مسیری مطمئن و کاربردی برای بهینه سازی مصرف سوخت

به گزارش دور زمین، استفاده از سیستم های هوشمند، یکی از جهت های مطمئن و کاربردی برای بهینه سازی مصرف سوخت در جهان است.

مسیری مطمئن و کاربردی برای بهینه سازی مصرف سوخت

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ استفاده از سیستم های هوشمند، یکی از جهت های مطمئن و کاربردی برای بهینه سازی مصرف سوخت در جهان است. در این راستا پروژه ای برای اجرایی شدن سیستم های مدیریت هوشمند ناوگان به منظور کاهش مصرف سوخت خودرو ها را در اولویت قرار داده است که اجرای آن می تواند عدد قابل توجهی از میزان مصرف سوخت در کشور را کاهش دهد. این کار با اجرایی شدن سیستم های هوشمند در فراوری تجهیزات کنترل ترافیک، جهتیابی، مکان یابی و مدیریت ناوگان حمل ونقل عمومی محقق خواهد شد.

به کارگیری سیستم های هوشمند در فراوری تجهیزات کنترل ترافیک، جهتیابی، مکان یابی و مدیریت ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله روش هایی است که می توان برای بهینه سازی مصرف سوخت در نظر گرفت. روش هایی که در جهان مورد توجه قرار گرفته است و استفاده می گردد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کوشش است تا این کار را با شناسایی ذینفعان و بازیگران این عرصه، عملیاتی کند. در حال حاضر صنعت بیمه، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و صنعت خودروسازی کشور به عنوان بهره برداران این طرح احتیاج های خود را به ستاد اعلام نموده اند. ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این احتیاج ها را به شرکت های دانش بنیان اعلام نموده است تا از توان و تخصص آن ها برای برطرف این احتیاج ها یاری بگیرد.

منظور از بهینه سازی مصرف انرژی، انتخاب الگو ها و اتخاذ و بکارگیری روش ها و سیاست هایی در مصرف درست انرژی است که استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند. با توجه به اینکه منابع انرژی در جهان رو به اتمام است و زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده است همه کشور ها به دنبال یافتن جهتی درست برای بهینه کردن مصرف انرژی هستند.

اجرای این پروژه با یاری و شناسایی 3 شرکت دانش بنیان به مرحله اجرا رسیده است تا از ظرفیت آن ها برای طراحی و فراوری محصولات و سیستم های هوشمند حمل ونقل استفاده گردد. توانی بومی و دانش بنیان که در طی این سال ها راه گشا و پاسخی درست به برطرف احتیاج های فناورانه کشور بوده است.

در ایران هم به دلایل مختلفی چند سالی است که هشدار ها برای کاهش مصرف انرژی و سوخت شروع شده است. اتفاقی که احتیاجمند یک عزم همگانی و یک هم افزایی میان نهاد های دولتی و بخش خصوصی است. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن است که بتواند با توسعه به کارگیری سیستم های هوشمند، مدیریت مصرف سوخت در حمل و نقل را بهینه سازی و هوشمند کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4409

به "مسیری مطمئن و کاربردی برای بهینه سازی مصرف سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیری مطمئن و کاربردی برای بهینه سازی مصرف سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید