مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو: میزان تبخیر آب پشت سد ها سالانه 3 میلیارد متر مکعب است

به گزارش دور زمین، فهمی گفت: میزان تبخیر آب سد ها حدود 3 میلیارد متر مکعب در سال است که معادل 6 درصد کل حجم سد های کشور است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو: میزان تبخیر آب پشت سد ها سالانه 3 میلیارد متر مکعب است

راهنمایی فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به تبخیر آب در پشت سد ها اظهار کرد: اعداد و ارقامی که بعضی از رسانه ها مبنی بر تبخیر 60 درصدی آب پشت سد ها اعلام می نمایند، بدون پشتوانه علمی است و اطلاعات دقیق آن در اختیار وزارت نیرو است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو توضیح داد: میزان تبخیر آب سد ها حدود 3 میلیارد متر مکعب در سال است که معادل 6 درصد کل حجم سد های کشور است که در صورت پایین آمدن حجم سد های کشور این رقم به 10 درصد می رسد.

وی اضافه نمود: استفاده از یک ماده شیمیایی و پاشیدن آن به سطح آب، میزان تبخیر را کاهش می دهد، اما به دلیل وزش باد محتمل است این ماده در یک قسمت جمع و غلظت آن افزایش یابد که این موضوع می تواند بر کیفیت آب تأثیر گذار باشد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: راه حل دیگر استفاده از توپ های کوچک بر سطح آب سدها است که با تغییر سطح تابش خورشید میزان تبخیر را کاهش می دهد.

به گفته وی؛ وزش باد می تواند میزان تبخیر را افزایش دهد به همین منظور با ایجاد مانع طبیعی مانند درخت و یا ایجاد دیواره مانع وزش باد به سطح سدها می شوند، که این روش می تواند تا حدودی میزان تبخیر را کاهش دهد.

متوسط پتانسیل تبخیر سالانه در دنیا 700 میلیمتر و در ایران برابر با 2100 میلیمتر می باشد و این موضوع نشان می دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه دنیای است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1631

به "مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو: میزان تبخیر آب پشت سد ها سالانه 3 میلیارد متر مکعب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو: میزان تبخیر آب پشت سد ها سالانه 3 میلیارد متر مکعب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید