میراث فرهنگی کرمان از مواضع خود در قبال پروژه صاروج پارس کوتاه نخواهد آمد

به گزارش دور زمین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان این که کد ارتفاعی در پروژه صاروج پارس رعایت نشده است، گفت: میراث فرهنگی از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد و بدون تعارف اقدامات خود را براساس قوانین انجام می دهد.

میراث فرهنگی کرمان از مواضع خود در قبال پروژه صاروج پارس کوتاه نخواهد آمد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، فریدون فعالی گفت: بین سرمایه گذار و اداره کل کرمان در اجرای این طرح اختلاف سلیقه است. سعی کردیم تا به وسیله مذاکره این مسئله رفع گردد اما پیروز نبودیم به این منظور از راه های قانونی موضوع را پیگیری می کنیم.

او بیان این که در طرح صاروج پارس اتفاق جدیدی رخ نداده است، تاکید نمود: موضع ما این است که باید یک طبقه از این پروژه به دلیل عبور از حریم محدوده تاریخی، کم و ایرادهای اشغال سطح اجرای طرح نیز در فاز دوم رفع گردد.

فعالی توضیح داد: در طرح تله کابین کرمان، جهت آن خارج از حریم است و پروژه ساخت در بام نیز باید به تایید شورای فنی میراث فرهنگی در تهران برسد در نتیجه هیچ گونه بلندمرتبه سازی نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اضافه کرد: نگاه ما این است تا در چارچوب قوانین و ضوابط به سرمایه گذار یاری گردد و نباید اجرای طرح فرسایشی به دنبال داشته باشد.

او درخصوص واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، بیان نمود: بعضی از بناهایی که ارزش معماری دارند و ثبت ملی شده اند، در قالب کمیسیون ماده 27 قانون به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد تا بخشی از مرمت ها در حوزه تاریخی از این طریق انجام گردد.

فعالی توضیح داد: یخدان انار، خانه ایرانمنش بافت، بخش هایی از ارگ تاریخی راین، کاروانسرای خانه سرخ سیرجان، خانه بهادر ملک بردسیر، سه عمارت در کنار شترگلوی ماهان و خانه نیک اندیش کرمان از جمله بناهای تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: در قالب پروژه های تبصره 19 مرمت خانه های دانایی، بانک توکلی، فخری راور، هروز راور، سهرج راور و قلعه انار در سال 99 برای مرمت و بهره برداری به بخش خصوص واگذار می شوند.

او اضافه کرد: تاکنون 1748میلیارد ریال طرح گردشگری به کمیته تسهیلات میراث فرهنگی در تهران معرفی شده است که 1474میلیارد ریال مصوبه گرفته و به بانک های عامل معرفی شده اند.

فعالی با اشاره به سامان دهی باغ موزه هرندی کرمان بیان نمود: قسمتی از فضای این مجموعه با مشارکت بخش خصوصی به اقامتگاه گردشگری، رستوران، شربتخانه و نمایشگاه صنایع دستی تبدیل می گردد.

او با بیان اینکه طرح ساماندهی موزه های کرمان تهیه شده است، اضافه کرد: حمام زنانه گنجعلیخان کرمان به موزه آداب و سنت های مردم کرمان تبدیل خواهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان توضیح داد: خانه حاج آقا علی رفسنجان نیز با مذاکره با یکی از مشخص های مالی منطقه به شهرداری رفسنجان برای بهره برداری واگذار می گردد.

او با بیان اینکه کویر لوت یکی از ظرفیت های گردشگری استان کرمان است، اضافه کرد: 50 درصد از گردشگرانی که به استان سفر نموده اند از جاذبه های این منطقه بازدید کردند.

فعالی توضیح داد: باید از این ظرفیت ثبت جهانی متناسب با شرایط استفاده کنیم که در این راستا نیز در برنامه های میراث بحث مطالعات حوزه کویر لوت و مشخص زون های تفرجی در قالب مناطق خدماتی را در آینده نزدیک ارایه خواهیم داد.

او با اشاره به تخریب قسمتی از جاده نهبندان به شهداد در کویر لوت، اظهار داشت: باید برای دسترسی آسان گردشگران به این منطقه بکر طبیعی، جاده کشی به کویر لوت را داشته باشیم اما در داخل خود این کویر انجام نمی گردد بلکه راه دسترسی و انحرافی شنی خواهد بود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2237

به "میراث فرهنگی کرمان از مواضع خود در قبال پروژه صاروج پارس کوتاه نخواهد آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی کرمان از مواضع خود در قبال پروژه صاروج پارس کوتاه نخواهد آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید