پسماند در شهرهای شمالی از معضلات اساسی است

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، سیدمرتضی شفیعی شامگاه دوشنبه در کارگاه آموزشی مدیریت و ساماندهی مراکز دفن زباله استان های شمالی کشور که با حضور کارشناسان ارشد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن در سالن اجتماعات میزبان بابلسر برگزار گردید،اظهار کرد: مقوله پسماند در شهرهای کشور ما، خصوصا شهرهای شمالی با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود فضایی که به عنوان دفن در نظر گرفته می گردد از معضلات اساسی همه شهرداری ها است.

پسماند در شهرهای شمالی از معضلات اساسی است

شهردار بابلسر توضیح داد: برای حل معضل زباله برخورد قضایی یا بندکردن شهرداران راه چاره نیست و قطعا دغدغه شهرداران اگر بیشتر از دغدغه دوستان محیط زیست نباشد کمتر هم نخواهد بود چون ما مستقیم با مردم سروکارداریم و این دغدغه ماست.

شفیعی با بیان اینکه مسائل و معضلات موجود در سطح شهرهای استان از سر بی توجهی و بی تدبیری مدیران شهری نیست، گفت: مسائل و معضلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم آن طور که باید و شاید اجازه کار را به ما نمی دهد و امیدواریم این نشست ها و تبادل تجربیات بتواند قدم های مثبتی را در جهت حل معضل زباله در سطح استان برداشته و مرتفع کند.

وی در خصوص محل دپوی زباله شهرستان بابلسر گفت: با توجه به اینکه مکان دپوی زباله در بهترین نقطه شهر بابلسر است و این موضوع مربوط به 50 یا 60سال گذشته بوده و در منطقه ساحلی نهاده شده است و با توسعه شهری بافت های مسکونی در این منطقه به وجود آمده است، مسائل زیست محیطی برای اهالی این منطقه بوجود آورده است.

شهردار بابلسر اضافه نمود: با اقداماتی که در طول یکسال گذشته انجام دادیم سعی کردیم مسائل زیست محیطی و ایجاد مزاحمت هایی که برای واحد های مسکونی همجوار دارد را به حداقل برسانیم و با بازدیدی که دوستان ژاپنی از این مکان داشتند امیدواریم راه چاره خوبی ارائه دهند.

شفیعی اضافه نمود: علاوه بر ساماندهی محل دفن زباله که فعلا شرایط مناسبی را به نسبت دارد در جهت جلوگیری از آلودگی هایی که برای ساکنان همجوار ایجاد می کرد چند مقوله را در بابلسر اجرایی کردیم و در حال اجرا هستیم.

وی گفت: نخستین اقدام ما بحث تفکیک زباله از مبدا بود که این کار را در بابلسر آغاز کردیم ، البته در این زمینه سابقه خوبی را در بابلسر داریم در سال 83در بازدیدی که از تاسیسات کشور آلمان داشتیم نماینده شرکت شتل آلمان یک اقدامات خوبی را در مناطق شهر بابلسر انجام داد که متاسفانه به دلیل تغییر مدیریت ها ادامه پیدا نکرد ولی شرایط و نقاطی که این طرح تفکیک زباله در آنجا اجرا شد اثراتش را الان هم مشاهده می کنیم که بسیار مناسب تر از نقاط دیگر است.

شفیعی اضافه نمود: کار بعدی و بزرگ دیگر ما که با همکاری دفتر شهری استانداری انجام شد، این بود که قراردادی را با یک شرکت دانش بنیان داخلی منعقد کردیم در جهت احداث و بهره برداری از سامانه تبدیل زباله به مواد ریزدانه قابل استفاده در صنعت که این برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد و با هدایت و همکاری مدیرکل محیط زیست استان، دانشگاه علوم پزشکی و همکاران ما در استانداری و همه مسئولان مرتبط در حال حاضر مباحث حقوقی و فنی آن مرتفع شد قراردادش منعقد و بر اساس قرارداد منعقده قرار است تا 8ماه آینده این سامانه مستقر گردد.

شهردار بابلسر اظهار کرد: این طرح در فاز یک حدود 50تن زباله را تبدیل به این مواد خواهد نمود و امیدواریم که مسئولان استانی و کشوری و سازمان شهرداری ها در جهت تامین اعتبار خرید این تجهیزات یاری نمایند و امیدواریم با فعالیت و موفقیت این سامانه بزرگترین معضل شهر بابلسر را حل کنیم.

این مسئول با اشاره به اقدامات دیگر خود در جهت برطرف مشکل زباله شهرستان بابلسر گفت: اقدام بعدی ما بحث تصفیه سپتاژ بود چون شهر بابلسر هنوز تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری نیست خصوصا ضلع غرب که اخیرا در حال لوله کشی و شبکه گذاری است یکی از معضلات ما تهویه فاضلاب های خانگی در محل سایت زباله ما بود که این امر را با همکاری اداره آب و فاضلاب استان، زمینی در اختیار شهرداری نهاده شد طرحش را دانشگاه مازندران طراحی کردند و ما در مرحله انتخاب بلوار هستیم که عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 بهمن 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1005

به "پسماند در شهرهای شمالی از معضلات اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسماند در شهرهای شمالی از معضلات اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید