معنای امنیت در پرواز چیست؟

به گزارش دور زمین، آشنایی با امنیت پرواز

آیا تا به حال به این فکر کردید که که هنگامی که اقدام به مسافرت با هواپیما می کنیم، امنیت سفر ما در پرواز چگونه تامین می گردد و یا این که اصلا چه عواملی باعث می شوند تا امنیت پرواز ما دچاراختلال گردد؟ یا این که در هنگام سفر مسئله ای پیش بیاید، چه کسانی وظیفه حل و فصل آن را دارند؟ قوانین پرواز و پلیس امنیت پرواز در فرودگاه و هواپیما، امنیت و آرامش مسافران را در جریان پرواز ها حفظ می نمایند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با قوانین امنیت پرواز درایران و دنیا بیشتر آشنا شوید.

معنای امنیت در پرواز چیست؟

واژه اختلال به ایجاد هرگونه مشکل در هنگام پرواز اشاره مستقیم دارد و وقتی در کنار واژه امنیت می آید، اشاره به این دارد که چگونه و با استفاده از چه ابزاری قرار است اختلالات پیش آمده را رفع ساخت. ایجاد هرگونه مشکل وخدشه در امنیت مسافران و هواپیما، سرفصل تمامی جرایمی است که امنیت پرواز را به هم می زند و اخلال در امنیت پرواز تلقی می گردد. از جمله مواردی که می توان به اختلال در امنیت پرواز نسبت دهیم، استفاده از علائم تقلبی هواپیمایی، ایجاد مانع برای هواپیما چه قبل و چه بعد از پرواز، تخریب و تهدید هواپیما با هر عنوانی، خرابکاری در تاسیسات فرودگاه و هواپیماها و موارد دیگری از این قبیل که همگی همانطور که اشاره شد، تحت سرفصل اختلال در امنیت پرواز قرار می گیرند، از جمله مواردی است که پای پلیس امنیت پرواز را برای فهم و رفع کردن مشکل به موضوع باز می نماید.

. در مقررات بین المللی، 3 عامل اصلی برهم خوردن امنیت پرواز را انسان، عوامل محیطی و ماشین ها، معرفی نموده اند. نام عامل انسانی اشاره به تعهداتی است که کلیه مجریان پرواز از خدمه پرواز و خلبانان گرفته تا مسافران، دارند. در زمینه مدیریت هواپیما بسیار مهم است که از پرسنل آموزش دیده و با تجربه برای پایین آوردن درصد خطا در پرواز ها استفاده کرد. هر خطایی در زمان پرواز می تواند به فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر تبدیل گردد. وظیفه مسافران هم این است که مقررات پرواز را رعایت نمایند و ضمن توجه به اقلام ممنوعه ای که نباید در پرواز در بار یا وسایلشان باشد، قبل از هر اقدام غیرمعمولی در پرواز هر چند سهوی، به این موضوع فکر نمایند که آیا کمترین خدشه ای به امور مسافران دیگر و یا از آن مهم تر به امنیت جانی آنان، وارد خواهد آمد یا خیر؟ برای پرسنل، مخصوصا خلبانان و پلیس های امنیت پرواز، دادن تست های روانشناسی و جسمانی در دوره های منظم بسیار اهمیت دارد. عامل محیطی به این موضوع اشاره دارد که هر اختلالی که در هنگام پرواز، در پوشش عوامل خارجی به امنیت پرواز آسیب وارد کند، نوعی اختلال در امنیت پرواز است. این عوامل شامل؛ شایط جوی، ترافیک های هوایی، اختلال در ارتباطات، مسائل فرود از طرف فرودگاه مقصد هستند. ماشین ها اشاره به استاندارد هواپیماها و مهندسی ساخت و طراحی آنان دارد که باید هر هواپیمایی که اجازه پرواز دارد، طبق آخرین استانداردهای هواپیمایی روز، به روز رسانی و طراحی شوند و گواهینامه های مربوط به صدور پرواز برای آن ها از طرف سازمان هواپیمایی هر کشور، صادر گردد.

برترین اقدام برای تامین امنیت پرواز این است که قبل از بلند شدنم هواپیماف همه عوامل با دقت و مو به مو چک شوند تا سفر، آرام و مطمئن باشد. مواقعی که به هر علتی این امنیت خدشه دار می گردد و عوامل مخرب اتفاق میافتند، اتفاقاتی پیش می می آید که شاید حتی برترین خلبان های جهان هم، نتوانند آن رامدیریت نمایند. در طول تاریخ پرواز و هواپیمایی ها، از بین رفتن حتی کی از مسائل امنیتی، باعث شکستن امنیت پرواز می گردد و همواره نگرانی سازمان های هواچپشکست یک لینک به میزان کافی برای ایجاد تصادف کافی است. اقدام خلبان می تواند برترین هواپیمای را در معرض خطر قرار دهد و برترین خلبان نمی تواند یک شکست جدی در یک هواپیما را جبران کند. با این وجود، حادثه همواره با شکست یکی از لینک های فوق شروع می گردد. به همین علت است که نگرانی اصلی مقامات سازمان های هواپیمایی هر کشوری، شکسته شدن و از بین رفتن هر کدام از قوانین هواپیمایی است و این یعنی شروع فاجعه.

حال به این می پردازیم که در جریان امنیت پرواز، باید چه مواردی را رعایت کنیم. در زمینه امنبت بار، اول باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تمامی چمدان ها و وسیله ها به وسیله مامورین فرودگاه با استفاده از امکاناتی که بریا این کار در نظر گرفته اند، حتما بازرسی خواهد شد. از جمله کارهایی که برای بازرسی بارها صورت می گیرد، استفاده از: دستگاه اشعه ایکس، بازرسی های دستی و فیزیکی، استفاده از ردیاب های دستی است. حمل اقلام و وسیله هایی همانند سلاح های سردی چون چاقو، قطعات یدکی، چتر، اشیایی که لبه تیز دارند و می توانند به عنوان سلاح در داخل کابین هواپیما استفاده شوند، استفاده از آن ها در کابین هواپیما ممنوع است. شما در صورت داشتن همچین وسیله هایی از این قبیل، می توانید آن ها را به بازرسی تحویل دهند تا این وسایل به عنوان بار پذیرش شده، در قسمت بارها حمل شوند. حمل ژناتور یا وسایل برقی از این قبیل، اره برقی، قطعات و لوازم یدکی، باید به حمل بار تحویل داده شوند و به عنوان محموله کارگو ،داخل بارهای هواپیما قرار بگیرند. بارهای معمولی پذیرش شده، شامل اقلامی شخصی مثل، لباس ها، کفش و کتاب و وسایل بهداشتی می باشد. معمولا استفاده از دخانیات و فندک در بیشتر هواپیمایی های جهان ممنوع است و این وسایل هم، جز کارگوها قرار می گیرند. حمل اسپری و گازهایی که در هوا پخش می شوند، بعلاوه ژل هایی که حالت آبکی دارند، در کابین های پرواز وردشان ممنوع است و باید به عنوان بار پذیرش شده وارد هواپیما شوند.

پس از بازرسی همواره چمدانتان را خودتان ببندید و به هیچ عنوان نه وسایلتان را به کسی برای حمل بدهید و نه برای کس وسایلش را حمل کنید. اگر شما کت و یا ژاکت به همراه خود دارید و یا کیف پول و وسایل فلزی دارید، حتما باید داخل پلاستیک قرار داده و داخل دستگاه اسکن بگذارید تا جداگانه اسکن شوند. اگر با خود لپ تاب یا وسیله الکترونیک دیگری که بزرگ است، به همراه دارید را حتما قبل از سوار شدن هواپیما، به بازرسی تحویل دهید تا آن ها را تفتیش نمایند. هرگونه همکاری با ماموران فرودگاه و خدمه، قدمی مثبت و کارا در جهت حفظ امنیت در پرواز برای خود شما مسافر محترم است. این نکته را نباید فراموش کنید اگر هر مسئله ای در زمان پرواز پیش آمد، خونسردی خود را حفظ کنید، از رفت و آمدهای بیجا بپرهیزید، کمربندهای خود را ببندید و حتما به توصیه های خدمه های پرواز کاملا عمل کنید.

منبع:coursehero.com

منبع: الی گشت
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5522

به "معنای امنیت در پرواز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنای امنیت در پرواز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید