تبریز، برترین مکان برای تماشای طولانی ترین ماه گرفتگی قرن

به گزارش دور زمین، برترین مکان برای تماشای ماه گرفتگی مرداده ماه: تبریز

حتما می دانید که 5 و 6 مرداد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن اتفاق می افتد و خیلی از علاقمندان به نجوم و ستاره شناسی منتظرند تا این روز فرا برسد. اما به نظر شما برترین نقطه ایران برای تماشای این پدیده کجاست؟ طبق نظرات استاد نجوم دانشگاه تبریز برترین نقطه عرض جغرافیایی برای تماشای این پدیده شهر تبریز را دارد. در ادامه این خبر خبرنگاران را همراهی کنید.

تبریز، برترین مکان برای تماشای طولانی ترین ماه گرفتگی قرن

ماه گرفتگی 5 مرداد، 1 ساعت و 43 دقیقه طول می کشد و عنوان طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را از آن خود نموده است. اما این ماه گرفتگی نسبت به دیگر ماه گرفتگی ها یک تفاوت بزرگ دارد و آن اینکه هنگام وقوع این پدیده یک واقعه نجومی دیگر هم اتفاق می افتد: در واقع درست در هنگام این ماه گرفتگی می توانید مریخ را هم در نزدیک ترین فاصله از زمین ببینید.

نه فقط مردم ایران بلکه مردمی که در قاره های آسیا، آفریقا، استرالیا، اروپا و قسمت هایی از آمریکا زنندگی می نمایند هم فرصت تماشای این ماه گرفتگی نادر را دارند. به گفته استاد نجوم دانشگاه تبریز، برترین مکان برای تماشای ماه گرفتگی 5 مرداد، تبریز است چون دارای برترین عرض جغرافیایی برای رصد است. زمان آغاز این ماه گرفتگی در تبریز از ساعت 12 و 15 ثانیه نیمه شب است و اوج آن در ساعت 12 و 51 دقیقه و 44 ثانیه نیمه شب اتفاق می افتد. مدت زمان این ماه گرفتگی در تبریز یک ساعت و 43 دقیقه و 11 ثانیه است و این زمان برابر با کل ماه گرفتگی هایی است که در قرن 21 رخ داده است.

به مناسبت این ماه گرفتگی کارگاهی دو روزه در تبریز برگزار می شود که هم افراد حرفه ای و هم افراد آماتور می توانند در آن شرکت نمایند، برای این کار فقط کافیست به سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز بروید. به گفته همکار علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز، این ماه گرفتگی طولانی در همه جهان به جز بخش هایی از آمریکا دیده می شود و از منحصربفرد ترین پدیده های نجومی در چند سال اخیر است. ماه گرفتگی کامل وقتی اتفاق می افتد که کل ماه به سایه کل زمین ورود پیدا کند و در زمان این خسوف، ماه از مرکز سایه زمین عبور می نماید.

آخرین خسوف کامل قبلی به 31 ژانویه 2018 برمی شود و طبق پیش بینی ها زمان ماه گرفتگی بعدی ژانویه 2019 است که مدت زمان آن یک ساعت و 2 دقیقه می باشد. ماه گرفتگی وقتی اتفاق می افتد که زمین، در فاصله بین ماه و خورشید واقع شود و آن چه که ما به عنوان ماه گرفتگی می بینیم سایه زمین بر روی ماه است.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4780

به "تبریز، برترین مکان برای تماشای طولانی ترین ماه گرفتگی قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبریز، برترین مکان برای تماشای طولانی ترین ماه گرفتگی قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید