کاهش فضای جلوی پا در ایرلاین های مختلف

به گزارش دور زمین، کاهش فضای جلوی پا (Legroom) در هواپیما

وقتی به فرایند تحول هواپیماها و فضای داخل کابین نگاه می کنیم متوجه می شویم که جایگاه های هواپیما کوچک تر شده اند! وقتی دوران طلایی صنعت هواپیمایی در دهه های 60 و 70 را آنالیز می کنیم می بینیم که فاصله جایگاه ها از هم بسیار زیاد بوده و مسافران سفری لوکس و تجملی را تجربه می نموده اند. اما چرا جایگاه ها به مرور زمان کوچک تر شده اند و کاهش فضای جلوی پا تا چه حد بوده است؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا ایرلاین های مختلف را از نظر فضای جلوی پا یا لگ روم (Legroom) آنالیز کنیم.

کاهش فضای جلوی پا در ایرلاین های مختلف

جایگاه ها چقدر کوچک تر شده اند؟

آنالیز دقیق این کاهش سایز کمی سخت است. چون این امر به مرور زمان رخ داد و تا سال ها کسی متوجه آن نشده بود. تا اینکه مسافران کم کم در جایگاه ها احساس ناراحتی کردند و به میزان و ابعاد جایگاه ها حساس شدند. کاهش فضای جلوی پا و میزان جایگاه ها به ویژه در پروازهای اکونومی خود را نشان داد و بعضی مسافران به سختی در این جایگاه های تنگ و کوچک جا می شدند.

به طور مثال، در هواپیمای بوئینگ 707 که در سال 1958 وارد سرویس شده است فاصله بین جایگاه عقب و جلو از یکدیگر حدود 86 سانتی متر (34 اینچ) است. اما موضوع کاهش فاصله جایگاه ها از دهه هشتاد آغاز شد. در سال 1981 نیویورک تایمز در گزارشی اعلام نمود که سازندگان هواپیما برای اولین بار آغاز به کم کردن فاصله جایگاه ها و کاهش فضای جلوی پا نموده اند. فاصله بین جایگاه ها از 86 سانتی متر به 81 سانتی متر کاهش پیدا نموده است. البته مسئولین سعی کردند این کاهش میزان را توجیه نمایند و بیان کردند که با طراحی جایگاه های تازه نه تنها متوجه این کاهش فضای جلوی پا نخواهد شد بلکه راحت تر و آسوده تر هم خواهید بود!

به این ترتیب، ایرلاین ها برای افزایش سودآوری و جا کردن تعداد مسافر بیشتر اقدام به کوچکتر کردن جایگاه ها و همین طور فضای بین آن ها کردند. در سال 1990 توجه رسانه ها به این موضوع جلب شده بود و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شد. در گزارشی که در آن سال انجام شد بعضی ایرلاین های معتبر مثل بریتیش ایرویز، ویرجین و … آنالیز شدند. نتایج تحقیقات نشان داد که در پروازهای طولانی مدت، ایرلاین های لوفت هانزا، کانتاس و ویرجین همگی فضای جلوی پا 86 سانتیمتر را به مسافران ارائه می نمایند، اما این میزان در بریتیش ایرویز (بسته به نوع هواپیما) بین 78 و 86 سانتی متر متغیر بوده است. در حال حاضر تنها هواپیمایی کانتاس فضای جلوی پا 78 سانتیمتر را ارائه می نماید و در ایرلاین ویرجین این فضا به 73 سانتیمتر (29 اینچ) کاهش پیدا نموده است.

کاهش فضای جلوی پا تا کجا ادامه خواهد داشت؟

خب، دیدیم که فرایند کوچک تر شدن جایگاه ها از سال ها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اما سوالی که پیش می آید این است که این کاهش فضای جلوی پا تا کجا می تواند ادامه داشته باشد؟ خوشبختانه کاهش فاصله جایگاه ها به 73 سانتی متر به ندرت در پروازهای طولانی مدت دیده می گردد. در ماه ژانویه 2018 نشریه ای به آنالیز بیش از 30 ایرلاین پرداخت و تنها دو ایرلاین در پروازهای طولانی مدت فضای جلوی پا کمتر از 76 سانتیمتر داشتند: ویرجین و ایرلاین انگلیسی توماس کوک ایرلاینز (Thomas Cook Airlines).

اما در پروازهای کوتاه مدت قضیه فرق دارد. به علت کوتاه بودن زمان سفر اهمیت فضای جلوی پا کمتر است و به همین علت ایرلاین ها جایگاه ها را هرچه بیشتر کوچک می نمایند. در حال حاضر ده ها ایرلاین مثل بریتیش ایرویز، ویولینگ، ایزی جت فضای جلوی پا 73 سانتیمتر را در پروازهای خود ارائه می نمایند. بعضی ایرلاین ها پا را از این هم فراتر گذاشته و فاصله جایگاه ها را به 71 سانتیمتر هم کاهش داده اند! این ایرلاین ها که کمترین فضای جلوی پا را دارند عبارتند از:

  • توماس کوک ایرلاینز | Thomas Cook Airlines
  • تاپ پرتغال | TAP Portugal
  • تامسون ایرویز | Tomson Airways
  • اسپریت ایرلاینز | Spirit Airlines
  • اسپرینگ ایرلاینز | Spring Airlines
  • تای ایرویز | Thai Airways
  • فرونتیر ایرلاینز | Frontier Airlines
  • ایبریا | Iberia
  • لاتام برزیل | LATAM Brasil

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اذعان دارد که فاصله بین جایگاه ها کاهش پیدا نموده است (حدود 7 سانتی متر در پروازهای طولانی مدت). اما اینطور توجیه می نماید که: امروزه فضای جلوی پا و طراحی جایگاه ها با استفاده از مواد کامپوزیتی همان راحتی و رفاه جایگاه های گذشته را به مسافران ارائه می نماید.

کاهش فضای جلوی پا به کمتر از 71 سانتی متر!

خوشبختانه تا به امروز هیچ ایرلاینی جرات ننموده که فاصله بین جایگاه ها را از 71 سانتی متر (28 اینچ) کمتر کند. با این حال به نظر می رسد این اتفاق وحشتناک در آینده ای نزدیک به وقوع بپیوندد. در حال حاضر شرکت هوافضای فرانسوی به نام Zodiac Aerospace اعلام نموده میخواهد فاصله بین جایگاه ها را به 68 سانتی متر (27 اینچ) کاهش بدهد. این شرکت ادعا نموده که به لطف طراحی تازه جایگاه ها می توان بدون معذب کردن مسافران این کاهش میزان را انجام داد. البته تا به حال هیچ شرکت هواپیمایی این جایگاه ها را سفارش نداده است.

سخن آخر

فاصله بین جایگاه ها و فضای جلوی پا در ایرلاین های مختلف با یکدیگر فرق دارد. اما یک امر مسلم است و آن این است که جایگاه ها و فاصله بین آن ها در حال کمتر شدن است. ایرلاین با کوچکتر کردن جایگاه و کاهش فضای بین جایگاه ها ظرفیت هواپیما را بیش از پیش افزایش می دهند و به این ترتیب سود بیشتری کسب می نمایند. کاهش فضای جلوی پا و فاصله کم بین جایگاه ها به ویژه برای افراد قدبلند و کسانی که استخوان بندی درشتی دارند مشکل ساز است. افراد قدبلند همواره با این فاصله کم بین جایگاه ها مشکل داشته اند و دچار مشکلاتی مثل زانودرد و گرفتگی عضلات می شوند.

این امر تا حدی اهمیت دارد که وبسایت های مختلفی به آنالیز و تحلیل جایگاه هواپیما می پردازند. یکی از مشهورترین این وبسایت ها SeatGuru.com است که جایگاه های هر هواپیما را به طور تخصصی و دقیق مورد آنالیز و ارزیابی قرار می دهد. اگر فاصله بین جایگاه ها و میزان جایگاه ها برایتان اهمیت زیادی دارد می توانید به این وبسایت ها مراجعه کنید و پس از آنالیز جایگاه، بلیط هواپیمای خود را رزرو کنید.

منبع: traveller.com.au

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4856

به "کاهش فضای جلوی پا در ایرلاین های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فضای جلوی پا در ایرلاین های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید