چهارده شهر کوچک و شگفت انگیز ایتالیا

به گزارش دور زمین، کوچک الزاماً به معنای بد یا کم نیست. وقتی صحبت از شهرهای کوچک ایتالیا می‌شود، کوچک به معنای شگفت‌انگیز است. اگرچه ممکن است شهرهای کوچک فاقد تسهیلات و نسبت به شهرهای بزرگ از تعداد قابل توجهی بخش‌های تاریخی برخوردار نباشند، آن‌ها با چشم‌اندازهای خیره کننده مشرف به آب کاستلمولا (Castelmola)، مزارع نیوه (Neive) که با گل‌های رنگارنگ آذین شده‌اند و دهکده‌هایی که در مجاورت قله‌های فرسایش یافته مانند Civita di Bagnoregio واقع شده‌اند این کمبود را دو چندان برابر جبران کرده‌اند. اگر کارت پستال‌های دهکده‌های قرون وسطی‌ای برای شما جذابیت دارد، وقت آن رسیده که به یکی از این شهرهای کوچک ایتالیایی سفر  کنید.

چهارده شهر کوچک و شگفت انگیز ایتالیا

بازدید از دوتزا (Dozza) در مدت تور ایتالیا

این شهر که در فاصله‌ای نه چندان دور از بولونیا (Bologna) واقع شده است، دهکده‌ای کوچک است که بواسطه بدل کردن خود به بوم نقاشی شناس شده است. دوتزا، این دهکده قرون وسطی‌ای با خانه‌ها، دیوارها، خیابان‌ها و میادینی که با رنگ آمیزی‌های متنوع آذین شده‌اند چیزی شبیه به یک موزه در فضای باز است. هر زمانی را که برای بازدید از این محل در نظر داشته باشید، مناسب خواهد بود، اما مناسب‌ترین زمان هفته سوم ماه سپتامبر است چرا که در این زمان نمایشگاه دیوارهای رنگ شده و نقاشی‌های هنرمندان مختلف که هر دو سال یکبار روی می‌دهد؛ دایر است. علاوه براین دوتزا بواسطه جشنواره نوشیدنی‌های تابستانه و دژ قلعه‌ای که تا سال 1960 نقش بنای مسکونی شخصی را داشته؛ شناس شده است.

بازدید از کاستلمولا (Castelmola) در مدت تور ایتالیا

کاستلمولا شهری کوچک واقع در سیسیل (Sicily) است. اگرچه این دهکده به تائورمینا (Taormina) که مقصدی محبوب در میان گردشگران تور اروپا است مشرف است، گردشگران سیسیلی کمتری را به سمت خود جذب می‌کند. این امر ممکن است نکته‌ای مثبت یا منفی باشد. نکته مثبت آن این است که کاستلمولا نسبتا‌ً بکر مانده است و نکته منفی آن این است که گردشگرانی که سفر به این دهکده زیبا را نادیده می‌گیرند، در واقع چشم‌اندازهایی که بسیار مسحور کننده‌تر از تائورمینا هستند را از دست می‌دهند. بالا رفتن از بلندی‌های کاستلمولا کار دشواری است، پس زمانی که به بالای آن رسیدید با یک نوشیدنی دل چسب از خود پذیرایی کنید.

بازدید از کورتینا دی آمپزو (Cortina d'Ampezzo) در مدت تور ایتالیا

اگر علاقه به ورزش‌های زمستانه دارید، کورتینا دی آمپزو مقصدی مطلوب برایتان خواهد بود. این شهر که در منطقه دولومیت (Dolomite Alps) در کوه‌های آلپ واقع شده است، تفریحگاه زمستانه‌ای است که بواسطه ورزش اسکی و فعالیت‌های تفریحی-اجتماعی بعد از اسکی سواری شناس شده است. همین امر آن را به مقصدی مطلوب در میان پولداران دائم در سفر تبدیل کرده است. علاوه بر این کورتینا دی آمپزو در سال 1966 میزبان المپیک زمستانه بود. این دهکده آلپی از اواخر قرن نوزدهم هجری مقصدی محبوب در میان گردشگران تور ایتالیا بوده است. مهمترین جاذبه تاریخی آن باسیلیکای قرن هجدهمی مینوره (Basilica Minore dei Santi Filippo e Giacomo) است که در محل دو کلیسای قبلی ساخته شده است.

بازدید از سن لئو (San Leo) در مدت تور ایتالیا

اگر شما کمدی الهی دانته (Dante's Divine Comedy) را خوانده باشید، اسم سن لئو واقع در مارکه  (یکی از 20 ناحیه‌ ایتالیا که در مرکز این کشور قرار دارد و به صورت خود مختار اداره می‌شود) برایتان آشنا خواهد بود.  این بدین خاطر است که این شعر مشهور (کمدی دانته) محل برزخ را در این دهکده کوچک کوهستانی در نظر گرفته است، بویژه در محل دژ قلعه‌ای که توسط رومیان ساخته شده است. این دهکده بواسطه این قلعه که بر فراز صخره‌ای پر شیب قرار گرفته است مشهور شده است. گردشگران تور ایتالیا در سفر به سن لئو که به عنوان یکی از زیباترین دهکده‌های ایتالیا معرفی شده است، نباید بازدید از کلیسای محلی قرن هفتمی را که در پیازا دانته (Piazza Dante) واقع شده و کاتدرال سن لئو که به سبک رومیان ساخته شده است را از دست بدهند.

بازدید از نیوه (Neive) در مدت تور ایتالیا

نیوه در ناحیه پیدمونت (Piedmont) واقع شده است و به عنوان یکی از دوست داشتنی‌ترین دهکده‌ها در ایتالیا معرفی شده است. خیابان‌های باریک سنگفرش شده، معماری قرون وسطی‌ای و گل‌های رنگارنگی که بر دیوراهای سنگی کلبه‌هایی عجیب و جالب روییده‌اند از جاذبه‌های این شهر کوچک به شمار می‌روند. عمده گردشگران تور ایتالیا از نیوه به واسطه جذابیت‌های ظاهریش بازدید نمی‌کنند بلکه برای امتحان کردن نوشیدنی‌های منحصربفردش به این محل می‌آیند. اگر قصد بازدید از این شهر را دارید، به همراه داشتن کفش‌هایی راحت برای پیاده روی و کنکاش در میان شهر از بایدها بشمار می‌رود.

بازدید از بوزا (Bosa) در مدت تور ایتالیا

بوزا که بر جزیره ساردینیا (Sardinia) واقع شده ست، یکی از رنگارنگ‌ترین شهرهایی است که با آن در ایتالیا برخورد خواهید کرد. این بدین خاطر است که خانه‌ها در این مکان همانند رنگین کمانی از رنگ‌های مداد رنگی نقاشی شده‌اند. این سکونتگاه‌ها نخستین بار توسط فیقی‌ها و بعده‌ها توسط دزدان دریایی عرب مورد حمله قرار گرفت. زیبایی این شهر بواسطه قایق‌های ماهیگری دو چندان شده است. این در حالی است که در گذشته منبع اصلی درآمدی این شهر، دباغی بوده است. قدم زدن در میان شهر روشی لذت بخش برای وقت گذراندن است. پیاده‌روی به سمت بقایای قلعه‌ تحسین برانگیز شهر، دیدی وسیع از منظره شهر را به دست می‌دهد.

بازدید از آلبروبلو (Alberobello) در مدت تور ایتالیا

آلبروبلو که در بخش جنوبی ایتالیا واقع شده است از بسیاری از شهرهای کوچک ایتالیا بزرگتر و جوان‌تر است. چرا که بسیاری از این شهرهای کوچک به عصر امپراطوری رومیان باز می‌گردد. این شهر با 40 خانوار در قرن شانزدهم ایجاد شد و اکنون بیش از 10000 نفر جمعیت دارد. معماری سازه‌های این شهر به سبک ترولی (Trulli) است. ساختمان‌های آلبروبلو سقف‌هایی مخروطی شکل دارند که نوکشان به رنگ سفید است. علاوه براین این خانه‌های سفید رنگ به واسطه ساخته شدن از سنگ بدون استفاده از ملاط که در واقع ترفندی برای نپرداختن مالیات است، شناس هستند.

بازدید از کاستلمتزانو (CastleMezzano) در مدت تور ایتالیا

کاستلمتزانو واقع در بخش جنوبی ایتالیا از دیگر مکان‌های زیبا است که به عنوان یکی از زیباتریین شهرهای کوچک ایتالیا شناخته می‌شود. از آنجایی که  این شهر با کوه‌هایی که به خوبی امکان پناه گرفتن را بدست می‌دهند احاطه شده است، در قرن نوزدهم به عنوان سرپناهی برای راهزن‌ها به شمار می‌آمد. جمعیت ساکن در این محل در تمام طول سال چیزی در حدود 1000 نفر است که در  فصل  تابستان به چندین هزار نفر بواسطه حضور گردشگران افزایش می‌یابد. گردشگران تور ایتالیا برای تفریح با زیپ لاین در میان کوه‌ها شب هنگام به این محل می‌آیند.

بازدید از مالسسین (Malcesine) در مدت تور ایتالیا

باور این موضوع که مالسسین واقع در ساحل شرقی دریاچه گاردا (Lake Garda) هرگز چیزی بیش از تصویری زیبا در کارت پستال‌ها نبوده است. این در حالی است که گذشته آن به این آرامی نبوده است. بر سر این بخش رومی‌ها با استروگوت‌ها و فرانک‌ها با ارتش ناپلئون مبارزه کرده‌اند. شاید به همین خاطر است که قلعه اسکالیگر (Castello Scaligero) مهمترین نشانه بصری آن است. این قلعه یک استحکام نظامی قرن سیزدهمی است که جایگزینی برای نمونه قبلی که در قرن پنجم ساخته شده بود؛ است. این محل با برج قرون وسطی‌ای که از سنگ‌های سفید ساخته شده است شاخص شده و یک آرامگاه اتروسکانی (Etruscan) نیز در میان  دیوارهای آن ساخته شده است.

بازدید از کاستل‌لوچو (Castelluccio) در مدت تور ایتالیا

کاستل‌لوچو دهکده‌ای کوچک با جمعیتی کمتر از 200 نفر، مرتفع‌ترین دهکده در ناحیه کوهستانی آپنینی (Apennines) واقع در ناحیه آمبریا (Umbria) است. این محل که در مجاورت پارک ملی مونتی سیبیلینی (Monti Sibillini National Park) واقع شده، بواسطه پرورش عدس در مزارعی که آن را احاطه کرده است؛ شناس شده است. مادر طبیعت از ماه مه تا ماه ژوئیه، زمانی که مزارع پر از شکوفه‌های رنگی خشخاش و بنفشه می‌شود؛ در اوج زیبایی خود قرار دارد. با عنوان Florita یا زمان شکوفایی شناخته می‌شود. روزهای جشن Florita در سومین یا آخرین یکشنبه‌های ماه ژوئن برگزار می‌شوند.

بازدید از پیتیلیانو (Pitigliano) در مدت تور ایتالیا

پیتیلیانو شهری کوچک در ناحیه توسکانی (Tuscany) است که به واسطه جامعه قوی یهودیانش که در طول قرن‌ها در این محل اسکان داشته‌اند، تحت عنوان اورشلیم کوچک نیز شناخته می‌شود. امروزه یهودیان اندکی در این شهر زندگی می‌کنند. کنیسه قرن شانزدهمی (پرستشگاه یهودیان) از جاذبه‌های درجه اول این شهر محسوب می‌شود. برای این ناحیه با جمعیتی کمتر از 4000 نفر، تعدادی کلیسای کاتولیک، شامل کلیسای سنت پیتر و سنت پل (Church Saints Peter and Paul) که یک کلیسای کاتولیک قرن شانزدهمی است و تحت عنوان کاتدرال پیتیلیانو (Pitiglinao Cathedral) نیز شناخته می‌شود؛ قرار دارند. از دیگر جاذبه‌هایی که گردشگران تور اروپا نباید بازدید از آن را از دست دهند آبراه مدیچی (Medici Aqueduct) با فواره هفت شیره آن است.

بازدید از پوزیتانو (Positano) در مدت تور ایتالیا

گردشگران تور ایتالیا اگر قصد بازدید از پوزیتانو را دارند، باید خود را برای مناظر بسیار زیبا و مسحور کننده آن آماده کنند. این دهکده کوچک بر تپه‌ای در بالای ناحیه ساحلی آمالفی (Amalfi Coast) واقع شده است. پوزیتانو بعد از آنکه جان اشتاین بک (John Steinbeck) در سال 1953 در رابطه با آن در مجله مد و فشن "هارپر بازار" (Harper''s Bazaar) نوشت، خود را از یک دهکده فقیر ماهیگیری به یکی از نقاط توریستی پر طرفدار ارتقا داد. یکی از اماکن توریستی پر طرفدار کلیسای سانتا ماریا آسونتا (Santa Maria Asunta) است، که تصویری از باکره سیاه پوست و یک گنبد بسیار زیبا را که با کاشی‌های رنگی آذین شده است در خود جای داده است. پوزیتانو در فیلم‌ها متعددی نمایش داده شده است و میزبان جشنواره بین‌المللی کارتون است.

بازدید از سیویتا دی بنیورجو (Civita di Bagnoregio) در مدت تور ایتالیا

این محل که در حدود 2500 سال پیش توسط اتروسکان‌ها تأسیس شد، بر فراز قله‌ای واقع شده است و به شدت در معرض وزش شدید باد و فرسایش قرار دارد. با این وجود این بخش تعدادی مناظر زیبا و دلفریب را از این ارتفاع در معرض نمایش می‌گذارد. فرسایش سبب شده است که بخش‌هایی از این شهر بر فراز صخره‌ای که بر آن واقع شده است فرو بریزند و دسترسی‌های زمینی را از بین ببرند. اما دسترسی به این جواهر با ارزش از طریق پل‌های پیاده امکان پذیر است. این شهر زیبا، از خیابان‌های سنگ فرش شده‌اش تا طاق‌نماهایی که با پیچک‌ها پوشیده شده‌اند و قدمتشان به قرن‌ها پیش باز می‌گردد، تماماً حال و هوایی قرون وسطی‌ای دارد. این دهکده در ماه‌های ژوئیه و سپتامبر میزبان مسابقات خرسواری در میدان اصلی شهر است.

بازدید از مانارولا (Manarola) در مدت تور ایتالیا

مانارولا که در شمال ایتالیا واقع شده است، یکی از شهرهای کوچک سینکو تره (Cinque Terre) است و این امر چیزی از ارزشش برای بازدید شدن کم نمی‌کند. مانارولا شهر ساحلی بسیار زیبایی است و معنای اسمش "چرخ بزرگ" است که به چرخ آسیابی که در آن قرار دارد اشاره می‌کند. این دهکده از زمان روم باستان تا به امروز به واسطه نوشیدنی‌هایش بسیار محبوب بوده است. خانه‌ها در این محل مسیرهای پیاده روی رنگارنگی را چه به سمت Riomaggiore یا اطراف تاکستان‌ها و تپه‌ها به وجود آورده‌اند.

انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2961

به "چهارده شهر کوچک و شگفت انگیز ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارده شهر کوچک و شگفت انگیز ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید