هیأت های ورزشی نوپا کردستان در آستانه تعطیلی قرار گرفتند

به گزارش دور زمین، خبرنگاران، گروه استان ها: در مجموعه چارت تشکیلات ادارات ورزش و جوانان هیأت های ورزشی به عنوان بخش تخصصی و فنی توسعه کمی و کیفی رشته های مختلف را بر عهده دارند. بخشی که خود دارای چارت و سلسله مراتب و مسئولیت های مختلف است.

هیأت های ورزشی نوپا کردستان در آستانه تعطیلی قرار گرفتند

انتخاب رؤسای هیأت های ورزشی از اوایل دهه 80 از حالت انتصابی تغییر شرایط داده و از این تاریخ تا به امروز مسئول یک هیأت ورزشی بنا بر تمایل، رغبت و صلاحیت خویش به مدیریت یک رشته ورزشی ورود می نماید و تقریباً در یک رقابت انتخاباتی در قالب مجمع پیروز به اخذ رأی اعتماد فعالان آن رشته می شود.

پرداختن به سازوکار و حواشی، ضعف ها و خلاءهای مجامع انتخاباتی هیأت های ورزشی استان ها از حوصله این بحث خارج است اما آنچه نگارنده را به نگارش و تهیه گزارش واداشت آنالیز شرایط فعالیت و عملکرد تعدادی از هیأت های ورزشی استان است که در آمار و ارقام ها عنوان و نام نشان دارند اما در بازتاب عملکرد و خروجی اقدامات رد و نشانه ای ندارند و یا آنقدر اثر گذاری آنان کم رنگ و کم سو است که به سختی بتوان آن را دید.

متولیان ورزش استان در محافل مختلف رسمی و غیر رسمی و در بیان گزارش و بیلان کاری خود وقتی از تعداد هیأت های ورزشی استان یاد می نمایند، اغلب عدد 48 یا 47 هیأت را اعلام می نمایند. هر چند شاید از لحاظ آماری چنین آماری صحیح باشد اما بدون شک وقتی ملاک و معیار وجود مجموعه ای از فعالیت ها و اقدامات و برنامه ها مشخص باشد این تعداد بسیار کمتر خواهد بود.

روی سخن این گزارش با هیأت های ورزشی است که فرایند انتخابات و روال اداری آن را طی نموده اما در وادی برنامه ریزی و فعالیت سال هاست که در کما به سر می برند.

اینکه چه شرایطی و چه کسانی مقصر انفعال و اهمال در فعالیت چنین هیأت های می باشد را می تواند در چندین بخش دسته بندی کرد.

بخشی از حال و روز چنین هیأت هایی به خود رئیس و عوامل هیأت بر می شود و این رؤسا بعد از روز مجمع انگار نه انگار مسئولیت جدید و مهمی را بر عهده گرفته اند و به سادگی فقط عنوان رئیس هیأت را یدک می کشند.

بخشی دیگر از انفعال موجود، به ماهیت رشته بر می شود که شاید با شرایط و شرایط جغرافیای، اقتصادی و یا فرهنگی استان هم خوانی نداشته باشد و بی برنامگی و نبود بعد نظارتی در مجموعه اداره کل ورزش و جوانان نیز عامل دیگری باشد که بتوان به شرایط موجود هیأت های مذکور افزود.

هیأت های ورزشی هاکی، اسکی، تنیس، شمشیر بازی، تیر و کمان از جمله هیأت های ورزشی مورد بحث موضوع این گزارش می باشند که برای آنالیز دقیق شرایط آنان با رؤسای خود این هیأت ها و معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان تبادل نظر نموده ایم و ماحصل آن در ادامه خواهد آمد.

به دلیل عدم همکاری اداره کل استعفا داده ام

کیانی که از اسفند ماه سال 97 به عنوان رئیس هیأت هاکی کردستان انتخاب شده است در خصوص عدم فعال بودن این هیأت گفت: من با پیشنهاد مدیر کل ورزش و جوانان و فدراسیون هرچند زیاد راغب نبودم برای انتخابات هیأت ثبت نام کردم و انتظار داشتم با توجه به نوپا بودن هاکی از سوی دستگاه ورزش مورد حمایت قرار گیرم که متأسفانه این طور نشد و هیچ گونه همکاری و حمایتی از اداره کل ورزش جوانان صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای کار ما چارت هیأت را مشخص کردیم و بعد از آن درخواست کردیم سالن و یا سانسی برای آغاز فعالیت در اختیار هیأت قرار دهند که اداره کل در این زمینه اقدام خاصی انجام نداد.

کیانی اذعان کرد: هیأت هاکی حتی اتاقی به عنوان دفتر هیأت ندارد لذا با این شرایط نباید انتظار داشت این رشته در استان پا بگیرید.

رئیس هیأت هاکی استان گفت: حدود 21 ماه است به عنوان رئیس هیأت انتخاب شده ام اما در این مدت اداره کل هیچ امکاناتی به ما نداده است و حتی یک ریال هم به هیأت پرداخت ننموده است و در کنار آن، چون هاکی یک رشته لوکس و کمتر شناخته شده در کردستان است، کسی حاضر نیست به عنوان اسپانسر به این رشته ورود کند.

وی اضافه نمود: لازم بود مسئولین ورزش استان برای راه اندازی هاکی نگاه ویژه به این رشته داشته باشند که متأسفانه نه تنها این نگاه نبود حتی به عنوان یک رشته عادی هم به هاکی توجه نکردند.

وی ادامه داد: با تمام این مسائل من پیگیر کارها بودم و چندین بار به فدراسیون مراجعه کردم که تمام هزینه ها هم توسط خودم پرداخت شده است اما وقتی دیدم مسئولین ورزش استان توجه ای به این رشته ندارند و شرایط کار در هاکی برای من فراهم نیست بیش از 6 ماه است استعفای خود را به صورت کتبی به اداره کل ورزش و فدراسیون ارائه دادم.

وی اضافه نمود: هر چند از یک سال قبل به صورت شفاهی انصراف خود را اعلام نموده بودم ولی تا کنون کسی را به عنوان سرپرست معرفی ننموده اند.

کیانی در انتها سخنان خود گفت: وقتی این مسئولیت را قبول کردم انتظار داشتم اداره کل از هاکی حمایت کند که متأسفانه هیچ گونه حمایتی نشد.

نبود امکانات سخت افزاری مانع توسعه اسکی کردستان است

اسماعیل پور جعفری رئیس هیأت اسکی کردستان که از فروردین ماه سال 96 این مسئولیت را بر عهده دارد در خصوص فعالیت کمرنگ این هیأت گفت: نبود پیست عمده دلیل عدم فعالیت هیأت می باشد.

وی اضافه نمود: تنها پیست اسکی استان در بیجار واقع است و این پیست هم مسائل خاص خود را دارد.

پور جعفری اظهار کرد: پیست نسار بیجار از 11 سال پیش که افتتاح شد پیمانکار آن اداره مسکن و شهرسازی بود و اداره کل ورزش و جوانان به دلیل یک سری نواقص این پروژه را تحویل نگرفت تا اینکه با یاری و رایزنی اداره کل ورزش و جوانان از دو سال قبل این پیست را تحویل گرفت.

وی ادامه داد: در سال 93 اداره استاندارد دستگاه تله استیژ این پیست را پلمپ کرد و این در حالی بود که این دستگاه قبل از سال 90 راه اندازی شده بود و در آن موقع الزام استاندارد برای آن وجود نداشت و پلمپ این دستگاه باعث کاهش ورزشکاران اسکی شد.

وی بیان کرد: نبود تجهیزات و امکانات بروز در پیست بیجار از جمله پیست کوب یکی دیگر از مسائل ماست که بارها از مسئولین استان درخواست کردیم که این مشکل را حل نمایند اما تا کنون به نتیجه نرسیده ایم.

رئیس هیأت اسکی استان کردستان گفت: در کنار این مسائل چون پیست اسکی حصار و محدوده مشخصی ندارد و به شهر هم چسبیده است ما هر روزه شاهد سرقت بعضی از وسایل و تجهیزات اسکی هستیم.

پور جعفری گفت: برای تعمیر و تجهیز پیست بیجار اداره کل ورزش و جوانان برای جذب سرمایه گذار فراخوان داد و شخصی هم به عنوان برنده مشخص شد و حتی قرار داد هم به امضا رسید اما حدود یک سال است که از این زمان می گذرد و تا کنون سرمایه گذار پیست اسکی بیجار هیچ کاری انجام نداده است.

وی اضافه نمود: ما بارها اعلام نموده ایم هزینه های تعمیر و تجهیز را در اختیار هیأت قرار دهند تا با یاری کارشناسان و متخصصان فدراسیون به نحو احسن این پیست را تجهیز کنیم که متأسفانه مسئولین به این درخواست ما پاسخ مثبتی نداند.

رئیس هیأت اسکی استان گفت: با وجود تمام این مسائل در بخش استعداد یابی و همگانی کردن اسکی اقداماتی انجام داده ایم یعنی به علاقمندان بیجاری و سقزی در سنین 6 تا 14 سال آموزش رایگان داده ایم و اعلام آماده نموده ایم برای دیگر شهرستان ها هم کلاس آموزشی برگزار کنیم اما در بحث ورزش قهرمانی به دلیل مسائلی که عنوان کردم، نتوانستیم پیروز عمل کنیم.

پور جعفری در خصوص پیست اسکی چمن بیجار گفت: این پیست به دلیل عدم تأمین آب جهت آبیاری متأسفانه بیش از 3 سال است خشک شده است.

وی اضافه نمود: این در حالی است که ما در اسکی روی چمن ملی پوش و عنوان دار جهانی در دو بخش بانوان و آقایان داریم که به دلیل نبود پیست در بیجار مجبور هستند تمرینات خود را در اردوهای تیم ملی و یا پیست دیگر استان ها انجام دهند و تعدادی از آنها به دلیل فراهم نبودن شرایط این رشته را رها نموده اند.

وی درباره پیست های اسکی سطح استان گفت: به جز بیجار در سقز یک پیست اسکی بسیار خوب داریم که به دلیل اینکه در بین دو شهرستان سقز و بانه واقع شده است با یک سری مسائل خاص خود روبرو است که نتوانستیم از این پیست بهره لازم را ببریم.

پور جعفری اظهار کرد: در قروه و سروآباد هم موقعیت لازم برای ایجاد پیست فراهم است که می طلبد مسئولین استانی با یک نگاه مثبت برای فعال سازی این پیست ها به ما یاری نمایند.

وی گفت: در این شرایط ویروس کرونا ورزش اسکی به خاطر اینکه در فضای باز است و فاصله گذاری اجتماعی هم در آن رعایت می شود، می تواند یک رشته فعال در این شرایط باشد.

مکانی برای تمرین کردن تیراندازی با کمان نداریم

آرش مشحون رئیس هیأت تیر اندازی با کمان که بیش از 6 سال است ریاست این هیأت را بر عهده دارد، در خصوص علت عدم فعالیت این هیأت گفت: مشکل اصلی ما محل تمرین است و طی این سال ها به وسیله اداره کل، فدراسیون و ارگان های دیگر پیگیر زمینی مناسب برای تمرین بوده ایم که تا کنون به نتیجه نرسیده ایم.

مشحون ادامه داد: سال گذشته در جریان مجمع انتخابات هیأت، مدیر کل ورزش و جوانان قول داد زمینی در اختیار هیأت قرار دهد و مکانی در حاشیه ورزشگاه 22 گولان را به ما پیشنهاد داد که هیچ گونه امکاناتی نداشت.

وی اضافه نمود: مدت چند ماه ورزشکاران این هیأت در آنجا تمرین کردند و ما یک کانکس را برای نگهداری تجهیزات ورزشکاران در آن مکان مستقر کردیم که متأسفانه ظرف یک ماه چندین بار تجهیزات داخل آن را به سرقت بردند. محشون گفت: چون آن مکان دیوار و حصار ندارد و در کل محل مناسبی برای تیر اندازی با تیر و کمان نبود تمرینات در 22 گولان را تعطیل کردیم.

رئیس هیأت تیر و کمان استان درباره نحوه تمرین ورزشکاران این رشته در حال حاضر گفت: مکان ثابت و مشخصی برای تمرین نداریم، قهرمانان ما مثل امید محمدپور و شیلان تخت فیروزه به صورت شخصی و هر بار در یک مکان برای حفظ آمادگی خود تمرین می نمایند ولی کسی جدید در این رشته آموزش نمی بیند.

وی در خصوص هیأت های شهرستانی گفت: اواخر سال گذشته برای شهرستان های مریوان، دهگلان و قروه رئیس هیأت مشخص کردیم و قرار شد در سال 99 فعالیت خود را آغاز نمایند که به خاطر شرایط ویروس کرونا سال جاری نتوانستند اقدام خاصی انجام دهند.

رئیس هیأت تیر اندازی با کمان در استان در انتها سخنان خود گفت: تیر و کمان یک رشته مدال آور، المپیکی و گران قیمت است و ما ورزشکاران مستعد فراوانی داریم ولی متأسفانه در استان برای این رشته ارزش قائل نیستند و از قهرمانان حمایت نمی نمایند.

گران بودن فعالیت در تنیس مانع توسعه آن است

نعمت الله خواجه ای مدیر کل سابق حمل و نقل و انتهاه های کردستان که یک دوره چهار ساله ریاست هیأت تنیس استان را بر عهده داشت، برای دوره دوم در فراخوان ریاست هیأت ثبت نام نکرد.

وی درباره علت عدم فعالیت هیأت تنیس گفت: مشکل اصلی بحث اقتصادی و نبود اعتبار است به نحوی که در 4 سال اخیر کمتر از 10 میلیون تومان به تنیس پرداخت کردند و این در حالی است که قیمت یک راکت مناسب برای تنیس 8 میلیون تومان است.

وی در خصوص محل تمرین علاقمندان به تنیس گفت: ورزشکاران این رشته در باشگاه های خصوصی تمرین می نمایند هر چند بعد از کوشش و پیگیری فراوان توانستیم یک زمین تنیس در پشت استخر شین برای علاقمندان به این رشته فراهم کنیم.

خواجه ای ادامه داد: این رشته برای شهروندانی که از لحاظ اقتصادی تأمین هستند مناسب است. برای نمونه در شهری مثل تهران افراد برای استفاده زمین تنیس در یک سانس دو ساعته حدود 500 هزار تومان پرداخت می نمایند که برای هیأت هم منبع درآمد مناسبی است اما در اینجا برای یک سانس هم 50 هزار تومان پرداخت نمی نمایند و افراد ترجیح می دهند یک رشته ورزشی که ارزان تر است را انتخاب نمایند.

در زمینه استعدادیابی پیروز عمل نموده ایم

دارا سید عباسی رئیس هیأت شمشیر بازی استان که از اسفند ماه سال 95 این مسئولیت را بر عهده دارد، در خصوص فعالیت های این هیأت گفت: یکی از مسائل هیأت در گذشته عدم شناخت مردم از این رشته بود و برای حل این معضل در طول چند سال گذشته با برگزاری برنامه و حضور در جشنواره های استعدادیابی مختلف سعی کردیم این رشته بیشتر به افراد جامعه معرفی کنیم.

وی اضافه نمود: یکی دیگر چالش های شمشیر بازی این است که تمامی تجهیزات این رشته وارداتی و گران است به همین علت افراد کمی رغبت می نمایند در این رشته فعالیت نمایند.

سید عباسی ادامه داد: در بحث استعدادیابی سال 98 یک مرحله استعدادیابی انجام دادیم و 12 نفر در بخش دختران را انتخاب کردیم که 8 نفر جذب هیأت شدند و 6 نفر از آنان در مسابقات استعدادهای برتر حضور داشتند و در نهایت یک نفر از آنان به جمع 50 شمشیر باز برتر کشور در بخش اپه راه یافت.

وی اضافه نمود: برای سال 99 هم برنامه ریزی نموده بودیم که در سطح مدارس دختران و پسران بحث استعدادیابی را ادامه دهیم که به خاطر ویروس کرونا این کار انجام نشد.

وی در خصوص فعالیت هیأت های شهرستانی گفت: ما بارها با رؤسای ادارات ورزش و جوانان مکاتبه و درخواست نموده ایم کسی را به عنوان رئیس هیأت به ما معرفی نمایند که متأسفانه تا کنون هیچ شهرستانی اعلام آمادگی ننموده است.

سید عباسی در خصوص تجهیزات هیأت شمشیر بازی استان گفت: در طول چهار سال گذشته 2 بار از فدراسیون تجهیزات شمشیر بازی به رایگان دریافت نموده ایم و در حال حاضر در مرکز استان و خانه شمشیر بازی امکانات مورد احتیاج برای تمرین و برگزاری یک مسابقه حرفه ای را در اختیار داریم و در این زمینه هیچ مسئله ای نداریم.

رئیس هیأت شمشیر بازی استان گفت: در بحث مربی و داور هم با کمبود روبرو هستیم و هم اکنون فقط 2 مربی و 2 داور شمشیر بازی داریم.

سید عباسی بیان کرد: دوره مربیگری شمشیر بازی در استان برگزار گردید و 8 نفر پیروز به اخذ مدرک مربیگری شدند که متأسفانه هر کدام از آنها به دلایلی غیر فعال هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3584

به "هیأت های ورزشی نوپا کردستان در آستانه تعطیلی قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیأت های ورزشی نوپا کردستان در آستانه تعطیلی قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید