ماجرای تلخ هوای کلانشهر ها با روش های سنتی حل نمی گردد ، فناوری های نوین درمان درد آلوگی هوا

به گزارش دور زمین، مصرف بنزین با سرب یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهر ها و بروز بیماری هایی همچون سرطان است که با راه حل های فناوری به سادگی قابل حل خواهد بود.

ماجرای تلخ هوای کلانشهر ها با روش های سنتی حل نمی گردد ، فناوری های نوین درمان درد آلوگی هوا

گروه فناوری خبرنگاران- حمیده آقاجانی، روز های پرتلاطم نمایشگاه های مختلف است و هر بخش محصولی برای عرضه با خود آورده است، از سوی دیگر به فراخور هفته پژوهش اندیشمندان و دانشگاهیان در نشست ها و گردهمایی های مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند. اما این ها هیچ کدام برای شهر نفس نمی گردد مگر اینکه پدرخوانده ای برای این شرایط پیدا گردد.

در بسیاری از کشور های توسعه یافته دنیا با استفاده فناوری های نوین کوشش می گردد تا معظلاتی همچون آلودگی هوا که سرمنشا بسیاری از بیماری های ناشی از شهرنشینی را کاهش دهند. تحقیق و فراوری فناوری بخشی از توانمندی های دانشمندان و دانشگاهیان یک کشور محسوب می گردد و قطعا ایران بنا بر آمار های منتشر شده از سوی سازمان های معتبر دنیای در فراوری صندلی مطلوبی دارد، اما چرا هنوز هم آلودگی هوا اولین عامل برای رفتن به بیمارستان و تعطیلی مراکز آموزشی در روز های سرد سال است؟

آنچه عیان است اینکه بسیاری از مدیران ایرانی در حوزه خدمات شهری تا امروز تمایلی به استفاده از فناوری برای مهار این معظل نداشته اند تا جایی که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حاشیه هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل، با بیان اینکه رویکرد این نمایشگاه ها تغییر نموده است، اظهار کرد: ما شاهد دستگاه های پیشرفته ای هستیم که توسط شرکت های دانش بنیان به فراوری رسیده اند.

ستاری درخصوص حل مشکل آلودگی هوای کشور تاکید می نماید: تکنولوژی های زیادی در حوزه پایش آلودگی هوا و آب به غیر از تجهیزات آزمایشگاهی توسط شرکت های دانش بنیان توسعه یافته و امیدواریم آن ها به مرحله کاربردی برسند.

همین یک جمله شاید برای بخش بزرگی از کم کاری ها کفایت کند، اینکه تکنولوژی وجود دارد، مجریان آن نیز توانایی و علم کافی را دارند، اما هنوز هم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کاربردی کردن آن ها به ابراز امیدواری بسنده می نماید.

امروزه در کشور های توسعه یافته و بعضی کشور های در حال توسعه از افزودنی هایی برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده می گردد که احتراق پاک تری به همراه دارد و کمتر ایجاد آلودگی می نماید. به همین دلیل میثم طباطبایی، رئیس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران، در مورد افزودنی های جدید به بنزین عنوان می نماید: این امکان وجود دارد که به جای بنزین از الکل یا اتالون زیستی در خودرو ها استفاده گردد.

طباطبایی ادامه می دهد: یکی از مطرح ترین جایگزین های بنزین الکل های زیستی هستند و می توان اکتان بنزین را افزایش داد و جایگزین ماده سمی MTBE که ما امروز به بنزین اضافه می کنیم، کرد، همانگونه که در بسیاری از کشور های پیشرفته مثل اروپا و آمریکا به دلیل سمیت بالای این اکتان افزا استفاده از آن ممنوع است.

متیل ترشری بوتیل اتر یک بنزین افزودنی است که برای افزایش عدد اکتان اضافه می گردد و از متانول و ایزو بوتیلن فراوری می گردد. MTBE اولین ماده اکسیژن داری بود که به عنوان افزودنی بنزین برای کامل تر شدن فرآیند احتراق در نظر گرفته شد، متانول که خود از اجزای اصلی بوجودآورنده MTBE است اغلب از گاز طبیعی و دیگر محصولات نفتی بدست می آید. این ماده عمدتاً به عنوان اکسیژن دار نماینده سوخت بکار می رود. پس از کنار گذاشتن تترا اتیل سرب در کشور از روش اکسیژن دار کردن بنزین به وسیله افزودن MTBE استفاده می گردد، در واقع در حال حاضر عدد اکتان مورد نظر خود را به جای افزودن تترا اتیل سرب با افزودن MTBE بدست می آوریم.

وی تاکید می نماید: از آنجا که این ماده سمیت دارد و برای انسان خطرناک است، می تواند منجر به سرطان گردد و ایجاد آلود در آب، هوا و خاک آن ثابت شده است، به همین دلیل ما می توانیم به جای MTBE از اتانول زیستی استفاده کنیم، اما خوب گاهی گفته می گردد که منابع فراوری آن در کشور کافی نیست و نمی تواند کل کشور را پوشش دهد.

رئیس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور درخصوص راه حل های موجود برای این ادعا تصریح می نماید: ما می توانیم کسری اتانول موجود در کشور را وارد نموده و از سوی دیگر فراوری آن را در کشور توسعه دهیم، زیرا مواد اولیه آن عمدتاً از ملاس چغندر قند و میوه بوده و در کشور موجود است.

طباطبایی با بیان اینکه امکان ایجاد زیرساخت های لازم برای فراوری اتانول های زیستی در کشور وجود دارد، عنوان می نماید: امکان افزودن الکل زیستی به بنزین از سطح 5 تا 85 درصد وجود دارد البته این افزایش به سازگاری موتور خودرو نیز بستگی دارد.

وی در همین رابطه اظهار می نماید: در گذشته جلساتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با خودروساز ها برگزار شده و همه این صنایع اعلام آمادگی کرد ه اند که مسئله ای برای سازگاری خودرو با بنزین های جدید ندارند به شرط اینکه استفاده از این نوع بنزین ها دائمی باشد و خودروساز ها مجبور نباشند باک بنزین ها را بنزینی نمایند، زیرا این موتور ها بر اساس سوخت جدید کالیبره خواهند شد.

رئیس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، خاطرنشان می نماید: فناوری های لازم برای فراوری سوخت های زیستی در کشور وجود دارد و معاونا علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از اجرایی شدن آن حمایت می نماید.

باید به یاد داشته باشیم که با شعار هیچ بیماری درمان نمی گردد بلکه برای تحقق راه های درمان به دارو احتیاج است، درمان مسئله ای مثل آلودگی هوا که دامن کلانشهرهایی همچون تهران را گرفته است نیز تغییر روش های سنتی و استفاده از فناوری های نوین است که عزمی هم جانبه را می طلبد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2279

به "ماجرای تلخ هوای کلانشهر ها با روش های سنتی حل نمی گردد ، فناوری های نوین درمان درد آلوگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تلخ هوای کلانشهر ها با روش های سنتی حل نمی گردد ، فناوری های نوین درمان درد آلوگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید