عباس زاده مشکینی: ایران می تواند در زمینه مین زدایی به جمهوری آذربایجان یاری کند

به گزارش دور زمین، نماینده مردم مشکین شهر در مراسم سالروز روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مورد پاک سازی منطقه ها مین گذاری شده در منطقه ها تازه آزادشده در جنگ قره باغ گفت: ایران در حوزه مین زدایی، تجربه بسیار گرانبهایی دارد که می تواند در اختیار باکو قرار دهد.

عباس زاده مشکینی: ایران می تواند در زمینه مین زدایی به جمهوری آذربایجان یاری کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سی امین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ظهر امروز دوشنبه در محل مؤسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار گردید.

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در این مراسم با بیان اینکه 12 مارس سال 1992 در تاریخ جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک روز به خصوص، روز برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور درج شده و ما سی اُمین سالگرد این تاریخ را گرامی می داریم، گفت: روابطمان با جمهوری اسلامی ایران که جزو اولین کشورهایی بوده است که پس از احیای استقلال، جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت، طی این 30 سال مستحکم شده و پیشرفت نموده است. همان گونه که رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تأکید کرد، قلب مردم برادرمان که طی قرن ها با ارزش های تاریخی، فرهنگی و معنوی به هم پیوند خورده اند همیشه یکسان تپیده و پیوندهای مشترک ما باعث تعمیق روابطمان شده است.

وی اضافه نمود: تصادفی نیست که الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان که پس از آزادسازی سرزمین های آذربایجان از پل تاریخی خداآفرین بازدید نموده بود، مرز آذربایجان ـ ایران را مرز دوستی و برادری نام نهاد و مطرح کرد که جمهوری آذربایجان برای روابط بین دو کشور که بر پایه های مستحکم بنا نهاده شده است اهمیت ویژه ای قائل است.

سفیر آذربایجان با ابراز اینکه جمهوری اسلامی ایران که در این 30 سال از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای جمهوری آذربایجان حمایت نموده است نیز برای روابط با کشورمان اهمیت ویژه ای قائل بوده و از موضع محق آذربایجان پشتیبانی نموده است، توضیح داد: تبریک رئیس جمهور اسلامی ایران به رئیس جمهور کشورمان به مناسبت آزادسازی اراضی و برپایی کامل نظارت بر مرز دولتی آذربایجان با خرسندی مورد استقبال مردم و دولت آذربایجان نهاده شد.

علیزاده با اشاره به دیدار دو رئیس جمهور گفت: دیدار صمیمانه رؤسای جمهور دو کشور در ماه نوامبر سال گذشته و تصمیمات اتخاذشده در مورد افزایش هرچه بیشتر همکاری به پیشبرد بیش از پیش مناسباتمان و ورود به مرحله کیفی نو تحفه خود را بخشیده است. در زمان حاضر فعالیت مثمرثمر کمیسیون دولتی، گروه دوستی پارلمانی و کارگروه های مشترک در زمینه های مختلف موجود فی مابین دو کشور در حال تداوم بوده و سفرهای متقابل، دیدار های منظم و اسناد امضاشده محرک نیرومند تحکیم همکاری هایمان است. توسعه روزافزون همکاری متقابل در زمینه های مالی ـ تجاری، بشردوستانه، حمل ونقل، نیرو و سایر زمینه ها و افزایش گردش تجاری نیز منادی این است که روابطمان در جهت صحیح می باشد.

وی ادامه داد: فرصت های نو ایجادشده به واسطه آزادسازی اراضی آذربایجان از اشغال، همکاری مؤثر دو کشور در فرمت 3+3 و سایر فرمت های منطقه ای و بعلاوه در بسترهای مختلف و سازمان های بین المللی یکی از عوامل محرک تقویت روابطمان است. باور دارم که مناسبات آذربایجان ـ ایران که از اراده مردمان برادرمان نشئت می گیرد، از این پس نیز با سیر صعودی پیشرفت خواهد نمود و همکاری سودمند متقابلمان به تحکیم ثبات و امنیت متداوم در منطقه تحفه بخش خواهد بود.

ایران می تواند در زمینه مین زدایی به جمهوری آذربایجان یاری کند

در ادامه این نشست، محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر طی سخنانی، استراتژی جمهوری اسلامی را تقویت روابط با همسایگان اظهار داشت و گفت: طی چند ماه گذشته حجم تبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان چند برابر شده است و این جهت ادامه خواهد یافت.

وی اضافه نمود: هیچ کشوری در جهان برای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان نمی گردد و همین طور بالعکس؛ زیرا این دو کشور بیشترین علایق، تاریخ، زمینه، فرهنگ، دین و مذهب مشترک را دارند. گویی یک روح در دو بدن هستند.

نماینده مردم مشکین شهر با اشاره به خوشحالی ملت ایران از آزادسازی منطقه ها اشغال شده از سوی جمهوری آذربایجان گفت: هیچ ملتی برای شهادت سرباز آذربایجانی اشک نریخت جز ملت ایران.

عباس زاده مشکینی بعلاوه در مورد پاک سازی منطقه ها مین گذاری شده که از سوی جمهوری آذربایجان در حال اجرا است، گفت: ایران در حوزه مین زدایی تجربه بسیار گرانبهایی دارد که می تواند در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4810

به "عباس زاده مشکینی: ایران می تواند در زمینه مین زدایی به جمهوری آذربایجان یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عباس زاده مشکینی: ایران می تواند در زمینه مین زدایی به جمهوری آذربایجان یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید