اینجا سرطان درد بی درمان نیست ، حذف وابستگی به همسایه ها در تشخیص سرطان ، هوش مصنوعی و خدمات در این مرکز اتفاقی عادی است

به گزارش دور زمین، پیشرفته ترین تجهیزات تشخیص و درمان سرطان منطقه غرب آسیا در مرکز جامع سرطان برکت مهیا شده، جایی که به گفته مسئولانش پنهان ترین تومورها هم قابل تشخیص و درمان است.

اینجا سرطان درد بی درمان نیست ، حذف وابستگی به همسایه ها در تشخیص سرطان ، هوش مصنوعی و خدمات در این مرکز اتفاقی عادی است

خبرنگاران - مریم سرخوش: در غرب تهران، حوالی چیتگر و بلوار کوهک، قرار است توانمندی درمان سرطان با پیشرفته ترین تجهیزات و کادر پزشکی ایران رخ نمایی کند. انتهای کوچه نسیم هشتم، نخستین مرکز پیشرفته جامع درمان سرطان احداث شده و پیشرفته ترین تجهیزات و کادر پزشکی را در دل خود جای داده است؛ تجهیزاتی که به گفته پیغام آزاده، رئیس مرکز جامع سرطان برکت با دانش خود دانشمندان ایرانی برپا شده و حتی شرکت های سازنده این دستگاه ها را به تعجب واداشته است. این در حالی است که تا پیش از آغاز به کار این مرکز با تجهیزاتی که جمع شدن همه آنها در یک جا قابل باور نیست، بیماران مجبور بودند برای بعضی درمان ها یا تشخیص تومورها به کشورهای همسایه و اروپایی سفر نمایند اما حالا مرکز جامع سرطان برکت چند ماهی است که رسالت خود را در این حوزه آغاز نموده؛ خدمت رسانی به همه مردم ایران به ویژه محرومان مبتلا به سرطان که قرار است از طریق نظام ارجاع تحت درمان قرار بگیرند. حالا با وجود تجهیزات پیشرفته این مرکز، دیگر هیچ بیمار سرطانی برای درمان احتیاج به خارج شدن از کشور ندارد و به تأکید مسئولان این مرکز هیچ تومور سرطانی هم در کشور وجود ندارد که غیرقابل درمان باشد.

2 ظرفیت ویژه نخستین مرکز جامع سرطان

مرکز جامع درمان سرطان برکت با سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اسفند سال گذشته با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افتتاح شد و تنها مرکزی است که با آخرین تکنولوژی روز جهان ساخته شده است. این مرکز نه تنها می تواند نجات بخش بیماران به ویژه اقشار آسیب پذیر باشد بلکه در تحقیق و پژوهش حوزه سرطانی هم به عنوان دومین معضل سلامت کشور پس از بیماری های قلبی نقش مهمی ایفا نماید.

این مجموعه از پیشرفته ترین تجهیزات در حوزه درمانی و شناسایی سرطان برخوردار است و انواع دستگاه های پیشرفته شتاب دهنده خطی، دستگاه سایبرنایف، دستگاه توموتراپی و دستگاه سی تی سیموالتور در کنار بخش های تخصصی شامل تصویربرداری، شیمی درمانی، رادیوتراپی، اتاق عمل، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی، ژنتیک، آزمایشگاه و داروخانه وجود دارد. این در حالی است که تا به امروز چنین مرکزی برای ارائه خدمات تخصصی در کشور وجود نداشته و با توجه به اینکه سرطان در حال حاضر به یک سونامی تبدیل شده و از رشد بالایی برخوردار است ضرورت داشت که چنین مرکز درمانی ای در کشور برای ارائه خدمات باکیفیت به مردم احداث گردد. حالا دسترسی بیماران به این ظرفیت درمانی باعث شده که سفر بیماران به کشورهای همسایه یا اروپایی ضرورتی نداشته باشد و علاوه بر این نه تنها بیماران ایرانی به کلیه خدمات درمانی پیشرفته و تخصصی دسترسی دارند که در آینده ای نزدیک به یک مرکز درمانی اثرگذار در منطقه برای مراجعه بیماران کشورهای همسایه و همجوار هم بدل خواهد شد.

کسی صندلی ندارد

هنوز آمار بیماران قابل توجه نیست و بخش های مختلف بیمارستان در حال تکمیل شدن است، اما نکته جالب بهره مندی از تکنولوژی و هوشمندسازی خدمات است که بیماران با سرعت بیشتری روند کاری خود را طی نمایند. استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات این مرکز به امری کاملا عادی بدل شده و این نکته را پیغام آزاده، رئیس مرکز جامع سرطان برکت هم تأیید می نماید.

او در بازدید اخیر خبرنگاران از این مرکز شرحات جالبی از ظرفیت های ویژه آن می دهد و می گوید: در این مرکز همه امکانات و خدمات به صورت هوشمند و از سوی خود بیماران انجام می گردد. اپلیکیشن مجموعه امکانات رفاهی مرکز، قابلیت نصب روی گوشی بیماران را دارد. علاوه بر این با وجود نصب چندین دستگاه هوشمند، کلیه خدمات از نوبت دهی تا پذیرش به صورت تمام الکترونیک انجام می گردد و بیماران می توانند به امکاناتی ازجمله سامانه تغذیه، اینترنت رایگان، سیستم نوبت دهی و... دسترسی داشته باشند. بعلاوه از طریق این دستگاه و میکروفونی که روی آن تعبیه شده، می توانند با مددکار خود صحبت نمایند. این دستگاه، روباتیک و زیرساخت آن، کاملاً هوشمند است و چنانچه بیمار در ثبت خدمات با مشکل روبرو گردد، همکاران ما به آنها یاری می نمایند.

به گفته این پزشک، یکی از بارزترین ویژگی های این مرکز هم رصد و پایش بیماران تا خاتمه عمر حتی بدون مراجعه است که این فرایند پس از درمان و بهبودی برای ادامه روند سلامت از طریق مشاوران مرکز انجام خواهد شد و بیماران به صورت غیرحضوری مورد سنجش قرار خواهند گرفت: این همکاران ما رهیاب های درمان نام دارند و از سرگردانی و نگرانی بیماران پیشگیری می نمایند. تأکید ما این است که در مرکز جامع سرطان برکت علاوه بر اینکه از روش سنتی به روش هوشمند عبور کنیم، تکریم بیشتر بیماران را هم حفظ نموده باشیم. بر این اساس فعالیت رهیاب ها به گونه ای برنامه ریزی شده که آنها تمام وقت به صورت ایستاده در خدمت مراجعان عزیز هستند. تفکر ما این است که بیمار نداریم و همه آنها مهمانان ما هستند، به همین علت هیچ کسی در این مرکز صندلی ندارد و مهمانان خود را ایستاده تکریم می کنیم.

انتقال دارو با پمپ های هوشمند

روش مراجعه به مرکز جامع سرطان برکت، شخصی نیست و بیماران الزاما از طریق سیستم ارجاع پذیرش می شوند. آنها یک بار به صورت آنلاین، آفلاین یا حضوری، اطلاعات خود را در سیستم ثبت می نمایند و دیگر احتیاج به ثبت مجدد اطلاعات ندارند. به گفته رئیس مرکز جامع سرطان برکت اطلاعات کلیه بیماران در مراجعات بعدی، با دستور پزشکی رایانه ای در دسترس است و حتی در زمان ارائه خدمات هم نام بیمار، پزشک و پرستار به صورت رایانه ای ثبت می گردد. در بخش شیمی درمانی سرپایی اما اتفاق دیگری هم اتفاق افتاده است اینکه هیچ کس نسخه، دارو و موارد دیگر را نمی بیند، چون تمام بخش های این مرکز به سیستم پی تی اس (Pneumatic Transporting System) مجهز هستند. یعنی دارو در محلی دیگر تهیه می گردد و از طریق سیستم پی تی اس و از طریق پمپ های هوشمند حاوی هوا به بخش های مختلف منتقل می گردد.

آزاده در این باره هم شرح می دهد: با توجه به اینکه سیستم جابه جایی دارو هوشمند است، دیگر خیلی احتیاج به فعالیت پرستار نیست ولی یک پرستار و یک سوپروایزر در هر بخش حضور دارند که شرایط را پایش می نمایند که اگر بیماری مشکل یا درخواستی داشته باشد، به او یاری نمایند. روال کار به این صورت است که دارو به صورت بسته بندی تهیه شده، داخل سیستم پی تی اس قرار داده شده و به بخش منتقل می گردد. بعد، پرستار وارد بخش می گردد و فقط از بیمار رگ می گیرد و بیمار وصل می گردد به پمپ های هوشمند. در این بخش، بیماران با پمپ های هوشمندی شیمی درمانی می شوند که دقت کار شیمی درمانی را به مقدار زیادی بالا می برند.

درمان سرطان در 3 جلسه

یکی از پیشرفته ترین بخش های این مرکز، رادیوتراپی آن است که با تجهیزات پیشرفته، دقت درمان را افزایش می دهد. بخش های ژنتیک، آزمایشگاه و تصویربرداری هم با امکانات مجهز، کم از بخش رادیوتراپی ندارند. تنها در بخش تصویربرداری یک دستگاه ام آرآی تعبیه شده که با هوش مصنوعی کار می نماید و می تواند تمام سرطان های بدن را شبیه سازی کند. آزاده در این باره هم عنوان می نماید: به جرأت می گویم بخش رادیوتراپی ما در منطقه، بی نظیر است. در کشورهای اروپایی که من بازدید نموده ام، این مقدار یکپارچگی که انواع دستگاه های رادیوتراپی و شتاب دهنده ها در کنار هم تدارک دیده شده باشد، وجود ندارد.

آزاده البته درباره ظرفیت های ویژه بخش رادیوتراپی به بِراکی تراپی یا پرتودرمانی داخلی اشاره می نماید و می گوید: ما یک تله تراپی داریم که اشعه از بیرون به بدن بیمار تابانده می گردد و در مقابل، یک براکی تراپی داریم که اشعه از داخل به عضو سرطانی تابانده می گردد مثل سرطان مری و سرطان های حوزه بانوان. در روش براکی تراپی، ما از هر حفره ای می توانیم استفاده کنیم و آن اشعه را به عضو سرطانی بتابانیم. این روش، در خصوص انواع سرطان هایی که ما نمی خواهیم از خارج درمان کنیم که مبادا آسیب به ارگان های دیگر بخورد، کاربرد دارد. خوب است بدانید در روش براکی تراپی، درمان بیمار حداکثر ظرف 20 دقیقه انجام می گردد و بعد از ریکاوری، همان روز ترخیص می گردد. یعنی با این روش، بسیاری از سرطان ها با یک یا حداکثر 3 جلسه تقریباً به صورت سرپایی درمان می شوند.

او به یک ویژگی مهم براکی تراپی هم اشاره و عنوان می نماید: در این روش زمانی که بیمار از مرکز خارج می گردد، دیگر ماده رادیواکتیو در بدنش نیست و این فرق براکی تراپی با رادیوداروهاست. در رادیودارو وقتی تزریق صورت می گیرد، تا چند روز امکان وجود اشعه در بدن بیمار هست اما در براکی تراپی اثری از ماده رادیواکتیو در بدن بیمار باقی نمی ماند.

شاهکار دانشمندان ایرانی در نصب تجهیزات

رئیس مرکز جامع سرطان برکت بعلاوه از نصب جدیدترین تکنولوژی درمان و تشخیص سرطان در این مرکز خبر می دهد و می گوید: دستگاه سایبرنایف ازجمله این تکنولوژی هاست که با هزینه حدود 6 میلیون یورو خریداری و از طریق دانشمندان ایرانی در این مرکز نصب شده است. با استفاده از این دستگاه، بسیاری از تومورهای سرطانی که در نقاطی از بدن قرار دارند که برای جراحان قابل دسترس نیست یا در نقاط حساسی مثل مغز، نخاع، ریه و... قرار دارند، قابلیت بهبود و درمان پیدا نموده اند. سایبرنایف با استفاده از بازوی روباتیک، پرتوهای چندگانه با دز بالا را از زوایای مختلف انتقال می دهد.

آزاده ادامه می دهد: این دستگاه هم تختش روبات است و هم شتاب دهنده است، 190 درجه هم قابلیت چرخش دارد. دور بیمار می چرخد و می تواند از هزار نقطه به تومور اشعه بدهد طوری که حتی سلول کناری آن هم آسیب نبیند. این دستگاه طوری طراحی شده که اگر بیمار دارد تنفس می نماید، این دستگاه هم با آن تنفس می نماید. او با بیان اینکه دانشمندان ایرانی در تجهیز این مرکز فوق العاده عمل نموده اند، عنوان می نماید: با اینکه این دستگاه ها دارای تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای هستند و آنها را خریداری نموده ایم، اما نصب و راه اندازی آنها به صورت کامل از سوی دانشمندان ایرانی اجرا شده است. شرکت های سازنده باور نمی نمایند که دانشمندان ایرانی این دستگاه ها را نصب و تنظیم نموده اند. ما این دستگاه ها را در جعبه تحویل گرفتیم و خودمان تمام کارهای نصب و راه اندازی آن را انجام می دهیم، درحالی که در کشورهای اروپایی از شرکت سازنده آن که آمریکایی است، برای نصب و دوزیمتری (مقدار گیری و دقت سنجی پرتوها) آن می آیند. اما خوب است بدانید در این مرکز، حتی دوزیمتری این دستگاه را هم جوانان دانشمند خودمان دارند انجام می دهند.

این مسئول با بیان اینکه تا قبل از آغاز به کار این دستگاه در مرکز جامع سرطان، بیماران ناچار بودند به کشورهایی مثل ترکیه، مالزی و سنگاپور بروند، هم می گوید: آنها میلیاردها تومان برای درمان سرطان خرج می کردند ولی ازآنجا که رسالت این مرکز، خدمت رسانی به همه مردم ایران به ویژه محرومان است، این دستگاه خریداری و در این مرکز به کار گرفته شد. حالا با وجود این مرکز مجهز و به خصوص با وجود این دستگاه های پیشرفته، دیگر هیچ بیمار سرطانی ای برای مراحل تشخیص و درمان سرطان، احتیاج به خارج شدن از کشور ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5998

به "اینجا سرطان درد بی درمان نیست ، حذف وابستگی به همسایه ها در تشخیص سرطان ، هوش مصنوعی و خدمات در این مرکز اتفاقی عادی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا سرطان درد بی درمان نیست ، حذف وابستگی به همسایه ها در تشخیص سرطان ، هوش مصنوعی و خدمات در این مرکز اتفاقی عادی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید