مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی کدامند؟

به گزارش دور زمین، مدارک مورد احتیاج برای بورسیه تحصیلی از جمله مواردی ست که پس از مهیا کردن شرایط پذیرش تحصیلی مورد توجه قرار می گیرد. پوشش هزینه ها در دوران مهاجرت تحصیلی و پرداخت مخارج غیرقابل اجتناب، بزرگ ترین دغدغه متقاضیان مهاجرت تحصیلی بوده است.

مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی کدامند؟

از طرف دیگر شرایط اقتصادی بسیاری از کشورهای میزبان تاثیر بسیاری از ورود دانشجویان خارجی می پذیرد. در گذشته بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند سوئد و آلمان شهریه ای از دانشجویان بین المللی دریافت نمی کردند و در برخی مواقع دولت ها هزینه دوران تحصیل را متقبل می شدند.

امروز اغلب کشورهای توسعه یافته برای جذب نخبگان و دانشجویان مستعد، علاوه بر اعطای پذیرش تحصیلی، برنامه های یاری هزینه متنوعی طراحی کردند تا با کاهش هزینه ها به پرورش این استعدادها بپردازند. اما شرایط و مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی کدامند؟ این سوال بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی بوده است؛ در این مجال به توضیح مراحل و شرایط برنامه های یاری هزینه تحصیلی در مجله خبرنگاران می پردازیم.

مدارک بورسیه تحصیلی

همان طور که تنوع برنامه های اقتصادی دانشجویی در کشورهای مقصد مهاجرت تحصیلی بسیار زیاد است؛ شرایط دریافت آن ها نیز فرق دارد. مدارک و شرایط مورد احتیاج برای بورسیه شدن به قوانین سیستم آموزشی کشور و موسسه آموزشی مقصد مهاجرت تحصیلی بستگی دارد. در کل می توان گفت رقابت بر سر بورسیه شدن بسیار بالاست؛ پیروز میدان رزومه های تحصیلی چشم گیر و پیشینه پژوهشی درخشان خواهد بود.

به طور کلی هر یک از دانشگاه ها، معیارهای منحصری را برای ارزیابی شرایط دانشجویان پیش می گیرند. در واقع دانشجو با ارائه مدارک باید ثابت کند که در راستا ارتقا سطح علمی و امور اجرایی دانشگاه مورد نظر موثر خواهد بود.

ارائه رزومه تحصیلی پربار، ارسال نسخه ای از مقالات و تالیفات و حتی سابقه کار مرتبط با رشته مورد نظر از جمله موارد مشترک میان موسسات آموزشی برای بورسیه شدن است.

با نگاهی گذرا به قوانین نظام آموزشی اغلب کشورها می توان دریافت که مدارک مورد احتیاج و ضروری برای اخذ بورسیه شامل رزومه تحصیلی عالی، ریز نمرات مورد قبول، نمره مدرک زبان (انگلیسی یا زبان کشور مقصد یا هر دو)، معدل بالای 17 (GPA 3 به بالا)، ترجمه رسمی گواهی عدم سوپیشینه، انگیزه نامه اغوانماینده و تایید دانشجو از سوی استاد راهنما (Supervisor) و در برخی موارد ارتباط رشته تحصیلی پیشین با رشته مورد نظر برای ادامه تحصیل می گردد.

ناگفته نماند که جهت پیشی گرفتن از رقیبان با ارائه مقالات بین المللی (ISI) و طرح های تحقیقاتی، ارائه رزومه تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات و نمره زبان سطح پیشرفته می توان نظر مسئولان را جلب کرد.

شرایط سنی

بسته مقطع تحصیلی مورد نظر سن متقاضی نیز در نتیجه درخواست بورسیه تحصیلی اهمیت پیدا می نماید. برای مثال سن تا 20 سال در مقطع کارشناسی، تا 25 سال برای دوره های کارشناسی ارشد و سن تا 32 سال در مقطع دکتری مناسب است.

لازم به یادآوری ست که قوانین سیستم آموزش عالی هر کشور معین نماینده شرایط سنی مناسب برای دریافت برنامه های اقتصادی است؛ طبق قوانین برخی کشورها داوطلبان با سنین بالاتر هم می توانند از مزایای یاری هزینه اقتصادی دانشجویی برخوردار شوند.

گپ تحصیلی

پس از آنالیز شرایط سنی، وقفه یا به اصلاح گپ تحصیلی متقاضی مورد آنالیز قرار می گیرد. گپ به فاصله زمانی از دریافت مدرک فارغ التحصیلی مقطع پیشین تا تاریخ ثبت درخواست پذیرش تحصیلی در برنامه تحصیلی مورد نظر گفته می گردد. جهت دریافت بورسیه این فاصله نباید از سه سال تجاوز کند.

بر اساس قوانین نظام آموزشی برخی از کشورها، در صورتی که گپ تحصیلی با ارائه سابقه شغلی مرتبط به رشته مورد نظر برای ادامه تحصیل پوشش داده گردد، بلا مانع است. از سوی دیگر برای برخی دانشگاه ها این مقوله اهمیت بسیاری دارد و گپ تحصیلی طولانی حتی پذیرش تحصیلی هم ارائه نمی گردد.

کارنامه آزمون های بین المللی

باید توجه داشت که در برخی کشورها و دانشگاه ها کارنامه آزمون های علمی بین المللی مهم مانند SAT، ACT، GRE،GPA تاثیر بسیار زیادی در اخذ بورسیه تحصیلی دارند. البته کارنامه این آزمون ها در مرحله پذیرش تحصیلی برخی رشته ها نیز مورد احتیاج است.

رزومه تحصیلی CV

سوابق تحصیلی و شغلی متقاضی از جمله اولین مدارکی ست که به وسیله مسئولان پذیرش تحصیلی و بورسیه مورد آنالیز قرار می گیرد؛ ارتباط رشته مقاطع قبلی با برنامه تحصیلی انتخابی، ریز نمرات به خصوص دروس تخصصی مرتبط و نمره زبان انگلیسی، دستاوردهای تحقیقاتی و تالیفات از نکات مهم برای دریافت بورسیه تحصیلی به شمار میرود. داشتن سابقه کاری مرتبط به ویژه در مقاطع تکمیلی نیز می تواند نظر مسئولان را جلب کند.

مدرک زبان با نمره بالا

زبان انگلیسی زبان رایج در بسیاری از موسسات آموزشی دنیا برشمرده می گردد؛ حتی در کشورهایی که زبان ملی دیگری ثبت شده باشد، دوره های آکادمیک بسیاری به زبان انگلیسی ارائه می گردد. به همین علت ارائه کارنامه آزمون زبان بین المللی با نمره بالا و سطح پیشرفته می توان تاثیر مثبتی در نتیجه درخواست بورسیه تحصیلی داشته باشد.

دانش داوطلب در زبان کشورهای غیر انگلیسی زبان نیز اهمیت بسیاری دارد؛ برای مثال تسلط به زبان فرانسوی در سطح پیشرفته (در کنار کارنامه معتبر از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با نمره چشمگیر) می توان نظر مسئولان دانشگاه های این کشور را جلب کند.

علاوه بر شرایط و مدارک مورد احتیاج بورسیه، برخی از برنامه ها تعهدی برای دانشجویه بورسیه ایجاد می نماید؛ از این رو برنامه های یاری هزینه تحصیلی به دو نوع عمده تقسیم می گردد؛ بورس های تحصیلی بدون احتیاج به انجام فعالیت های جانبی و بورس های تحصیلی همراه با انجام فعالیت های جانبی.

برخی از موسسات آموزشی بدون هیچ چشم داشتی به دانشجویان واجد شرایط یاری های اقتصادی متنوعی ارائه می دهند. دانشجوی بورسیه در این برنامه ها احتیاجی به انجام فعالیت خاصی یا بازپرداختی ندارد.

اما دانشجویانی بورس های تحصیلی همراه با انجام فعالیت های جانبی را دریافت می نمایند، وظایف تعیینی را بر عهده خواهند داشت؛ مانند بورسیه دستیار آموزشی TAو بورسیه دستیار پژوهشی RA که بیشتر برای مقاطع عالی ارائه می گردد.

بسته به نوع بورس ها، تمام هزینه های زندگی و تحصیل در کشور مقصد مهاجرت تحصیلی یا بخشی از آن به عهده نهاد مربوطه است؛ برخی از بورسیه های تحصیلی هزینه رفت و برگشت سفر دانشجو به کشور مبدا را نیز شامل می گردد و برخی دیگر تنها به ارزش تعیینی از مخارج مربوط به شهریه را پوشش می دهد.

در واقع بورسیه شدن قاعده تعیین و کلی ندارد؛ هر یک از نهادهای اعطا نماینده بورسیه تحصیلی شرایط و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در ادامه به رایج ترین برنامه های اقتصادی موسسات آموزش عالی و شرایط دریافت آن ها می پردازیم.

یاری هزینه شهریه: اغلب رقابتی ست و شهریه دانشجویان واجد شرایط با 25 تا 50 درصد تخفیف محاسبه می گردد. در صورت کسب نمرات و معدل چشمگیر در هر ترم، این برنامه در ترم های بعدی هم قابل تمدید است.

یاری هزینه تحصیلی گرَنتGrant: معمولا از سوی نهادهای دولتی، خصوصی با خیریه ارائه می گردد و احتیاج به مهارت های خاص ورزشی، دستاوردهای آکادمیک ویژه یا در فعالیت درسی خاصی دارد.

یاری هزینه تحصیلی فلوشیپ: اغلب شامل حال دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می گردد و احتیاج به ارائه پلن های تحقیقاتی-پژوهشی دارد.

بورسیه تحصیلی ورزشی: به دانشجویانی که مهارت استثنایی در یک رشته ورزشی داشته باشند، ارائه می گردد.

یاری هزینه تحصیلی وِیوِر Tuition Waiver: بورسیه تخفیف یا حذف شهریه است که به دانشجویان نخبه ارائه می گردد.

بورسیه تحصیلی شایستگی: یا Merit- Based Scholarship به دانشجویان واجد شرایط اعطا می گردد که رزومه تحصیلی درخشانی داشته باشند و با ارائه نسخه هایی از تالیفاتشان انگیزه قوی خود را برای ادامه تحصیل به اثبات می رسانند.

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، شرایط و مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی به کشور و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. سیستم آموزشی و رویکرد کشورها به جذب دانشجویان بین المللی این شرایط را معین می نماید. به همین علت در نگاهی گذرا شرایط و مدارک مورد احتیاج بورسیه کشورهایی که مورد تقاضای مهاجرت تحصیلی هستند را آنالیز می کنیم.

مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی کانادا

افزون بر موارد گفته شده و ارائه سوابق درخشان آکادمیک، دریافت و تمدید بورسیه کانادا احتیاج به مهارت مدیریت و رهبری و بعلاوه مشارکت منظم در امور دانشجویان دارد. اراده مدارک شغلی معتبر و مرتبط با رشته انتخابی می تواند نظر مسئولان را جلب کند. برای این منظور باید تاییدیه کارفرما (در سربرگ سازمان مربوطه با مهر و امضا) در دوره زمانی تعیینی اراده گردد. جهت مطالعه راهنمای جامع بورسیه تحصیلی کانادا کلیک کنید.

مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی ایتالیا

جهت حمایت از کشورهای ضعیف تر، دانشگاه های ایتالیا برنامه های اقتصادی متنوعی را به دانشجویان بین المللی ارائه می نماید. متقاضیان کم عایدی می توانند با ارائه مدارک معتبر اقتصادی (فیش حقوقی والدین و شرایط خانوادگی) بورسیه شوند و حتی رایگان تحصیل نمایند.

دانشجویانی که شرایط اقتصادی خوبی ندارند و از پس هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور برنمی آیند، می توانند از بورسیه استانی بهره مند شوند. اگر والدین متقاضی در قید حیات نباشند، یا دارای معلولیت باشند، متقاضی مهاجرت تحصیلی در الویت دریافت بورسیه قرار می گیرد. جهت مطالعه راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا کلیک کنید.

مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی ترکیه

ترکیه از آن دسته از کشورهایی ست که به دانشجویان بین المللی واجد شرایط بورسیه صددرصدی هم اعطا می نماید تا از امکاناتی نظیر تحصیل رایگان، بیمه های درمانی و خوابگاه رایگان استفاده و حتی مبلغی به عنوان حقوق نیز دریافت نمایند.

علاوه بر مدارک بالا با ارائه مدرک تومر در کنار مدرک زبان انگلیسی و کارنامه آزمون های بین المللی (مانند آزمون یوس YÖS)، دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در ترکیه برای متقاضی واجد شرایط دور از تصور نیست. جهت کسب اطلاع بیشتر در رابطه با دریافت بورسیه ترکیه کلیک کنید.

مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی آلمان

به علت شرایط وسوسه انگیز دانشگاه های آلمان، رقابت تنگاتنگی بر سر دریافت بورسیه ها و برنامه های یاری هزینه تحصیلی آن وجود دارد؛ به همین علت متقاضیان باید شرایط تحصیلی بسیار جالب توجهی ارائه نمایند تا درخواست پذیرش و بورسیه شدن آن ها موافقت گردد.

با ارائه رزومه پژوهشی قوی می توان در مقاطع عالی رایگان تحصیل کرد و در ازای آن حقوق هم دریافت کرد؛ تسلط به زبان آلمانی، نمره آزمون هایی مانند آزمون testAS و یا testDaf، مقالات بین المللی ISI، نامه تاییدیه سوپروایزر در مقطع دکترا از جمله شرایط دریافت بورسیه آلمان است. دریافت بافوگ (BAföG) احتیاج به ارائه مدارک اقتصادی نیز دارد.

برای اطلاعات دقیق از شرایط و مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی به تفکیک کشورها و دانشگاه ها می توانید از تجربه مشاوران کارآزموده خبرنگاران بهره ببرید. برای این منظور می توانید به صورت آنلاین جهت رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی اقدام کنید و با آنالیز شرایط خود به وسیله کارشناسان مجرب تحصیل رایگان در خارج از کشور را در رزومه تحصیلی خود ثبت کنید.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5652

به "مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارک مورد احتیاج بورسیه تحصیلی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید