کاهش مرخصی کادر درمان در صورت ابتلا به اُمیکرون

به گزارش دور زمین، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس دستورالعمل های جهانی، احتیاج است که مرخصی نیرو های بهداشتی و درمانی در صورت ابتلا به اُمیکرون باتوجه به افزایش مراجعات بیماران مبتلا به اُمیکرون و برای جلوگیری از تحمیل فشار به سایر نیرو ها به 5 روز کاهش یابد.

کاهش مرخصی کادر درمان در صورت ابتلا به اُمیکرون

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در صورتی که نیرو های بهداشتی و درمانی، علائم خفیف مانند تب و لرز داشته باشند، تا 5 روز بعد از مثبت شدن تست شان می توانند از مرخصی استفاده نمایند، اما اگر فردی دارای درگیری شدید و نیازمند بستری باشد، با تایید متخصص مربوطه می تواند از مرخصی بیشتری استفاده کند. نیرو های بهداشتی و درمانی که پس از 5 روز مرخصی به محل کار بر می گردند باید از ماسک های مطمئن و استاندارد مانند N95 و یا دو ماسک سه لایه استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: بر اساس آخرین پروتکل درمانی کشور برای کرونا، درمان اُمیکرون تفاوت چندانی با دلتا ندارد، اما اُمیکرون سرایت پذیری بیشتری دارد و بر خلاف دلتا، سیستم تنفسی فوقانی را بیشتر درگیر می نماید بنابراین اگر بیماری دارای علائم ریوی و درگیری سیستم تنفسی تحتانی داشته باشد و اکسیژن خون این فرد کاهش پیدا کند و بستری گردد، از نظر درمانی، تفاوتی با درمان دلتا ندارد و از درمان ها و دارو های معمول در پروتکل کشوری استفاده می گردد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: اگر بیماری درگیری ریوی نداشته، اما عوامل خطر داشته باشد که فرد را مستعد بستری شدن در بیمارستان و بخش های مراقبت های ویژه کند و یا باعث افزایش مقدار مرگ و میر وی گردد، درمان سه روزه رمدسیویر در کلینیک های سرپایی مورد تایید معاونت درمان وزارت بهداشت توصیه می گردد که در پروتکل 11 درمان کووید 19 نیز از سوی این معاونت به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی ابلاغ شده است. پزشکان و کادر درمانی می توانند با مراجعه به پروتکل 11 معاونت درمان، تمامی زوایای درمانی را بدانند و بر اساس آن، تصمیم گیری نمایند.

دکتر جماعتی گفت: باتوجه به شیوع گسترده اُمیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهر های کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا در جلسه روز گذشته این بود که محدودیت های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا گردد که این محدودیت ها می تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه ها، کنسرت ها، مجموعه های ورزشی و ... که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی گردد و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم گیری می گردد.

وی اعلام کرد: برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون، توصیه ما این است که همه افرادی که از منزل خارج می شوند، حتما از ماسک استفاده نمایند و ماسک به طور درست و کامل دهان و بینی را بپوشاند. توصیه می گردد که تمامی مجامع و محل هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرایت زایی بیماری، تاثیر بسیار زیادی دارد.

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، تزریق واکسن در گروه سنی 5 تا 11 سال که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده، در دو نوبت و به میزان حجم تزریقی به بزرگسالان خواهد بود و بر اساس مجوز های سازمان غذا و دارو و مطالعات اجرا شده، دُز تزریقی در این گروه سنی، به میزان بالغین است.

دکتر جماعتی اعلام کرد: افرادی که بیماری های نقص ایمنی و یا تحت درمان های دارو های سرکوبگر سیستم ایمنی قرار دارند و دارای بیماری های زمینه ای هستند که بیماری کرونا، می تواند آن ها را به سرعت و شدت درگیر نموده و باعث بستری شدن آن ها گردد، از ماسک مناسب از جمله N95 استفاده نمایند و یا اگر امکان استفاده از این نوع ماسک را نداشته باشند، از دو ماسک سه لایه استاندارد استفاده نمایند. ثابت شده که استفاده از ماسک مناسب می تواند تا 35 درصد از درگیری افراد با کرونا پیشگیری کند.

وی گفت: برای درمان سرپایی بیماران مبتلا به اُمیکرون افرادی که فاقد عوامل خطر، درگیری ریوی و بیماری نقص سیستم ایمنی هستند و در سنین بالا نیستند و علائم خفیفی همانند تب، گلودرد، آب ریزش بینی، ضعیف، بیحالی و سردرد دارند معمولا ماندن در خانه و عدم حضور در جامعه و نیز درمان های حمایتی مانند مصرف مایعات توصیه می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5207

به "کاهش مرخصی کادر درمان در صورت ابتلا به اُمیکرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش مرخصی کادر درمان در صورت ابتلا به اُمیکرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید