سیستم نظارت تصویری Super Camera چین از امکانات فوق قوی تشخیص چهره برخوردار است

به گزارش دور زمین، چینی ها سیستم نظارت تصویری جدیدی راه اندازی کردند که با استفاده از پیشرفته ترین دوربین ها، امکان شناسایی افراد را در بین هزاران نفر دارد.

سیستم نظارت تصویری Super Camera چین از امکانات فوق قوی تشخیص چهره برخوردار است

زومیت نوشت: دانشمندان چینی از یک سیستم دوربینی تحت خدمات ابری رونمایی کردند که با رزولوشن 500 مگاپیکسل توانایی تشخیص جزئیات بالای چهره افراد را دارد. آن ها ادعا می نمایند که سیستمز جدید یک فرد را در میان جمعیتی ده ها هزار نفری به راحتی شناسایی می نماید. دستاورد این گروه از دانشمندان علاوه بر گسترش مرزهای فناوری، نگرانی را درباره توسعه سیستم های جامع نظارت تصویری افزایش می دهد.

دوربین نظارتی جدید چین هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی صنعت چین رونمایی شد. از مؤسسه های دخیل در طراحی و ساخت این دوربین می توان به دانشگاه Fudan، مؤسسه اپتیک Changchun و دپارتمان فیزیک و مکانیک Fine در آموزشگاه علوم چین اشاره نمود. رزولوشن دوربین جدید چینی ها پنج برابر بیشتر از رزولوشن چشمان انسان است. به علاوه قابلیت هایی همچون هوش مصنوعی، تشخیص چهره، نظارت زنده و فناوری پردازش ابری هم به آن اضافه شده اند.

ژیائویانگ زنگ، یکی از دانشمندان دخیل در پروژه طراحی دوربین، شرحات عملکردی آن را به خبرنگارها شرح داد. او با شرح فناوری های موجود اضافه نمود که ترکیب آن ها، قابلیت تشخیص و شناسایی چهره های انسانی یا اجسام دیگر را به راحتی به دوربین می دهد. درنتیجه اهداف تعیین را می توان با استفاده از آن حتی در یک ورزشگاه ورزشی شلوغ پیدا کرد. او می گوید، سیستم جدید توانایی ثبت تصاویر متحرک و ثابت از سوژه دارد. شایان ذکر است، رسانه های محلی نام Super Camera را برای سیستم جدید نظارت تصویری انتخاب نموده اند.

الکس کیدمن، ژورنالیست فریلنسر دنیای فناوری از استرالیا، ساخت چنین دوربینی را از لحاظ فنی امکان پذیر می داند، اما به چالش های متعدد آن نیز اشاره می نماید: چالش اصلی دوربینی با این هدف، خصوصا در فضاهای ابری تحت مدیریت هوش مصنوعی، در حجم بالای داده نهفته است که برای تشخیص نهایی مورد احتیاج خواهد بود. دانشمندان دانشگاه Fudan در این پروژه کیفیت تصاویر را به میزان قابل توجهی بهبود داده اند. وقتی کیفیت تصاویر ورودی افزایش پیدا کند، قطعا حجم داده ها نیز به میزان نمایی بیشتر می گردد. صرف نظر از چالش های حریم خصوصی این پروژه، چالش بسیار مهم در بارگذاری حجم بالای داده وجود دارد. پردازش داده در دوره زمانی کوتاه برای حصول بهترین نتایج مورد انتظار سازمان ها، اهمیت بالایی دارد. به علاوه همه فرایندها هم به صورت بی سیم انجام می شوند.

قابلیت های بسیار زیاد دوربین جدید، نگرانی های متعددی را هم در حوزه حریم خصوصی ایجاد نموده است. چین هم اکنون نیز به خاطر نظارت شدید بر شهروندان تحت انتقادهای جدی واقع شده است. سامانتا هافمن، یکی از تحلیل گران انجمن سیاست های استراتژیک استرالیا در مصاحبه ای پیرامون برنامه نظارت تصویری چین می گوید: دولت حزبی چین دیتابیسی عظیم از تصاویر مردم دارد. همچنین آن ها می توانند تصاویر را به هویت افراد متصل نمایند. به هرحال پیاده سازی این فناوری اگر امروز هم ممکن نباشد، در آینده قطعا اجرایی خواهد شد.

رسانه های محلی می گویند، متخصصان چینی بازخوردهای متنوعی در برابر دستاورد جدید نظارت تصویری داشته اند. بعضی از آن ها نوآوری دوربین با کیفیت جدید را در کاربردهای نظامی و امنیت ملی تحسین می نمایند. البته بعضی دیگر نیز نگرانی ها پیرامون حریم خصوصی را چالشی مهم می دانند.

سیستم اعتبار اجتماعی چین

چین در سال های اخیر سیستم اعتبار اجتماعی را توسعه داده است که به صورت کشوری اجرا خواهد شد. در سیستم جدید، افراد و کسب وکارها طبق اعتبار مالی و اجتماعی ارزیابی می شوند. در نتیجه هریک از افراد جمعیت 1/4 میلیارد نفری چین و هر یک از چند میلیون شرکت فعال در آن کشور، فاکتوری به نام اعتبار اجتماعی خواهند داشت. به علاوه چینی ها در ماه جاری میلادی از برنامه ای رونمایی کردند که 33 میلیون شرکت را در یک رتبه بندی سازمانی وارد می نماید.

شهروندان چینی با سیستم نظارت جامع اعتبار اجتماعی، رتبه بندی می شوند

سیستم رتبه بندی اجتماعی شهروندان چینی برای ارزش گذاری و مهندسی بهتر رفتار فردی شهروندان طراحی شده است. این سیستم به افراد قابل اعتماد پاداش می دهد و رفتارهای غیرقانونی را تنبیه می نماید. در سیستم مذکور، شهروندانی که بالاترین اعتبار را داشته باشند مزایایی همچون پذیرایی VIP در هتل ها و فرودگاه ها، وام ارزان قیمت و حتی پذیرش آسان تر در بهترین دانشگاه ها و شغل های کشور را دریافت می نمایند. افراد با اعتبار کمتر احتمالا تنبیه هایی همچون منع سفر یا عدم پذیرش شغل های دولتی را تجربه خواهند کرد.

سیستم اعتبارسنجی اجتماعی چین به یاری دوربین های نظارتی مجهز به سیستم تشخیص چهره فعالیت می نماید. به علاوه قابلیت های دیگر همچون اسکن بدن و ردگیری جغرافیایی هم در دوربین های نظارتی وجود دارد که نظارت دقیق دائمی بر شهروندان را ممکن می نماید. دوربین جدید 500 مگاپیکسلی احتمالا اجرای فرایندهای مذکور را آسان تر خواهد نمود.

زنگ در مراسم معرفی دوربین جدید شرح داد که فیلم برداری از هزاران شهروند با دوربین های قبلی هم ممکن بود؛ منتهی آن دوربین ها چهره هر فرد را حداکثر با چند پیکسل تعیین می کردند و درنتیجه تشخیص چهره هدف آسان نبود. با به کارگیری دوربین 500 مگاپیکسلی، چهره هر فرد با دقت بالا قابل شناسایی خواهد بود و هوش مصنوعی با سرعت بالاتری فرایند تشخیص را انجام می دهد.

هافمن می گوید، می توان داده های بی شمار را که توسط دوربین های نظارتی فراوری می گردد، به یک استخر داده وارد کرد. در آنجا پردازش هوش مصنوعی با داده ها ترکیب می گردد و ابزارهایی برای کنترل اجتماعی توسعه می یابند. این ابزارها را می توان بعدا به سیستم اعتبار اجتماعی متصل کرد. هافمن در بخشی از مصاحبه می گوید: نکته حائز اهمیت این است که داده هایی همچون ویدئوهای نظارتی به صورت مستقیم به سیستمی جهت امتیازدهی متصل نمی شوند. درواقع نمی توان گفت که این داده ها لزوما همراه با مواردی همچون سوابق دولتی، قانونی و مالی به به سیستمی وارد می شوند و آن سیستم به صورت زنده به افراد امتیاز می دهد. البته قطعا دیتابیس های دولتی متعدد امنیت عمومی وجود دارند که چنین تصاویری به صورت مستقیم به آن ها وارد گردد.

منابع خبری چین می گویند که زنگ برای استانداردسازی استفاده از دوربین نظارتی جدید، تقاضای تصویب قانون و تنظیم گری نموده است. به هرحال به جز او، هیچ یک از توسعه دهنده های دوربین 500 مگاپیکسلی چین، اظهارنظری درباره دستاورد جدید خود نداشته اند.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1991

به "سیستم نظارت تصویری Super Camera چین از امکانات فوق قوی تشخیص چهره برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم نظارت تصویری Super Camera چین از امکانات فوق قوی تشخیص چهره برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید