عجایب هفتگانه مدرن چین

به گزارش دور زمین، چین هم اکنون تقریبا نیمی از فولاد دنیا و حدودا نیمی از سیمان و بتن دنیا را استفاده می‌کند. این شاهکارهای مهندسی که در ادامه خواهید دید، تنها گوشه‌ای از چیزهایی هستند که با این مواد در چین ساخته شده‌اند.

عجایب هفتگانه مدرن چین

1. سد سه دره (Three Gorges Dam) چین، بزرگترین سد دنیا

سد سه دره در چین، بزرگترین سد برق‌آبی دنیا است. این سد همچنین بزرگترین سازه بتنی دنیا نیز هست. ساخت این سد 56 میلیارد دلار برای چین هزینه داشت. سیستم تولید نیروی این سد برق‌آبی در سال 2012 به صورت کامل به بهره‌برداری رسید و هم اکنون این سد می‌تواند 22 گیگاوات برق برای چین تولید کند. این سد در منطقه سه دره چین ساخته شده است. مخزن آبی 600 کیلومتری پشت سد، تا Chongqing امتداد دارد و مکانی عالی برای حرکت کشتی‌های کروز شده است. می‌توانید در تور کشتی کروز رودخانه یانگتسه از این سد عظیم چین دیدن کنید.

2. برج شانگهای، دومین ساختمان بلند دنیا

دومین ساختمان بلند دنیا، یعنی برج شانگهای در سال 2015 به روی عموم باز شد. برج شانگهای، 128 طبقه و 632 متر ارتفاع دارد و ساختمان مرکز تجارت جهانی شانگهای که در نزدیکی آن است، ساختمانی کوچک به نظر می‌آید. برای غلبه بر خاک شنی و نرم دلتای رودخانه و برای مقاومت در برابر توفان‌های موسمی، برج شانگهای یک ستون 70 متری بتنی و طراحی لوله‌ای شکل چرخشی دارد. برای ذخیره انرژی، برج شانگهای مانند یک فلاسک ساخته شده و نمای بیرونی برج با شیشه‌های دوجداره پوشیده شده است. شرکت میتسوبیشی برای برج شانگهای سریع‌ترین آسانسورهای دنیا را ساخت.

3. سیستم قطارهای پر سرعت (Bullet) چین، بزرگترین در دنیا

یکی دیگر از عجایب مهندسی مدرن چین سیستم قطارهای سریع‌السیرش است. در سال 2013 در چین 13 هزار کیلومتر خط آهن برای این نوع قطارها وجود داشت. قطارهای سریع‌السیر در تمام چین پخش شده‌اند و سفری راحت، آسوده و ارزان را برای مردم چین فراهم کرده‌اند. طولانی‌ترین خط قطارهای سریع‌السیر چین، مسیر 2230 کیلومتری پکن به هنگ کنگ است. 106 کیلومتر نهایی این مسیر از گوانجو به هنگ کنگ در سال 2016 تمام شد. برای مقایسه می‌توان گفت که این خط آهن طولی به اندازه فاصله لندن تا روسیه یا نیویورک تا کولورادو را دارد. این سفر 8 ساعت طول می‌کشد و قیمت فوق‌العاده اقتصادی آن حدود 140 دلار است. صندلی‌های قطارهای سریع‌السیر چین راحت و ساده مانند صندلی‌های هواپیما هستند.

4. سفر فضایی از چین

در سال 2012 چین سومین کشوری در دنیا شد که مردم عادی را به مدار زمین فرستاد. در سال 2003 چین سوم کشوری بود که فضانوردان را به مدار زمین فرستاده بود. در سال 2012 چین بیشتر از آمریکا راکت به فضا فرستاده بود. بازدید از موزه فضایی هنگ کنگ یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید همراه خانواده در زمان تور چین و در هنگ کنگ انجام دهید.

5. کوره ذوب فلز معادن آهن شرکت Shougang چین

برای تامین فولاد مورد نیاز چین، بزرگترین کوره ذوب فلز دنیا در Tangshan سالانه 5 میلیون تن فولاد تولید می‌کند. ارزش این مقدار فولاد 12 میلیارد یوان است و حتی یک درصد از مصرف 700 میلیون تنی سالانه چین هم نمی‌شود.

6. خط آهن Qinghai به تبت

در سال 2006 خط آهن تبت به Qinghai، تبت را به شبکه سراسری راه آهن چین متصل کرد. تبت آخرین استان چین بود که به راه‌آهن متصل شد. بلندترین راه آهن دنیا (در ارتفاع 5072 متری سطح دریا) همراه با بلندترین ایستگاه دنیا و بلندترین تونل دنیا، از آن چیزهایی هستند که تاریخ چین مدرن را شکل داده‌اند.

7. شهرهای خالی چین

گفته می‌شود که هر سال در چین 20 شهر جدید ساخته می‌شود. اگر چه که بیشتر این شهرهای جدید توسط تازه‌واردان از روستاهای چین پر شده‌اند، ولی بسیاری از آن‌ها همچنان خالی مانده‌اند یا به تازگی در حال پر شدن هستند. از این شهرها می‌توان منطقه جدید Zhengdong در Zhengzhou (که زمانی مشهورترین شهر ارواح چین بود)، Ordos در مغولستان داخلی، چنگ‌گونگ و Kunming را نام برد. عکس‌های هوایی این پروژه‌ها، شهرهای بزرگی را نشان می‌دهند که حتی یک ماشین در حال رفت و آمد در آن‌ها نیست.

دیگر عجایب مدرن چین

از دیگر عجایب مدرن چین می‌توان فرودگاه بین‌المللی پکن، لانه پرنده پکن (Bird's Nest)، مکعب آبی پکن (Water Cube)، ساختمان CCTV پکن، چرخ و فلک بزرگ پکن، قطار Maglev شانگهای، برج Oriental Pearl شانگهای، مرکز تجارت جهانی شانگهای، بندر شانگهای (بزرگترین بندر کانتینری دنیا)، برج Taipei 101 در تایوان، برج ICC هنگ کنگ، برج کانتون گوانجو و پل روی آب هانگزو را نام برد. و یک چیز در مورد چین بسیار جالب است و آن این است که این لیست همین‌طور بلندتر و بلندتر می‌شود

انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2844

به "عجایب هفتگانه مدرن چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب هفتگانه مدرن چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید