نرخ دستوری، برنج داخلی را مقرون به صرفه نکرد، برنج کاران شمالی کوتاه نمی آیند

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/اصفهان رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان گفت: با وجود نرخ دستوری برنج در بازار نه تنها قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش نیافته، بلکه همچنان برنج کاران شمالی بر افزایش قیمت این محصول پافشاری می نمایند.

نرخ دستوری، برنج داخلی را مقرون به صرفه نکرد، برنج کاران شمالی کوتاه نمی آیند

مصطفی بحق در گفت وگو با خبرنگاران، درباره قیمت دستوری برنج از سوی دولت و تأثیر در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تغییری در بازار برنج نیستیم و تمام واردنمایندگان برنج از شمال کشور همچنان از ورود این محصول به بازار دست نگه داشته اند.

وی با تأکید بر اینکه برنج شمال در دست کشاورز است، اظهار کرد: سال جاری هزینه های کشت برنج نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر شد به همین علت کشاورزان حاضر نیستند برنج خود را روانه بازار نمایند و برخلاف اینکه گفته می گردد دلالان بازار برنج را برهم زده اند.

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان اضافه نمود: متأسفانه بعضی مسئولان و نمایندگان مجلس با بی اطلاعی، شرایط نابسامان بازار برنج و گرانی آن را گردن دلالان می اندازند، درحالیکه سال جاری کشاورزان و برنج کاران شمالی معین نماینده قیمت برنج هستند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که معطل پول و بدهکار بودند برنج خود را به بازار عرضه کردند، اما حدود 90 درصد برنج کاران شمال حاضر نیستند برنج خود را به بازار عرضه نمایند و تا این لحظه حرف خود را درباره قیمت برنج به کرسی نشانده اند.

بحق با اشاره به اینکه البته برنج خارجی در بازار فراوان و به اشباع رسیده است، گفت: این درحالی است که برنج کاران و کشاورزان شمالی حاضر نیستند نسبت به کاهش قیمت برنج کوتاه بیایند.

وی شرح داد: سال جاری 30 درصد سطح زیرکشت برنج کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه های کشاورزان و برنج کاران چند برابر شده است، در این شرایط دولت جوابگوی افزایش هزینه های برنج کاران نیست، بنابراین قیمت دستوری برنج نتوانسته است موجب کاهش قیمت برنج در بازار گردد.

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان گفت: در حال حاضر قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش نیافته است و تا حدود 95 هزار تومان هم در اصفهان فروخته می گردد.

وی گفت: به علت کمبود برنج ایرانی و افزایش قیمت آن تقاضا برای خرید این محصول کمتر شده است، بنابراین افراد به سمت خرید برنج های وارداتی و خارجی و یا برنج خوزستان رفته اند.

بحق اضافه نمود: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج خوزستان برای مصرف نماینده 45 هزار تومان و یا هر کیلو برنج تایلندی 12 هزار و 500 تومان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5325

به "نرخ دستوری، برنج داخلی را مقرون به صرفه نکرد، برنج کاران شمالی کوتاه نمی آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ دستوری، برنج داخلی را مقرون به صرفه نکرد، برنج کاران شمالی کوتاه نمی آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید