پاسپورت سلامت چیست و چه کمکی به شروع دوباره سفرها خواهد نمود؟

به گزارش دور زمین، پاسپورت های سلامت، گواهینامه هایی دیجیتالی هستند که شرایط سلامتی افراد را در رابطه با ویروس کووید 19 تایید می نمایند و هم اکنون، بعضی از دولت ها در حال مذاکره برای استفاده از این مدرک برای شروع دوباره سفر هستند.

پاسپورت سلامت چیست و چه کمکی به شروع دوباره سفرها خواهد نمود؟

ماه ها از شروع بیماری همه گیر کرونا در دنیا می گذرد و کماکان سفر در بیشتر نقاط، برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری ممنوع است. در این میان، بعضی از کشورها گرد هم جمع شده اند و در پی راه حلی برای فراهم کردن امکان سفر هستند. پاسپورت سلامت، ممکن است شروعگر سفر در دنیای امروز ما باشد.

مسئولان دولتی در یونان می گویند که قصد دارند مرزهای کشور را به روی گردشگرانی که دارای پاسپورت سلامت هستند، باز نمایند. این گواهینامه بین المللی در واقع یک مدرک دیجیتالی است که شرایط سلامتی یک فرد را تایید می نماید و نشان می دهد که تست وی برای بیماری کووید 19، منفی است.

مسافران این مدرک را قبل از سوار شدن در هواپیما یا کشتی های کروز، از روی گوشی های هوشمند خود به مسئولان مربوطه ارائه خواهند کرد و پس از رسیدن به مقصد نیز دمای بدن آ ن ها با تب سنج آنالیز خواهد شد.

مقاصد محبوب گردشگری مانند ساردینیا (Sardinia)، کاپری (Capri) و ایسکیا (Ischia) در کشور ایتالیا و جزایر بالئاری (Balearic) در کشور اسپانیا نیز در حال آنالیز این طرح، برای بازگشایی مرزهایشان به روی گردشگران بین المللی هستند.

در همین حین در میان دولت های آلمان، فرانسه و انگلستان، گفت وگو با محققان و شرکت های تکنولوژی بر سر احتمال توسعه این پاسپورت های سلامت یا پاسپورت های مصونیت ادامه دارد. کشورهای اروپایی در حال حاضر در پی استراتژی هایی کاربردی برای خروج از قرنطینه می گردند و این پاسپورت ها به افراد اجازه خواهند داد تا آزادانه میان مرزها تردد نمایند.

سیستم سلامت کیو آر رنگی (colour-coded QR health system) کشور چین، تعیین می نماید که فرد موردنظر دارای ریسک مسری بودن است یا خیر. پاسپورت های سلامت نیز با کارکردی مشابه با همین سیستم، قرار است از داده های آزمایش آنتی بادی کووید 19 استفاده نمایند تا نشان دهند که آیا این فرد اخیرا به ویروس مبتلا بوده است یا خیر. اما نگرانی های بسیاری درباره کارآیی این اسناد وجود دارند که باید به آن ها توجه کرد.

یکی از نگرانی های موجود این است که سازمان بهداشت دنیای (WHO) اعلام نموده است که در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند افرادی که دارای آنتی بادی های پس از بهبود از کووید 19 هستند، دوباره به این بیماری مبتلا نمی شوند و در برابر کرونا مصون هستند. سازمان بهداشت دنیای در گزارشی که در روز 24 آوریل (5 اردیبهشت) منتشر شد، اعلام نمود:

در این مرحله از همه گیری، شواهد کافی درباره موثربودن مصونیت ناشی از آنتی بادی ها، برای تضمین صحت پاسپورت مصونیت یا گواهینامه بدون ریسک وجود ندارد. افرادی که یک بار تست مثبت داشته اند و دوره بیماری یا ناقل بودن را طی نموده اند و فکر می نمایند از ابتلای دوباره به این بیماری مصون هستند، ممکن است توصیه های بهداشت عمومی را جدی نگیرند.

در حال حاضر، قبل از صدور پاسپورت های سلامت، به تحقیقات بیشتری احتیاج است؛ اما این احتمال وجود دارد که به زودی برای شروع پروازها، این پروژه وارد مرحله آزمایش گردد. در ماه آوریل، شرکت هواپیمایی امارات، اولین ایرلاینی بود که از مسافران، قبل از سوار شدن در هواپیما تست کرونا گرفت.

ایرلاین امارات با یاری مسئولان بهداشت دبی از مسافرانی که می خواستند از دبی به تونس سفر نمایند، تست کووید 19 گرفت. این تست شامل یک آزمایش خون بود که پس از 10 دقیقه نتیجه مثبت یا منفی را نشان می داد. این شرکت هواپیمایی اعلام نمود که می توان از این داده ها در آینده برای صدور گواهینامه های سلامت، استفاده کرد.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5099

به "پاسپورت سلامت چیست و چه کمکی به شروع دوباره سفرها خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسپورت سلامت چیست و چه کمکی به شروع دوباره سفرها خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید