مردم خوش شانس این جزیره کوچک روی گنج نشسته اند

به گزارش دور زمین، ایسنا نوشت: یک جزیره کوچک در دریای کارائیب، اکنون روی یک گنج دیجیتال نشسته است.

مردم خوش شانس این جزیره کوچک روی گنج نشسته اند

آنگویلا، یک جزیره گرمسیری قلمرو انگلیس است که برای صخره های مرجانی و سواحل شن سفید خود معروف است. با این حال، از دهه 1990، مسئول اختصاص آدرس های اینترنتی منتهی به پسوند ai. به ساکنان و کسب و کارهایی شد که در پی ثبت وب سایت ها هستند. این پسوند تا همین اواخر، یکی از صدها نام دامنه خاص کشوری بود که مورد توجه چندانی قرار نداشت.

اما وب سایت Stability.ai، وب سایت X.ai ایلان ماسک و Character.ai تنها معدودی از استارتاپ های مجذوب نماینده هوش مصنوعی هستند که دامنه ai. اختصاص داده شده به جزایر و غارهای آنگویلا را دریافت نموده اند.

بسیاری از غول های فناوری، آدرس های وب خود را دارند که به ai. ختم می گردد مانند Google.ai و Facebook.ai که بازدیدنمایندگان را به صفحات وب متمرکز بر هوش مصنوعی شرکت خود راهنمایی می نمایند یا Microsoft.ai که خدمات هوش مصنوعی آزور شرکت را نشان می دهد.

به گفته وینس کیت که به مدت چند دهه مدیریت دامنه ai. برای آنگویلا را بر عهده داشته است، تعداد کل ثبت سایت هایی که به این دو حرف ختم می شوند، در سال میلادی گذشته دو برابر شده و به 278 هزار و 432 سایت رسید. کیت برآورد کرد که آنگویلا، 30 میلیون دلار عایدی از هزینه ثبت دامنه برای سال 2023، کسب خواهد نمود.

این نام دامنه زمانی یکی از دامنه های سطح بالای مبهمی بود که به کشورها و منطقه ها اختصاص داده شده بود و وب سایت های که آدرس آنها به پسوند ai. ختم می گردد، در سال های اخیر رشد آهسته ای داشتند. اما جهش یکباره دامنه های ai. در 9 ماه اخیر، شور و اشتیاق پیرامون هوش مصنوعی و انعکاس آن در سراسر اقتصاد جهانی را منعکس کرد. از زمان عرضه شدن چت بات چت جی پی تی، شمار رو به رشدی از شرکت های فناوری برای جذب میلیاردها دلار سرمایه و به خدمت گرفتن استعدادهای مهندسی و تامین تراشه های قدرتمند به شدت کمیاب، کوشیده اند. یک نام دامنه، ممکن است چندان ضروری به نظر نرسد اما برای صنعتی که شیفته برندسازی هوشمندانه است، نام مناسب می تواند همه چیز باشد.

وینس کیت می گوید در سال 1994 از آمریکا به آنگویلا آمد تا روی آنچه که او به عنوان یک سیستم پرداخت ارزهای دیجیتال اولیه توصیف می نماید، کار کند و بلافاصله پس از آن، مدیریت ثبت نام دامنه ai. آنگویلا را شروع کرد. وی با اشاره به عرضه چت جی پی تی در 30 نوامبر گفت: در حالی که ثبت نام ai. برای سال ها رشد داشت اما از دسامبر تا مارس، رشد انفجاری پیدا کرد و پس از آن، رشدش ملایم شد.

به طور کلی، تعداد دامنه های ai. موجود در مقایسه با تعداد دامنه های com. ثبت شده، اندک است. به گفته مت زوک، استاد دانشگاه کنتاکی، آمار آن، نزدیک به 160 میلیون است.

با این حال، اختصاص دامنه ai. برای آنگویلا، یک تجارت بزرگ محسوب می گردد. این قلمرو، تقریبا 35 مایل مربع بین دریای کارائیب و اقیانوس اطلس را پوشش می دهد و جمعیت آن کمتر از 20 هزار نفر است. اقتصادش تا حد زیادی به گردشگری متکی است که در دوران پاندمی کووید 19 آسیب دید. اما اکنون شاهد افزایش عایدی ناشی از افزایش تقاضا برای دامنه های ai. و افزایش از پیش برنامه ریزی شده قیمت برای این گونه ثبت نام ها است.

قیمت یک دامنه ai. درست مانند یک com. یا هر نوع نام دامنه دیگری، می تواند متفاوت باشد اما ثبت نمایندگانی مانند گودَدی یا نیم چیپ، باید قیمت ثابت 140 دلار به ازای هر ثبت دامنه دو ساله ai. به آنگویلا بپردازند که در اواسط آوریل، از 120 دلار افزایش پیدا کرد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5996

به "مردم خوش شانس این جزیره کوچک روی گنج نشسته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم خوش شانس این جزیره کوچک روی گنج نشسته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید