4 سناریو برای بحران الجزایر

به گزارش دور زمین، ایسنا نوشت: عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر درحالی از ژنو به کشورش بازگشت که الجزایر دیگر همان کشور چند سال قبل نیست بلکه میدان ها و خیابان هایش مملو از تظاهرکنندگان و معترضانی است که خواستار کنار رفتن وی از قدرت هستند.

4 سناریو برای بحران الجزایر

به گزارش شبکه الجزیره، استقبالی که از بوتفلیقه در بیمارستان های ژنو شد مثل استقبالی نبود که در خیابان های الجزایر شاهد آن بود. در بیمارستان های سوئیس پرستاران و پزشکان به گرمی با او صحبت نموده و برای بهبود وضعیت سلامتی اش کوشش می کردند اما در الجزایر پایتخت در آشوب و تنش به سر می برد و مردم برای تغییر نظام او به خیابان ها آمده اند.

اکنون بعد از بازگشت بوتفلیقه از ژنو بحران الجزایر چهار سناریو پیش رو دارد:

-پایبندی بوتفلیقه به نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری با هدف بازگشت به کرسی قدرت. بی تردید این گزینه بحران سیاسی در این کشور را تشدید خواهد نمود و موجب درگیری های شدیدتر بین مخالفان وی و حامیانش در ارتش و نیروهای امنیتی و عرصه سیاسی خواهد شد.

-برکناری دولت و به تأخیر انداختن انتخابات در راستای مذاکرات ملی فراگیر که به ممانعت از آشوب در کشور یاری کند.

بعضی رسانه های الجزایر درباره این سناریو صحبت می نمایند و می گویند تصمیمی درباره برکناری نخست وزیر و انجام تغییرات دولتی فراگیر و به تأخیر انداختن انتخابات تا ماه آوریل اتخاذ شده است.

-خروج بوتفلیقه از صحنه سیاسی و مذاکره و تفاهم میان گروه های سیاسی.

-بازگشت نهاد نظامی برای در اختیار دریافت مجدد قدرت. اگر بوتفلیقه همچنان بخواهد بر نامزدی خود پافشاری کند و الجزایری ها نیز همچنان خواستار برکناری وی باشند این گزینه احتمالاً اجرایی گردد. در صورتی که وضعیت به همین روال باقی بماند ارتش فرصت لازم را برای بازگشت به قدرت و تشکیل دوره انتقالی در اختیار خواهد داشت.

با این حال مسئولان سیاسی و نظامی الجزایر امروز نمی توانند نظر میلیون ها تن از مردم این کشور را که در خیابان ها با هدف یافتن حیات سیاسی جدید و ایجاد دموکراسی تجمع نموده اند، نادیده بگیرند.

49310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1696

به "4 سناریو برای بحران الجزایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 سناریو برای بحران الجزایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید