5 مورد از شگفت انگیزترین ویرانه های تمدن اینکا در اکوادور

به گزارش دور زمین، ویرانه های تمدن اینکا در اکوادور

تمدن اینکا یا امپراتوری اینکا یکی از اسرارآمیزترین و باشکوه ترین تمدن های آمریکای لاتین به شمار می رود. این تمدن تا قرن 16 که اسپانیایی ها به این منطقه ها وارد شدند بزرگ ترین امپراتوری آمریکای جنوبی بود و بیشتر کشورهای امروزی مثل اکوادور، پرو، بولیوی، آرژانتین و شیلی را در برمی گرفت. این تمدن با ورود اسپانیایی ها از میان رفت اما ویرانه های تمدن اینکا همچنان در گوشه و کنار آمریکای جنوبی به جای مانده اند و یادآور شکوه و ابهت این تمدن اسرارآمیز هستند. اگرچه مشهورترین بنای به جا مانده از این تمدن، یعنی ماچوپیچو در پرو واقع شده است، اما در کشور اکوادور هم ویرانه های شگفت انگیزی از این تمدن باشکوه به جا مانده اند. در این مطلب قصد داریم این مکان ها را به شما معرفی کنیم تا در سفر به اکوادور از آن ها بازدید کنید. با خبرنگاران همراه باشید.

5 مورد از شگفت انگیزترین ویرانه های تمدن اینکا در اکوادور

1- اینگاپیرکا | Ingapirca

یکی از مهم ترین و مشهورترین ویرانه های تمدن اینکا در استان کانار (Cañar) واقع شده است و اینگاپیرکا نامیده می شود. واژه اینگاپیرکا از دو بخش اینگا (اینکا) و پیرکا (دیوار) تشکیل شده و به معنای دیوار اینکایی است. در واقع، دیوارهای این ویرانه بسیار شگفت انگیز هستند و بدون استفاده از هیچ گونه ملات و ماده ای به شیوه خاص اینکایی، همانند ماچوپیچو، ساخته شده اند. هرچند به طور دقیق مشخص نیست که اینگاپیرکا چه کاربردی داشته است اما برآورد هایی وجود دارد مبنی بر این که این مکان برای مراسم آئینی و مذهبی استفاده می شده است. متاسفانه زمانی که اسپانیایی وارد این منطقه شدند بسیاری از بلوک های سنگی این دیوارها را برای ساختن ساختمان و خانه برداشتند و استفاده کردند. به همین دلیل بخش زیادی از این دیوارها از بین رفته اند، با این حال ویرانه هایی که به جا مانده اند باز هم شکوه و عظمت این تمدن را به خوبی نمایش می دهند.

  • آدرس: اکوادور، شهر کانار، ویرانه های اینگاپیرکا

2- آگوا بلانکا | Agua Blanca

یکی دیگر از باشکوه ترین ویرانه های تمدن اینکا در پارک ملی ماچالیلا (Machalilla) واقع شده است و آگوا بلانکا نامیده می شود. آگوا بلانکا به معنای آب سفید است و یکی از آخرین بازمانده های فرهنگ مونتنو در اکوادور به شمار می رود. در کنار این ویرانه ها موزه ای واقع شده است که تاریخ این فرهنگ و همینطور اطلاعات مفیدی در مورد این مکان را به بازدیدکنندگان ارائه می کند. استخر سولفوری که در این مکان وجود دارد هم به دلیل خاصیت های درمانی و شفابخشی اش معروفیت دارد.

  • آدرس: اکوادور، مانابی، آگوا بلانکا

3- رومیکوچو | Rumicucho

مورد بعدی از ویرانه های تمدن اینکا در فاصله کمی از مرکز اکوادور واقع شده است و در سفر به اکوادور به راحتی می توانید سری به این منطقه هم بزنید. از مرکز اکوادور، کیتو که کمی رانندگی کنید به یکی از پربازدیدترین ویرانه های تمدن اینکا می رسید. ویرانه های رومیکوچو بر فراز تپه ای بزرگ قرار گرفته است. واژه رومیکوچو که ترجمه آن چیزی شبیه به گوشه سنگی می شود از طریق قومیت های مختلف پیش از اینکاها و همینطور مردمان اینکا استفاده می شده است. این منطقه که به خط استوا نزدیک است قبلا به عنوان مکانی نظامی و بعدها به عنوان محلی برای نیایش مورد استفاده قرار می گرفته است. بازدیدکنندگان می توانند در تور رومیکوچو شرکت کنند و از اطلاعات راهنما در مورد این ویرانه ها استفاده کنند.

  • آدرس: اکوادور، Rumicucho، پوکارا رومیکوچو

4- پوماپونگو | Pumapungo

یکی دیگر از ویرانه های تمدن اینکا پارک باستان شناسی پوماپونگو در ناحیه تاریخی کوئنکا اکوادور است. این منطقه قبلا مرکز فرهنگی تمدن اینکاها بوده است اما امروزه بخشی از جامعه مدرن کوئنکاست و پارک آن نیز مملو از بوته های گل و گیاه و حیوانات مختلف است. بعد از آنکه از دیوارهای قدیمی این منطقه بازدید کردید و از طبیعت زیبای پارک لذت بردید پیشنهاد می کنیم سری به موزه قوم شناسی بزنید. در این موزه می توانید درک بهتر و عمیق تری از تاریخ پوماپونگو و مردمان بومی اکوادور پیدا کنید.

  • آدرس: اکوادور، کوئنکا، پوپاپونگو

5- ویرانه های تودوس لوس سانتوس | Todos los santos

یکی دیگر از ویرانه های تمدن اینکا در کوئنکا اکوادور واقع شده است و در دهه 1970 کشف شده است. ویرانه های تودوس لوس سانتوس به معنای تمام مقدسین است و به این موضوع اشاره دارد که چطور فرهنگ های مختلف در این مکان به وجود آمده اند. سازه اولیه کاناری و ساختمان های اینکا که بعدا اضافه شده اند برای سال ها زیر آسیابی که از طریق اسپانیایی ها ساخته شده بود مدفون بود. تا اینکه در طی عملیات حفاری این منطقه باستانی کشف شد. پس از حفاری های باستان شناسی اشیاء و اقلام زیادی مربوط به اینکاها و دوران های دیگر در این منطقه کشف شد.

در مورد تمدن اینکا

تمدن اینکا بزرگ ترین تمدن و امپراتوری در آمریکای پیشاکلمبی و یکی از بزرگ ترین تمدن ها در دنیا به شمار می رود. ساختار سیاسی و اداری این تمدن بسیار پیچیده بوده و هنوز هم باعث شگفتی باستان شناسان می شود. تمدن اینکا از سرخپوستان بومی این منطقه تشکیل شده بود و این مردمان تا قرن 16 و زمان ورود اسپانیایی ها بر بخش زیادی از آمریکای جنوبی حکومت می کردند. ویرانه های تمدن اینکا در کشورهای مختلف آمریکای جنوبی مثل پرو، اکوادور، بولیوی و … وجود دارند و شکوه و ساختار پیچیده این تمدن را به خوبی نمایش می دهند. یکی از مشهورترین ویرانه های تمدن اینکا ماچوپیچو است که در کشور پرو واقع شده است و معماری بی نظیر و اسرارآمیزش باعث شگفتی همگان شده است. اما علاوه بر ماچوپیچو، در کشورهای دیگر مثل اکوادور هم ویرانه های تمدن اینکا وجود دارد که بازدید از آن ها مسلما برای گردشگران مجذوب کنندهیت زیادی دارد. مواردی که در بالا ذکر کردیم مهم ترین و مشهورترین ویرانه های تمدن اینکا در کشور اکوادور بودند. اگر به این کشور سفر کردید حتما بازدید از این منطقه ها تاریخی مجذوب کننده را در لیست برنامه سفر خود قرار بدهید.

تمدن: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4820

به "5 مورد از شگفت انگیزترین ویرانه های تمدن اینکا در اکوادور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مورد از شگفت انگیزترین ویرانه های تمدن اینکا در اکوادور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید