شکست حتمی آژانس های گردشگری در صورت بی توجهی به تجارت الکترونیک

به گزارش دور زمین، طراح یک پلتفرم #گردشگری گفت: استفاده از شیوه های سنتی کسب و کار به وسیله آژانس های گردشگری و مسافربری به علت شکل گیری رقابت گسترده در این عرصه، محکوم به شکست است.

شکست حتمی آژانس های گردشگری در صورت بی توجهی به تجارت الکترونیک

به گزارش دنیای سفر امیر نشگلیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به طورکلی عدم اتصال کسب و کارهای سنتی به تجارت الکترونیک موجب می گردد که مزیت رقابتی جدیدی نداشته باشند و عدم برخورداری از این مزیت رقابتی در شرایطی تهرانی ها با تجارت الکترونیک توانسته اند دست روی بازارهای شهرستان ها بگذارند، این کسب و کارها را به سمت شکست می کشاند چراکه طبیعتا امکان رقابت کسب و کار سنتی با کسب و کار الکترونیک پایین است و این امر باعث کاهش ترنور اقتصادی سالانه آژانس های توریستی و در نهایت تعطیلی و جمع شدن کسب و کارهای اقتصادی اینچنینی می گردد.

وی اعلام نمود: پیش از شیوع کرونا نیز آژانس های بسیاری شروع به واگذاری، فروش و تعطیلی کسب و کار خود کردند چراکه قادر به به روز کردن کسب و کار خود نبودند. تجارت الکترونیک هزینه دارد و علاوه بر طراحی سایت، نیازمند ارائه خدمات شبانه روزی در سایت است که تحقق این امر نیازمند پشتیبانی، نگهداری و توسعه است. متاسفانه آژانس های توریستی به علت اینکه با این اقدام متحمل هزینه های بسیاری می شوند از آن پشتیبانی و استفاده نمی نمایند.

وی طراح یک پلتفرم توریستی است، با اشاره به اینکه پلتفرم هایی نظیر ترابیس می توانند به این کسب و کارها یاری کند چراکه با انجام تمامی این خدمات، کارمزد اندکی را دریافت می نمایند، شرح داد: بعضی آژانس ها نیز اقدام به فروش بلیط های خود به وسیله اینستاگرام نموده اند، ولی اینستاگرام بستر جستجوی مناسبی نیست و خدمات تکمیلی مناسبی را نیز ارائه نمی دهد. برخورداری از یک پلتفرم مخصوص نه تنها برای فضای توریستی بلکه برای صنایع نیز بهبود دهنده کسب و کار است و آنها ضمن ارائه و نمایش خدمات خود به مراتب هزینه های کمتری را به عنوان کارمزد پرداخت می نمایند.

نشگلیان اظهار کرد: گستره رقابت آژانس های توریستی با استفاده از چنین پلتفرم هایی، به فضای شهری محدود شده و دیگر در رقابت با تهران و شهرهای بزرگ نیستند و با رقابت با همشهری های خود می توانند خدمات بهتری را نیز عرضه نموده و تنها بر بهبود خدماتشان تمرکز نمایند. تمام تمرکز پلتفرم ها بر توسعه خدمات و بهبود خدمات فروش محصولات آژانس ها و افزایش توریستانی است که به خرید از پلتفرم شان می پردازند و آژانس ها نیز با استفاده از این امکان، از توسعه تجارت الکترونیک معاف می شوند.

وی اضافه نمود: در صورت انجام تحلیل های آماری در این حوزه، تعداد مسافران و روزهایی که تعداد مسافر بیشتری به آژانس ها مراجعه می نمایند نیز معین خواهد شد و می توان بر اساس دیتاهای حاصل شده برای برترین برنامه ریزی ها جهت ارائه خدمت و البته برترین بهره وری در حوزه سفرها بهره گرفتف برای مصال برای سفر به کیش و مشهد از استان مرکزی که اتفاقا مشتری های زیادی هم دارد با استفاده از این اطلاعات می توان نسبت به تنظیم یک روز معین، برنامه ریزی، تنظیم قرارداد با خطوط هوایی و جذب مسافران اقدام کرد در این صورت مسافران نیز برنامه خود را بر اساس همین زمانبندی تنظیم خواهند کرد.

نشگلیان تاکید نمود: تنها مانعی که برای اجرایی شدن تجارت الکترونیک در عرصه خدمات توریستی وجود دارد این است که آژانس ها بخواهند به فرایند فروش سنتی خود ادامه داده و در مقابل استفاده از روش های نوین مسافربری و پلتفرم های توریستی خودداری نمایند که در این صورت نیز با در نظر گرفتن اندازه رقابت سنگین شکل گرفته و هزینه های سنگین موجود، در این حوزه دوام زیادی نخواهند داشت.

وی شرح داد: در سال های اخیر آژانس ها و فعالان توریستی رقابت سختی با مرکز نشینان دارند، تهرانی ها با فراهم کردن فضایی برای حذف واسطه گری، توانسته اند مشتریان شهرستان ها را جذب نموده و باعث تعطیلی دفاتر زیادی در شهرستان ها شوند، این درحالیست که حذف شدن ارائه دهندگان خدمات توریستی باعث آسیب به کل صنعت توریستی استان ها خواهد شد.

نشگلیان درخصوص پلتفرمی که طراحی نموده اظهار کرد: این پلتفرم یک پنل مدیریت آژانس هاست که خدمات توسعه و بهبود فضای کسب و کار را برای آژانس ها به همراه دارد ودر حال حاضر بعد از ورود آزمایشی کوتاه مدت توانسته است در رقابت بالا در سرچ های تورهای اراک، رنکینگ اول گوگل را به خود اختصاص دهد، این مهم باعث خواهد شد که فضای رقابتی آژانس های اراک با تهرانی ها فراهم گردد. بعلاوه حداقل تاثیر این پلتفرم، بازگشت رقابت آژانس های توریستی و مسافربری به داخل استان است و با گذشت زمان موجب احیای مجدد توریستی استان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر حدود 5 آژانس اراک با پلتفرم ترابیس همکاری نمایند، به راحتی می تواند با اجماع آماری، منجر به برقراری پروازهای فرودگاه اراک گردد، درخصوص امکاناتی که این پلتفرم ارائه می دهد شرح داد: در صورت استفاده فراگیر آژانس ها خروجی پلتفرم ترابیس برای توریستی اراک می تواند علاوه بر توسعه فعالیت آژانس ها، راه اندازی مجدد پرواز های فرودگاه اراک، جذب توریست به مقصد استان، تقویت اقامتگاه های بوم گردی و جذب سرمایه و جلوگیری از خروج پول و سرمایه از استان باشد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 آذر 1402 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4848

به "شکست حتمی آژانس های گردشگری در صورت بی توجهی به تجارت الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست حتمی آژانس های گردشگری در صورت بی توجهی به تجارت الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید