتالیا را مسحور خواهد کرد. سانتا ماریا در طی سالیان مختلف بزرگتر و بازسازی‌هایی نیز در آن انجام شده است. این کلیسا در زمانی که رم در سال 410 مورد غارت قرار گرفت ویران شد، اما مجدداً مورد بازسازی قرار گرفت. سر قدیس آپولونیا (St. Apolonia، باکره شهید مسیحیت) به عنوان نشانی مذهبی به همراه تکه‌ای از اسفنج مقدس (که در طول به صلیب کشیده شدن مسیح در آب فرو برده و بر دهان مسیح گذاشته می‌شد) در این محل نگهداری می‌شوند. یکی از افسانه‌های مرتبط با کلیسا، جاری شدن روغن از زمین در هنگام تولد مسیح است. سانتا ماریا بعده‌ها در همان محل ساخته شد.

بازدید از کلیسای سانتاماریاسوپرامینروا (Sant Maria Sopra Minerva) در مدت تور ایتالیا

سانتا ماریا سوپرا مینروا کلیسایی است که توسط پیروان دومینیک اداره می‌شود و در محلی واقع شده است که زمانی معبدی برای الهه رومی، ایزیس یا الهه رومی-یونانی مینروا بود (بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود داشته است). این کلیسا که در سال 1370 ساخته شده، با فاصله یک بلوک از پانتئون واقع شده است. بنابراین گردشگران تور ایتالیا می‌توانند بعد از بازدید از این محل به پانتئون نیز بروند. سانتا ماریا سوپرا که باسیلیکایی کوچک محسوب می‌شود، به عنوان تنها نمونه اصیل بازمانده از یک کلیسای گوتیک در رم است. این کلیسا شامل مجسمه‌ای اثر میکلانژ و نقاشی‌های دیواری تحسین برانگیز متعلق به قرن پانزدهم می‌شوند.

بازدید از پانتئون (Pantheon) در مدت تور ایتالیا

پانتئون یکی از معدود سازه‌های مذهبی عظیم در رم است که به عنوان یک کلیسای کاتولیک شروع به کار نکرده است. این بنا که بسیاری از گردشگران تور اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد، متعلق به عصر روم باستان است و به عنوان پرستشگاهی برای خدایان غیر مسیحی به کار می‌رفته است. این بنا توسط امپراطور هادریان (Emperor Hadrian) در حدود سال 118 به عنوان جایگزینی برای پرستگاه پیشین که در اثر آتش سوزی در سال 80 ویران شد، ساخته شده است. پانتئون در قرن هفتم هجری به یک کلیسای کاتولیک تغییر کاربری داد. این محل بیشتر بواسطه معماریش بویژه گنبدی که بواسطه طاقنماها تقویت شده، شناس شده است. دو پادشاه و رافئل (هنرمند رنسانسی) در این محل دفن شده‌اند.

بازدید از باسیلیکای سن کلمنت (Basilica of San Clemente) در مدت تور ایتالیا

این کلیسا که به افتخار قدیس کلمنت (St. Clement، سومین پاپ بعد از سنت پیتر)، سن کلمنت نام گذاری شده است، تنها چند بلوک از کولوسئوم (Coliseum) فاصله دارد. کلیسای حاضر بر فراز چهار لایه از بناهای پیشین ساخته شده است، شامل کلیساهای دیگر که نخستین آن‌ها خانه‌ای مسیحی است که در سال 64 در پی آتش سوزی که به امپراطور نرون (Emperor Nero)  نسبت داده می‌شود تخریب شد. زمانی این کلیسا معبدی برای خدایان غیر مسیحی و محلی برای پیروان آگوستین و دومینیک محسوب می‌شد. امرزه این محل توسط دومینیک‌های ایرلندی اداره می‌شود. موزائیک‌ها و نقاشی‌های دیواری باسیلیکای سن کلمنت گردشگران تور اروپا را مسحور خواهد کرد.

بازدید از سن جوونی (San Giovanni) واقع در لاترانو (Laterano) در مدت تور ایتالیا

سن جووانی واقع در لاترانو (اشاره به سنت جان لاتران St. John Lateran)، یکی از چهار باسیلیکای بزرگ در رم است. این محل که وقف سنت جان (یکی از قدیسان غسل تعمید دهنده) و سنت جان (یکی از مبشرین دین مسیحیت) شده است، منزلگاهی برای اسقف اعظم و پاپ است. این محل به عنوان کلیسای جامع رم و جهان شناخته می‌شود. گفته می‌شود که سن جووانی نخستین کلیسای کاتولیکی است که در رم ساخته شده است. بخش‌های خارجی این کلیسا به اندازه دیگر کلیساها آذین نشده است، اما با ورود به آن شگفت زده خواهید شد. بخش‌های داخلی آن با تزیینات دیوارها، ستون‌ها، موزاییک‌ها، نقاشی‌ها و شمعدان‌هایی که شمایل پیامبران را در خود دارند، گردشگران تور ایتالیا را شگفت زده خواهند کرد.

بازدید از باسیلیکای دی سانتا ماریا ماجوره (Basilica di Santa Maria Maggiore) در مدت تور ایتالیا

باسیلیکای دی سانتا ماریا ماجوره (که به نام قدیسه ماری ماجور نام گذاری شده است) به عنوان یکی از مهمترین کلیساهای کاتولیک در رم شناخته می‌شود و به تاج جواهر نشان مشهور است. این کلیسا شامل مجموعه‌ای تأثیر گذاری از آثار تاریخی و هنری است که نشانگر تمدن هنردوست مسیحیان روم باستان است. زائران از سراسر دنیا برای ادای احترام به کلیسا به این محل می‌آیند. این کلیسا با شیشه‌های رنگی، ستون‌ها و نقاشی‌های دیواری‌اش سرشار از تاریخچه‌ای غنی و مذهبی است و گردشگران تور ایتالیا را مجذوب خود خواهد ساخت. گردشگرانی که در پنجم ماه اوت به این محل می‌آیند ممکن است خواهان شرکت در جشن معجزه برف (The Miracle of the Snows) باشند. در این مراسم هزاران برگ گل از سقف کلیسا به پایین ریخته می‌شود.

بازدید از باسیلیکای سنت پیتر (St. Peter's Basilica) در مدت تور ایتالیا

این باسیلیکا شاید قدیمی‌ترین کلیسای کاتولیک رم نباشد، اما قطعاً مشهورترین آن‌هاست. باسیلیکای سنت پیتر در محلی ساخته شده است که احتمال می‌رود در آن نخستین پاپ یعنی سنت پیتر به صلیب کشیده شده باشد. ساخت کلیسای حاضر بیش از 150 سال طول کشیده است، اما این همه سال ارزشش را داشته است.  گردشگران تور ایتالیا در سرتاسر بخش‌های داخلی آذین شده این کلیسا، می‌توانند آثار هنرمندان برجسته‌ رنسانسی مانند میکلانژ که سقف را نیز او طراحی کرده است، بیابند. بازدید از این باسیلیکا با پرستشگاه و موزه‌هایی که بدان منتسب است باید با آرامش انجام شود چرا که ممکن است جزئیات نادیده گرفته شوند.

انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2764

به "بازدید از هشت کلیسای بسیار زیبای رم در مدت تور ایتالیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازدید از هشت کلیسای بسیار زیبای رم در مدت تور ایتالیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از هشت کلیسای بسیار زیبای رم در مدت تور ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید