بازدید از دوازده کلیسای زیبای فرانسه

به گزارش دور زمین، برخی شواهد گویای آنند که تاریخچه فرانسه به عصر آهن باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون فرانسه برخی از شگفت انگیزترین کلیساهای جهان را چه به لحاظ معماری و چه به لحاظ تاریخی در خود جای داده است و به همین خاطر می‌توان بخش عظیمی از فرهنگ این کشور را در پس مجموعه‌ سازه‌های مذهبی آن (که طیفی از کلیساهای جامع سبک گوتیک تا کلیساهای مدرن ساخته معماران معاصر را شامل شده است) مستتر یافت. پس آنچه که نباید در سفر با تور فرانسه فراموش شود بازدید از این بناهای مشهور و مسحور کننده است. در این بخش با دوازده مورد از این سازه‌های مذهبی آشنا خواهید شد.

بازدید از دوازده کلیسای زیبای فرانسه

بازدید از کلیسای جامع بورژ ( Bourges Cathedral) همراه با تور فرانسه

این کلیسای کاتولیک رومی در آغاز قرن سیزدهم میلادی در شهر Bourges احداث گردید. این سازه سبک گوتیک فرانسوی در بخشی واقع گردیده که دست کم از قرن سوم میلادی از اهمیتی مذهبی برخوردار بوده است. امروزه این کلیسا طبقاتی سه بخشی، راهروهایی دوگانه به سبک معاصر و یک نمای بیرونی عظیم را که با کنده‌ کاری‌ها و تزئینات پر جزئیاتش بسیار زیبا جلوه می‌کند شامل گردیده. لازم به ذکر است که به طرزی باورنکردنی عمده شیشه‌های رنگی اولیه آن سالم باقی مانده‌اند و بسیاری از آن‌ها داستان‌هایی از انجیل را به تصویر کشیده‌اند و همین امر بازدید از آن را در سفر با تور فرانسه وسوسه برانگیز ساخته است.

بازدید از کلیسای جامع استراسبورگ (Strasbourg Cathedral) همراه با تور فرانسه

کلیسای جامع استراسبورگ گاهی تحت عنوان کلیسای صورتی (Pink Cathedral) نیز شناخته می‌شود و این نام اشاره‌ای نه چندان نامحسوس به رنگ غیر معمول آن دارد. این سازه از ماسه سنگ ساخته شده است و همین امر تناژی صورتی رنگ به ظاهر آن داده است. امروزه این کلیسا به جای دو مناره اولیه‌اش تنها یک مناره را در یک سوی خود شامل شده است. معماری آن به هر دو سبک گوتیک و رومی است و خدمات کلیسای کاتولیک همچنان در آن دایر است. گردشگران تور فرانسه می‌توانند پس از حضور در محوطه داخلی کلیسا از ساعت نجومی که به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد بازدید نمایند. جالب است بدانید که این سومین ساعتی است که در این محل نصب شده است.

بازدید از کلیسای سنگی سنت جین (Monolithic Church of Saint Jean) همراه با تور فرانسه

 Aubeterre sur Dronne شهر کوچک بسیار خوش منظره‌ایست که طراحی‌هایی شگفت انگیز و خانه‌هایی بسیار خوش ساخت را در خود جای داده است. با این وجود شاخص‌ترین جاذبه این شهر در زیر آن واقع شده است. کلیسای تحسین برانگیز سنت جین تماماً از سنگ آهک ساخته شده است. این سازه قرن هفتمی در طول قرن دوازهم گسترش یافت و یک راهروی طاقدار، یک غسل تعمیدگاه و چندین تابوت باستانی را شامل شده است. کلیسای سنت جین متفاوت از تصویر رایجی است که از کلیساهای فرانسوی وجود دارد و همین امر آن را در میان سایر سازه‌های مذهبی این کشور خاص و کم نظیر ساخته است.

بازدید از کلیسای جامع روئن (Rouen Cathedral) همراه با تور فرانسه

شهر روئن گاه بواسطه کلیساهای بسیاری که در خود جای  داده است شهر هزار مناره نیز خوانده می‌شود و در این میان کلیسای جامع روئن از شاخص‌ترینشان به شمار می‌آید. این کلیسای عظیم، بلندترین سازه فرانسه محسوب می‌شود. اگر همراه با تور اروپا از این محل بازدید می‌نمایید به موسیقی ناقوس 56 زنگه آن که هر ساعت یکبار نواخته می‌شود گوش بسپارید، به تحسین طراحی اعجاب برانگیز پلکان کتابفروشان (Bookseller's Stairway) بپردازید و از مجسمه‌های مقدسی که در دیواره‌های درونی کلیسا واقع شده‌اند دیدن نمایید.

بازدید از Sacre Coeur همراه با تور فرانسه

باسیلیکا Sacre Coeur در پاریس واقع شده است و یکی از شناس‌ترین کلیساهای فرانسه محسوب می‌شود. این سازه بواسطه موقعیتش بر فراز تپه‌ای که در بخش هنری و به روز Montmartre واقع شده است، از جایگاهی شاخص و برجسته برخوردار است. سبک معماری آن بیزانس رومی است و به گونه‌ای بارز به کلیسای ایا صوفیه (Hagia Sophia، ترکیه) شباهت دارد. یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های Sacre Coeur موزائیک‌ کاری‌هاییست که مسیح و قلب طلائی او را به تصویر کشیده‌اند.

بازدید از Saint Michel d'Aiguilhe همراه با تور فرانسه

دسترسی به این کلیسا در نوع خود چالش برانگیز است. این سازه شگفت انگیز بر فراز مکانی صخره‌‌ای واقع شده است و دسترسی به آن مستلزم پیمایش 268 پله پر شیب است که درست در دل صخره‌ها کنده شده‌اند. با این وجود این صخره‌نوردی ارزشش را دارد چرا که امکان بازدید از آجر مقدس (Sacred Brick) و سازه‌‌ای سنگی را که ساخت آن به اواسط قرن دهم میلادی باز می‌گردد بدست می‌دهد. اگرچه این کلیسا از نمای پایین بسیار شگفت انگیز است، اگر به بالای آن راه یابید مناظر بسیار زیبایی از چشم‌اندازهای فرانسه و شهر Aiguilhe پدیدار می‌گردند.

بازدید از کلیسای Notre Dame de la Garde همراه با تور فرانسه

کلیسای شگفت انگیز Notre Dame de la Garde در شهر بندری مارسی واقع شده است. این سازه به افتخار قدیس حامی دریانوردان بنا شده است. این کلیسای کاتولیک بر بقایای یک دژ باستانی قرن نوزدهمی احداث گردیده و به سبک نئوبیزانس بازسازی شده است. در محوطه داخلی آن بازدید از مجسمه مسی مریم مقدس و کودکش را که با طلایی درخشان روکش شده است و برج ناقوس تحسین برانگیز این کلیسا به همراه طاق‌های سنگیش را از دست ندهید.

بازدید از کلیسای سنت مایکل (Mont Saint Michel Abbey) همراه با تور فرانسه

کلیسای سنت مایکل بخشی از زیباییش را مدیون موقعیت خاص خود است. جزیره کوه سنت مایکل تنها نیم مایل از کرانه ساحلی مجاور نرماندی فاصله دارد و همین امر دسترسی  به آن را محدود می‌سازد. با نزدیک شدن به این جزیره، این کلیسای زیبا سر از آب برآورده و در مقابل دیدگانتان آشکار می‌شود. Mont Saint Michel Abbey بخش عظیمی از جزیره را شامل شده است و ساخت آن به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد و همچنان راهبان فرقه بندیکتین را در خود جای داده است. این کلیسا با خیابان‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها و موزه‌هایی زیبا و قدیمی که به جزیره و تاریخچه‌اش اختصاص یافته‌اند احاطه گردیده.

بازدید از کلیسای ریمز (Reims Cathedral) همراه با تور فرانسه

ساخت کلیسای ریمز از حدود 800 سال پیش آغاز گشت. امروزه این بنا نمونه‌ شاخصی از معماری سبک گوتیک به شمار می‌‌آید و به عنوان عظیم‌ترین جاذبه شهر ریمز شناخته می‌شود. در این کلیسا بود که بسیاری از پادشاهان فرانسه تاج گذاری شدند و شواهد گویای آنند که حتی قدیس Joan of Arc در یکی از این مراسمات (در قرن پانزدهم میلادی) حضور داشته است. تکمیل این بنا به همراه عبادتگاه‌های متعددش و تزئینات و نقش و نگارهای پنجره‌هایش که نخستین بار به این سبک طراحی شده‌اند، چیزی در حدود یک قرن به طول انجامیده است.

بازدید از کلیسای جامع آمین (Amiens Cathedral) همراه با تور فرانسه

شهر آمین در فاصله دو ساعته از شهر ریمز واقع شده است و کلیسای جامع آمین را در خود جای داده است. زمانی که از کلیسای ریمز رونمایی شد، مردم آمین خواهان سازه‌ای مشابه در شهر خود بودند. بنابراین در قرن سیزدهم میلادی این کلیسای سبک گوتیک فرانسوی احداث گردید. این بنا تنها اندکی از کلیسای ریمز بلندتر است و این امر از پیش در طراحی آن لحاظ گردیده بود. بلوک‌های پیش آمده این بنا سقف بلندی را برای راهروی مرکزی آن پدید آورده‌اند و آن را به سازه‌ای شگفت انگیز از نمای درون کلیسا بدل کرده‌اند. بسیاری از حکاکی‌های پر جزئیات آن که قدیسان را به تصویر کشیده‌اند به ظرافت رنگ آمیزی‌ شده‌اند و تنها یکی از هزاران دلیلی هستند که گردشگران را به بازدید از این بنای شاخص مذهبی در سفر با تور فرانسه ترغیب می‌نمایند.

بازدید از کلیسای نوتردام پاریس (Notre Dame de Paris) همراه با تور فرانسه

مشهورترین کلیسای جامع فرانسه، کلیسای نوتردام پاریس است که ساخت آن از اواسط قرن دوازهم میلادی آغاز گردید. این بنا شاخص‌ترین اثر معماری سبک گوتیک پاریس محسوب می‌شود و از ابعاد بسیار عظیمی برخوردار است. طاق‌های مایل آن از نخستین نمونه‌های جهان به شمار می‌آیند و ناودان‌های بی‌شماری نه تنها در طراحی آن بلکه در تکیه‌گاه ستون‌ها و حتی خروجی‌ آب‌ها به کار رفته‌اند. بازدید از بخش‌های داخلی این بنا امری انکار ناشدنی در سفر با تور فرانسه به شمار می‌رود، اما با این وجود بازدید از گورستان‌های زیرزمینی این کلیسا را که برای بازدید عموم آزادند از دست ندهید.

بازدید از کلیسای جامع شارتر (Chartres Cathedral) همراه با تور فرانسه

ساخت این بنا در سال 1194 آغاز گردید. این کلیسای منحصربفرد سبک گوتیک یکی از مهمترین آثار معماری فرانسه به شمار می‌آید. شیشه‌های رنگی آن به خوبی حفظ شده‌اند و دو هرم مخروطی شکل آن بر فراز بامش خودنمایی می‌کنند. اگرچه بخش خارجی آن شگفت انگیز است، اما بازدید از آثار هنری و نمادهای مذهبی داخل مجموعه را نیز از دست ندهید. از میان این آثار می‌توان به تن پوش حضرت مریم (درهنگامی که مسیح را به دنیا آورد) اشاره کرد.

انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2877

به "بازدید از دوازده کلیسای زیبای فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از دوازده کلیسای زیبای فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید