کشاورزی در خوزستان از سنتی به پایدار تبدیل گردیده است

به گزارش دور زمین، معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که ارزش فراوری محصولات کشاورزی استان سالانه حدود 250 هزار میلیارد ریال است، مطرح کرد: در 5 ساله گذشته تا کنون راندمان آبیاری در استان حدود 6 درصد افزایش داشته است.

کشاورزی در خوزستان از سنتی به پایدار تبدیل گردیده است

به گزارش خبرنگاران، محمد قاسمی نژاد در نشست خبری که شامگاه 5شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار گردید، اظهار کرد: بخش کشاورزی به عنوان تامین نماینده ابتدایی ترین احتیاج فیزیولوژیکی بدن انسان یعنی غذا، بار سنگینی را بر عهده دارد.

وی با بیان این که کشورهای وابسته از نظر سیاسی تحت تاثیر کشورهایی هستند که از آن ها مواد غذایی به کشور خود وارد می نمایند، اضافه کرد: در این زمینه هر کشوری که بتواند مواد غذایی مورد احتیاج خود را تامین کند، قطعا ضریب امنیتی خود را بالا برده است و به کشورهای دیگر احتیاج نخواهد داشت.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: بخش کشاورزی در زمینه های اشتغال، تامین غذا و اقتصاد ملی صندلی ویژه ای دارد و نقش کشاورزی در اقتصاد کشور دارای اهمیت بسیار ویژه ای است که باید به آن توجه گردد.

قاسمی نژاد با بیان این که بخش کشاورزی در خوزستان به عنوان برترین بخش کشاورزی کشور به شمار می آید، ادامه داد: استان خوزستان با فراوری بیش از 16 میلیون تن محصولات کشاورزی، بیش از 13.3 درصد از فراوریات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و در این زمینه نقش بسیار پر رنگی در اقتصاد و کشاورزی کشور دارد.

وی گفت: استان خوزستان با فراوری بیش از 17.8 درصد از فراوریات زراعی در کشور، دارای مقام اول فراوری این محصولات در کشور است. در این زمینه سرانه فراوری محصولات زراعی در استان خوزستان حدود 3.5 کیلوگرم و در کشور به صورت میانگین حدود 1.5 کیلوگرم است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که ارزش فراوری محصولات کشاورزی استان سالانه حدود 250 هزار میلیارد ریال است، عنوان نمود: استان خوزستان در 6 سال گذشته تا کنون مقام اول خرید گندم در کشور را به خود اختصاص داده است. از ابتدای دولت یازدهم تا کنون در این زمینه رشد بسیار خوبی را داشته ایم و فراوریات استان در بحث گندم از کمتر از یک میلیون تن به حدود یک میلیون و 860 هزار تن ارتقا پیدا نموده است.

قاسمی نژاد با اشاره به این که گندم فراوری گردیده در خوزستان احتیاج بیش از 11.5 میلیون نفر از مردم کشور را تامین می نماید، گفت: در بحث فراوری شکر، استان خوزستان با فراوری 840 هزار تن شکر، احتیاج بیش از 31 میلیون نفر از مردم کشور را تامین می نماید. همچنین در بحث صادرات خرما نیز استان حدود 50 درصد از صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به بحث کشاورزی حفاظتی در خوزستان توضیح داد: به تدریج کشاورزی سنتی در استان در حال تبدیل شدن به کشاورزی حفاظتی و پایدار است. در این زمینه ابتدا کار را با سطح 41 هزار هکتار شروع کردیم اما اکنون بیش از 480 هزار هکتار از سطوح استان به صورت کشاورزی حفاظتی کشت می شوند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که در 5 ساله گذشته تا کنون راندمان آبیاری در استان حدود 6 درصد افزایش داشته است، گفت: این کار اثر بسیاری مثبتی در بحث بهره وری از آب در استان داشته است. در این زمینه ارتقای راندمان آبیاری یکی از مواردی است که به شدت مورد توجه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و این سازمان در استان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آبان 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 161

به "کشاورزی در خوزستان از سنتی به پایدار تبدیل گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی در خوزستان از سنتی به پایدار تبدیل گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید