پخش آقای نخست وزیر از شبکه مستند

به گزارش دور زمین، مستند آقای نخست وزیر روایتی متفاوت از 28 ماه نخست وزیری دولت ملی مصدق و روزگار ملت ایران در آن موقع است که امشب از شبکه مستند پخش می گردد.

پخش آقای نخست وزیر از شبکه مستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، 28 مردادماه سالروز کودتایی است که با حمایت اقتصادی و اجرایی سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس علیه دولت محمد مصدق در ایران انجام شد و پس از آن به کودتای 28 مرداد 1332 معروف شد؛ اتفاقی که یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران است و تا به امروز اسناد نوشتاری و تصویری زیادی درباره آن نوشته و ساخته شده است.

  • تصاویر منتشر نشده از کودتای 28 مرداد

یکی از شخصیت های اصلی این اتفاق دکتر محمد مصدق است که در آن موقع دولت ملی در ایران را سرپرستی می کرد و کودتای 28 مرداد برای سرنگونی دولت او طرح ریزی شده بود.

مستند آقای نخست وزیر روایتی متفاوت از 28 ماه نخست وزیری دولت ملی مصدق و روزگار ملت ایران در آن موقع است. این اثر مستند که به کارگردانی محمدرضا امامقلی ساخته شده است در گفت وگوهایی مجزا با چهره هایی نظیر داوود هرمیداس باوند، محمدمهدی عبدخدایی، ابراهیم یزدی، حسین شاه حسینی، سیدحسین موسویان و عبدالعلی ادیب برومند کوشش نموده است بخش هایی از تجربه ملت ایران را برای نسل امروز بازگو کند.

در شرح این فیلم مستند آمده است:

انتهاِ خون بارترین جنگ جهان اعلام می گردد، اما برای ایران که ثروت عظیمی زیرِ خاکش نهفته است، جنگ تمامی ندارد. مردم که دیگر تحمل غارت نفت را ندارند، برای دریافت حق خود قیام می نمایند. این قیام آغاز مبارزه ای پرفراز و نشیب با دشمنانی سرسخت است، مبارزه ای که آمیخته از روزهای تلخ و شیرین فراوان است، از میان دولتمردان آن روزگار، مردی نخست وزیری را برعهده گرفت که بازخوانی وقایع دوران حکومتش خالی از لطف نیست! مردم ما برای کسب تجربه، بهای گرانی را پرداخته اند و باید تجربه پیشینیان در اختیارِ آیندگان قرار گیرد. بیان تاریخ گذشته به معنای چنگ زدن به خاطره ای است که در لحظه خطر می درخشد و باید بدانیم هیچ چیز جدیدی در تاریخ وجود ندارد، مگر آنچه که ما نمی دانیم.

مستند 70 دقیقه ای آقای نخست وزیر همزمان با سالروز کودتای 28 مرداد از شبکه مستند پخش خواهد شد. این مستند امشب، دوشنبه 28 مردادماه ساعت 18:50 پخش شده و بازپخش آن فردا سه شنبه 28 مرداد، ساعت 00:00 و 14:45 است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3272

به "پخش آقای نخست وزیر از شبکه مستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخش آقای نخست وزیر از شبکه مستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید