5 میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری شاهرود و میامی منظور شد

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، علینقی حیدریان ظهر شنبه در آیین کلنگ زنی پروژه های آبخیزداری شاهرود از محل صندوق توسعه ملی در محل روستای میغان این شهر ضمن بیان اینکه 16 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار در خردادماه سال جاری اخذ و با توزیع آن، کار در بین شهرهای استان انجام شد، ابراز داشت: علاوه بر این مبلغ با پیگیری های نماینده و فرماندار شاهرود پنج میلیارد تومان اعتبار برای دو شهرستان شاهرود و میامی از تهران منظور شد که در این جریان منابع طبیعی تنها مجری کار بود.

5 میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری شاهرود و میامی منظور شد

وی افزود: با اعتبارات موجود پروژه های آبخیزداری حوزه ابر و سورخان انجام و در حال گذران مراحل پایانی کار است لذا با توجه به اعتبارات سنگین، حوزه مطالعاتی اجرای پروژه های منابع طبیعی بر مناطق تأثیرگذار و سیل خیز حوزه روستایی و شهری نظیر نگارمن، ابر، میغان، ابرسج، دهملا سوق داده شد.

تعریف 12 حوزه مطالعاتی اجرای پروژه های آبخیزداری در شاهرود

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه 12 حوزه مطالعاتی اجرای پروژه های آبخیزداری در شاهرود تعریف شده است، ابراز داشت: این مقدار با مساحت 214 هزار هکتاری به انضمام 60 هزار هکتار باقی مانده از قبل در حوزه های موردمطالعه ما محسوب می شوند تا در صورت تخصیص پول از صندوق توسعه ملی سریع تر بتوانیم کار را به انتها برسانیم.

حیدریان در ادامه توضیح داد: معتقدیم اگر اعتبارات صندوق توسعه ملی طی دو الی سه سال پشت سرهم ادامه دار باشد می گردد در کل این 12 منطقه کار را انجام داد که این امر تأثیرگذاری بسیاری در حوزه روستایی دارد.

وی افزود: در کلنگ زنی و احداث سنگ و ملات حوزه آبخیز ابرسج و میغان 10 پروژه سنگ و ملات با شش هزار مترمربع پیش بینی شد که اعتبار آن رقمی معادل یک و نیم میلیارد تومان است.

ذخیره 550 مترمکعبی آب در هر هکتار مساحت آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری در میغان ضمن تغذیه قنوات باعث جلوگیری از سیلاب و رسوب می گردد، ابراز داشت: انجام هر هکتار مساحت آبخیزداری باعث ذخیره 550 مترمکعبی آب خواهد شد هرچند وظیفه منابع طبیعی تغذیه قنوات نیست اما با تله گذاری یاری می نماید تا سیلاب با آرامش به دشت برسد و در بین راه نیز تغذیه قنوات نیز اتفاق می افتد.

حیدریان در ادامه توضیح داد: با اجرای طرح های آبخیزداری در همین استان سمنان بندهایی وجود دارد که در آن کشاورزان دو ماه چاه های آب خود را روشن نمی نمایند بنابراین در برنامه های منابع طبیعی راهکارهای اجرایی نیز پیگیری می گردد.

وی بابیان اینکه کلنگ زنی احداث بندهای سنگ و ملات برای سال اول یا یک سال تمام نمی گردد، افزود: در میغان و ابرسج 10 سنگ و ملات با 6000 مترمکعب احداث می گردد و در منطقه دهملا نیز کار با 50 هزار پل خاکی و 1600 سنگ و ملات در دست اجرا است که امیدواریم تا هفته منابع طبیعی این طرح ها به اتمام برسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1464

به "5 میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری شاهرود و میامی منظور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری شاهرود و میامی منظور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید