واکنش اندروید به قابلیت شخصی سازی نو iOS 16 چگونه خواهد بود؟

به گزارش دور زمین، اگر شخصی سازی می خواهید، گوشی اندرویدی بخرید. این حرفی بود که همواره به کسی که در پی خرید یک گوشی با قابلیت شخصی سازی بالا بود زده می شد. اما حالا به نظر می رسد این شرایط دارد تغییر می نماید. چرا که بزرگ ترین رقیب گوگل و اندروید یعنی اپل بالاخره تصمیم گرفته از اشتباهات گذشته اش درس بگیرد و در iOS 16 به کاربران، فضای مناسب و کافی برای شخصی سازی بدهد.

واکنش اندروید به قابلیت شخصی سازی نو iOS 16 چگونه خواهد بود؟

سال ها قبل زمانی که آیفون ها راهی بازار می شدند، کاربرانش مجبور بودند همان ظاهر را تا زمانی که یک گوشی تازه بخرند، حفظ نمایند. چون گوشی این اجازه را به آن ها نمی داد که روی ظاهر رابط کاربری تغییرات زیادی را اعمال نمایند. در آن طرف اما داستان فرق می کرد. اندروید دست کاربران را کاملا باز می گذاشت تا هر بلایی که می خواهند سر سیستم عامل بیاورند و به هر شکلی که می خواهند آن را شخصی سازی نمایند.

اپل سال ها در مقابل این کار مقاومت می کرد. نمی دانیم چرا اما شرکت آمریکایی دوست داشت اصالت و وقار خود را به همان شکلی که بود حفظ کند و اجازه ندهد هر کسی هر طور که دلش می خواهد شکل ظاهری رابط گوشی را تغییر دهد. شرکت حتی تا دو سال قبل اجازه نمی داد کاربرانش اپلیکیشن دلخواه خود را به عنوان اپلیکیشن پیش فرض انتخاب نمایند و مجبور بودند از هرآنچه که اپل برای آن ها در نظر می گرفت استفاده نمایند.

اما این روزها شرایط فرق نموده است. اندروید همچنان همان آزادی را دارد ولی iOS توانست بسیار پیشرفت کند. همواره می دانستیم یک نقطه اوج برای سیستم عامل ها وجود دارد که در نهایت تمام آن ها در این یک نقطه با هم برخورد می کردند و به بلوغ یکسانی می رسیدند. اکنون به آن شرایط رسیده ایم. فاصله تبدیل شدن از یک سیستم عامل بسته و خلوت به یک سیستم عامل عالی از لحاظ شخصی سازی، آنقدر کم بود که اپل در مدت یکی دو سال (یعنی از زمان iOS 14 که تصمیم گرفت این کار را انجام دهد) توانست به فزونین شکل ممکن از عهده آن بر بیاید و iOS 16 را به یک سیستم عامل عالی برای کاربرانی که به شخصی سازی علاقه دارند تبدیل کند.

علاقه شدید به منوی قفل

البته اپل نه که در این زمینه تازه کار است، تصور نموده شخصی سازی باید فقط روی صفحه قفل صورت بگیرد. در نتیجه هرآنچه که از شخصی سازی می دانست روی همین صفحه پیاده کرد. بعد از سال ها، منوی قفل گوشی های اپل از شکل ساده و کسل نماینده ای که در تصویر نخست مشاهده می کنید، قرار است به چیزی تبدیل گردد که هر المان آن به وسیله کاربر قابل شخصی سازی است، می گردد روی آن تصاویر متعددی قرار داد، آیتم های مختلف را جابه جا کرد و بسیاری موارد دیگر که شاید باور نکنید قرار است به iOS راه پیدا کند.

اپل حتی اکنون به شما اجازه می دهد رنگ و نوع نمایش ساعت را هم تغییر دهید، این اجازه را دارید که تصاویر خود را روی ساعت قرار دهید تا بتوانید با دید کامل آن را دیدن کنید و ساعت مزاحم جزئیات صورت نگردد، حتی در یک بخش مجزا، برای صفحه قفل شما یک سری گزینه های از پیش مشخص شده در نظر گرفته شده تا بتواند به فزونین شکل ممکن با سبک و رنگ ساعت، مطابقت پیدا کند.

اگر کاربر اندروید (مخصوصا سامسونگ) باشید و این مطلب را بخوانید، قطعا از نحوه بیان آن تعجب خواهید کرد که مگر چه اتفاقی افتاده است؟ اما اگر از کاربران گوشی های اپل باشید، شاید اشک شوق درون چشمتان حلقه بزند! iOS دیگر متعلق به شماست و اختیارش در دست شما واقع شده است. باورتان می گردد؟! البته منظورمان این نیست که چنین قابلیت هایی با این کیفیت درون گوشی های اندرویدی وجود دارد اما آن ها آنقدر آزادی عمل به کاربر می دهند که کاربر می داند خیلی زود گوشی او هم این امکان را دریافت خواهد نمود. ولی اقناع اپل واقعا سخت بود و زمان بر!

مهم تر اینکه iOS 16، آغازی است بر اضافه شدن ویجت ها به صفحه قفل گوشی های اپل. البته هنوز این اضافه شدن ویجت ها به صفحه قفل آنطور که باید کامل و جامع نیست و شاید بعضی از شما تجربه کار با گوشی های اندرویدی را بهتر بدانید، اما اپل خواسته با این کار ثابت کند دیگر گوگل و سیستم عاملش منحصربه فرد نیستند. در حال حاضر ویجت های اپل شامل آب و هوا، دسترسی به تقویم، ساعت زنگ دار پیش رو و… می شوند. البته در اندروید شما به صورت پیش فرض به ویجت های زیادی دسترسی ندارید ولی مثلا سامسونگ در رابط کاربری One UI خود این امکان را فراهم نموده است. بنابراین پرچم اندروید به خاطر شرکت کره ای است که در مقابل اپل پایین نیامده است.

البته زبان طراحی متریال یو (Material You) امکانات شخصی سازی زیادی را به اندروید اضافه نموده اما به نظر می رسد به صفحه قفل خیلی توجهی نشده است. شاید بتوانید رنگ ساعت را تغییر دهید، اما در iOS 16 می توانید این صفحه را به گونه ای شخصی سازی کنید که با هر لحظه از روزتان هماهنگ باشد. می توانید یک صفحه قفل مخصوص کار، باشگاه، خانه و… تنظیم کنید و به گزینه های مختلف مربوط به آن دسترسی داشته باشید. اگر این شما را ارضاء نمی نماید، باید بگوییم قابلیت تازه صفحه قفل داینامیک، شرایط آب و هوای بیرون خانه را برایتان به نمایش می گذارد یا حتی حالات مختلف ماه را هم در لحظه به شما نشان می دهد. حال می توانیم بگوییم اندرویدی ها چنین چیزی را در خوابشان هم نمی دیدند! اپل شخصی سازی را به گوشی هایش نیاورد اما حالا که آورد، به معنای واقعی کلمه گل کاشت!

در شخصی سازی صفحه اصل (هوم)، همچنان گوگل است که می تازد

اگرچه تا وقتی که گوشی را باز نکنید و همچنان در صفحه قفل باشید، گوشی های اپل می توانند شما را شگفت زده نمایند، اما وقتی گوشی را باز کنید، اندرویدی ها همچنان حرف بیشتری برای گفتن دارند و آزادی عمل بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند. ویجت ها به شکل بهتری در صفحه ی هوم اندروید قرار می گیرند و کاربر این اجاره را دارد تا آن ها را به شکل های متفاوتی در بیاورد. اما در آیفون ها شما فقط به مستطیل محدود هستید. جا دارد به اپل بگوییم با چهار ضلع می توان طرح های دیگری هم جز مستطیل رسم کرد!

Material You در شخصی سازی صفحه هوم، یک سر و گردن بالاتر از تمام ترفندهایی است که اپل برای این منظور در گوشی هایش قرار داده است. حال این را اضافه کنید به سبک و سیاق خاص شرکت های مختلف که رابط کاربری خاص خود را دارند و امکانات شخصی سازی هم در آن ها متنوع تر است.

اخیرا گوگل حتی این قابلیت را به سیستم عامل تازه و در واقع مورد انتظارش اضافه نموده که به کاربر اجازه می دهد یک رنگ خاص را انتخاب نموده و آن را به کل گوشی تعمیم دهد. به گونه ای که اپلیکیشن های بومی خود گوگل، کاملا به آن رنگ در می آیند تا سراسر رابط کاربری، ظاهر یک دست تر و یکپارچه تری به خود بگیرد. اگرچه این رنگ بندی به اپ های شخص ثالث تعمیم داده نمی گردد ولی با این حال در مقایسه با نسخه های قبل، اندروید مورد انتظار واقعا زیباتر خواهد بود. البته اگر از گوشی های تازه سامسونگ بهره ببرید، می توانید همین حالا هم این قابلیت را تجربه کنید.

در iOS متأسفانه نبود امکان شخصی سازی در صفحه هوم واقعا کار را سخت نموده است. مثلا شما خیلی آزادی عمل ندارید که اپ ها را آنگونه که میخواهید دسته بندی کنید. این موضوع زمانی دردسرساز می گردد که گوشی شما نمایشگر بزرگی داشته باشد. آن وقت است که برای دستیابی به اپلیکیشن یا ویجتی که می خواهید، واقعا باید سختی بکشید.

عدم توجه به آیپد

اپل یک ضعف دیگر هم دارد و آن این است که توجه کمی به سیستم عامل آیپدها می نماید. برای مثال این قابلیت شخصی سازی تازه فقط و فقط در iOS در دسترس واقع شده است و نه iPadOS. این در حالی است که کاربران می توانند از امکانات شخصی سازی در نمایشگرهای بزرگ، به شکل بهتری استفاده نمایند. اما برخلاف گوگل، اپل می خواهد تا زمانی که آیپدها فروش خوبی دارند و کاربرانش خیلی از وجود قابلیت های این چنینی اطلاعی ندارند، فکر تجهیز آن ها به امکانات تازه را از سرش بیرون کند تا بتواند برای بعدها، غافلگیری مجذوب کنندهی برای نمایش داشته باشد.

در دنیای اندروید، نه تنها کاربر امکانات شخصی سازی فراوان را حتی روی تبلت ها هم خواهد داشت بلکه می تواند تقریبا آن آزادی عملی را که هنگام کار با گوشی دارد، روی تبلت هم تجربه کند. گوگل حتی سیستم عاملی اختصاصی با نام اندروید 12L را برای تبلت ها در نظر گرفته که انتظار می رود با عرضه تبلت پیکسل، توجه بیشتری به آن گردد.

آیپدها 15 سال است که در بازار وجود دارند اما به تازگی یک ویجت آب و هوای نسبتا خوب دریافت کردند. این در حالی است که نمایشگر بزرگ و با کیفیت آن ها، فزونین بستر برای قرارگیری ویجت ها است. ولی اپل ترجیح می دهد تبلت هایش که فروش فوق العاده ای هم دارند، از نوآوری های خودش محروم بمانند.

اندروید چگونه می تواند به این حرکت مجذوب کننده اپل در iOS 16 پاسخ دهد؟

خیلی سخت بود که بگردد با گوگل در زمینه شخصی سازی رقابت کرد، اما اپل میخ نخست را بسیار محکم کوبید تا نشان دهد اگر بخواهد، می تواند غوغا کند. حال گوگل باید یک حرکت هوشمندانه انجام دهد.

علی رغم پیشرفت چشمگیر اپل در زمینه شخصی سازی، باز هم گوگل است که دست بالاتر را دارد. خصوصا اینکه شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی بسیار زیاد هستند و این یعنی سلیقه های مختلف، امکانات شخصی سازی گوناگون و در نتیجه، ظاهری متفاوت تر. بنابراین گوگل باید این فزونی را حفظ نموده و در اندروید بعدی آن را بیشتر کند. اگر گوگل بتواند امکان شخصی سازی صفحه قفل را در اندروید مثل iOS 16 طراحی کند، آنوقت نه یک قدم بلکه چندین قدم از رقیبش پیش خواهد افتاد.

البته امکان شخصی سازی صفحه قفل در گوشی های مختلف اندرویدی وجود دارد، اما روی صحبت مان با خود گوگل و اندروید خامی است که در سری پیکسل استفاده می نماید. در غیر این صورت شما می توانید بسیاری از تجربه های تازه iOS را در گوشی های اندرویدی مختلف داشته باشید و لذت ببرید.

گوگل خوشبختانه طبق شایعات میخواهد یک سری امکانات شخصی سازی را به صفحه قفل اضافه کند که شامل تغییر حالت ساعت می گردد، اما اصلا وقت آن نیست که شرکت آمریکایی همینجا متوقف گردد. گوگل باید تا می تواند این شخصی سازی را بیشتر و بیشتر کند چون اپل معمولا طول می کشد تا بخواهد آنچه را که رقیبش عرضه نموده، به گوشی هایش اضافه کند. بنابراین دست دست کردن اپل در عرضه قابلیت های تازه می تواند برگ برنده گوگل باشد. حال باید دید گوگل چگونه از این برگ برنده به فزونین شکل ممکن استفاده می نماید.

پیشنهاد کارت بر اساس شرایط؛ ویجتی که می تواند پاسخ کوبنده اندروید به iOS 16 باشد

پیش تر شنیده بودیم که گوگل می خواهد قابلیتی را به اندروید اضافه کند تا بر اساس شرایطی که کاربر در آن واقع شده است، یک سری پیشنهادها را به او بدهد. مثلا وقتی هدفون را درون گوشش قرار می دهد، بلافاصله در منوی قفل یا نمایشگر همواره روشن، یک سری پیشنهادات مربوط به آن مطرح گردد. مثل تماس با یک سری افراد خاص در واتساپ یا گوش دادن به موسیقی به وسیله اپلیکیشن های مختلف.

از آن جایی که گوگل میانه خوبی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد، می تواند پتانسیل آن را به صفحه قفل بیاورد و یک تغییر انقلابی را رقم بزند. اگر آنچه که به عنوان پیشنهاد کارت بر اساس شرایط یا مشاهده کارت ها در یک صفحه شناخته می گردد به نسخه بعدی اندروید اضافه گردد قطعا گوگل می تواند اپل و iOS 16 را چندین نسل به عقب برگرداند. البته اگر شرکت های اندرویدی نظیر سامسونگ خیلی زودتر دست به کار نشوند.

یک موضوع مهم دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که ما در بسیاری از مواقع می گوییم اندروید در برابر آیفون. این در حالی است که آیفون ها یک شرایط خاص دارند اما اندرویدی ها از شرکت های مختلف هستند و شرایط متفاوتی دارند. بنابراین آن امکانات شخصی سازی یا قابلیت هایی را که مثلا در گوشی شیائومی در اختیار دارید، در گوشی وان پلاس ندارید و برعکس. بعضی ها معتقد هستند سامسونگ بیشترین امکانات را در اختیار کاربران قرار می دهد و در واقع فزونین شرکت اندرویدی است که می تواند از این سیستم عامل، بیشترین استفاده را ببرد. بعضی ها هم هستند که بنا به سلیقه و یا عادت، اعتقاد دیگری دارند.

در نتیجه وقتی می گوییم اندروید در مقایسه با iOS 16، فلان نقطه ضعف را دارد یا فلان نقطه قوت، باید توجه داشته باشید که منظورمان اندروید خالص است. تجربه استفاده از این سیستم عامل هم فقط با گوشی های پیکسل ممکن خواهد بود. بنابراین این موضوع را هم باید هنگام مقایسه دو سیستم عامل به خاطر سپرد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5796

به "واکنش اندروید به قابلیت شخصی سازی نو iOS 16 چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اندروید به قابلیت شخصی سازی نو iOS 16 چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید