سرمای پشتکوه در غیاب گاز، مسئولان: شاید دهه فجر کلنگ بزنیم

به گزارش دور زمین، خبرنگاران - گروه استان ها: دهستان پشتکوه با 28 روستا در قسمت جنوبی بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه و شمال شرقی این شهرستان واقع شده است و بیش از 5 هزار نفر جمعیت دارد.

سرمای پشتکوه در غیاب گاز، مسئولان: شاید دهه فجر کلنگ بزنیم

مردم این دهستان مسائل متعددی دارند، که یکی از عمده ترین مسائل آن ها عدم بهره مندی از گاز است، که هنوز و پس از مدت ها که مطالبه مردم این روستا برای بهره مندی از این نعمت مطرح شده و پیگیری هایی نیز توسط مسئولین محلی اجرا شده است، هنوز خبری از رسیدن گاز به این دهستان نیست و این امر به ویژه در فصل سرما و دمایی که اغلب زیر صفر است، زندگی را برای اهالی روستا با سختی روبرو نموده است.

یکی از اهالی این روستا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: گاز نداریم و تهیه نفت نیز بسیار سخت است، اگر هم بتوانیم نفت پیدا کنیم باید لیتری 200 الی 250 تومان بابت آن پول بدهیم و 200 تومان هم بابت کرایه حمل نفت به روستا بپردازیم.

وی گفت: در حال حاضر اصلی ترین احتیاج مردم این دهستان گاز است.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز به خبرنگاران گفت: برای حمل 500 لیتر نفت باید 80 الی 100 هزار تومان کرایه بدهیم، برای خرید نفت نیز باید 750 هزار تومان پول بدهیم، تا نهایتا 2 الی 2.5 ماه گرمایش منزل را تامین کنیم، متاسفانه کسی به فکر ما نیست و نماینده مجلس در زمان رای گیری به مردم روستا وعده داد، که اولین کاری که برای روستاییان می نماید، گاز روستا است، اما بعد از انتخابات خبری نشد.

وی گفت: ما هم ایرانی هستیم و حق استفاده از نعمت گاز را داریم، از مسئولین تقاضا دارم، که برای گاز این روستا یک فکری نمایند، گمان نمایند، پدر و مادر خودشان در این روستا زندگی می نماید و شرایط سخت روستاییان را در نظر بگیرند.

مشکل گاز مردم پشتکوه چندین بار با نماینده مجلس و فرماندار مطرح شد

قدیر باهو، عضو دوره سوم و چهارم شورای اسلامی روستا و عضو دوره چهارم شورای بخش مرکزی فیروزکوه در این خصوص به خبرنگاران گفت: 3 الی 4 بار فرماندار، بخشدار و نماینده مردم در مجلس در سال 94 و 95 به این دهستان آمده و وعده دادند که گازرسانی به روستا انجام گردد، اما هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده است.

وی دلیلی که مسئولین برای عدم گازرسانی مردم این روستا مطرح می نمایند، را صعب العبور بودن جهت دانست و گفت: نقشه برداری تنها کاری بوده، که تاکنون اجرا شده است، اما این دهستان واقعا سردسیر است و احتیاج جدی به گاز دارد، بسیاری از افراد این روستا فصل سرما در روستا نمی مانند، چرا که واقعا زندگی کردن در این سرما مشکل است و برای دریافت نفت نیز، از آنجایی که شرکت تعاونی نداریم، باید کرایه فراوانی برای حمل نفت به روستا بدهیم.

باهو اضافه نمود: مشکل دریافت نفت نیز این است، که کوپن اعلامی همراه با دیگر شهرستان های استان تهران است، در حالی که مصرف نفت در این منطقه سردسیر بسیار بالاتر از دیگر مناطق است، در حال حاضر هر خانه ای روزی 50 لیتر مصرف نفت سفید دارد ولی کوپن اعلامی همراه با پاکدشت که منطقه ای گرجهت است، بوده و کفاف مردم منطقه را نمی دهد.

وی گفت: مسئولین از بستن قرارداد با پیمانکار برای گازرسانی می گویند، اما در عمل چیزی ندیدیم، اگر این طور گردد، این روستا نیز مانند کاوده و دیگر روستاهای فیروزکوه خالی از سکنه می گردد.

عملیات گازرسانی به روستاهای کمند ، سرانزا و طرود در دهه فجر کلنگ زنی می گردد

فرماندار فیروزکوه در پاسخ به این سوال که وضعیت گازرسانی به مردم دهستان پشتکوه به کجا رسیده است، به خبرنگاران گفت: با توجه به پیگیری های متعددی که از شرکت گاز استان تهران و وزارت نیرو داشتیم و پیگیری های ویژه نماینده مردم شهرستان های فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت، در آخرین جلسه وی با معاونین و قائم مقام وزیر نفت، میزان بودجه لازم برای گازرسانی به روستاهای فاقد گاز شهرستان فیروزکوه نهایی و در طی یک صورتجلسه، دستور اقدام صادر شده است.

مهدی یوسفی جمارانی گفت: اما در آخرین مکاتبات و پیگیری ها در مورد گازرسانی به دهستان پشتکوه، انعقاد قرارداد گازرسانی برای روستاهای کمند ، سرانزا و طرود اجرا شده و شرکت گاز در حال دریافت مجوز حفاری از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران است و امیدواریم در دهه فجر کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده گردد.

وی اضافه نمود: در مورد سایر روستاهای این دهستان هم با توجه به دستور اقدام و هماهنگی های اولیه اجرا شده و شرکت گاز در حال مطالعه این پروژه ها است و پیگیر هستیم تا عملیات اجرایی این روستاها نیز به زودی شروع گردد.

فرماندار فیروزکوه در پاسخ به این سوال خبرنگاران که سهمیه نفت مردم روستاهای سردسیر با روستاهای گرجهت استان تهران یکسان است، چه تمهیداتی فرمانداری برای حمایت از مردم روستاهای سردسیر فیروزکوه، اندیشیده است، گفت: بحث قیمت نفت در سراسر کشور یکسان است، اما در مورد سهمیه با توجه به پیگیری ها و مکاتباتی که با شرکت نفت داشتیم، در امسال یک سهمیه فوق العاده (کالابرگ شماره 36) 420 لیتری برای هر خانوار مازاد سهمیه مصوب، مختص شهرستان فیروزکوه دریافت شده است.

وی اضافه نمود: با هماهنگی با بخشداری ها، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی فیروزکوه این کالابرگ توزیع شده و افرادی که این سهمیه را دریافت نکردند، هم می توانند با مراجعه به شرکت نفت فیروزکوه این سهمیه را دریافت نمایند و البته در کوشش هستیم تا سهمیه بیشتری را برای روستاهای این شهرستان دریافت کنیم که در صورت تحقق به اطلاع مردم خواهد رسید.

پیگیری گازرسانی به پشتکوه به وسیله وزیر نفت

نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با خبرنگاران از پیگیری به وسیله وزیر نفت برای گازرسانی به این دهستان اطلاع داد و اضافه نمود: به دلیل جمعیت کم روستا تاکنون پیگیری های ما به نتیجه نرسیده است، اما همچنان در حال پیگیری هستیم، تا مردم این دهستان از نعمت گاز برخوردار شوند.

قاسم میرزایی نیکو اضافه نمود: پشتکوه با برخورداری از آب و هوا و طبیعت زیبا استعداد تبدیل شده به یک منطقه گردشگری و افزایش جمعیت را دارد، که به دنبال سرمایه گذار برای این امر هستیم، با رونق منطقه مشکل راه و گاز اهالی حل خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید، آیا دهه فجر امسال و هم زمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، چشم مردم دهستان پشتکوه به کلنگ زنی عملیات اجرایی گازرسانی به مردم روستاهای این دهستان روشن خواهد شد، یا خیر.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1550

به "سرمای پشتکوه در غیاب گاز، مسئولان: شاید دهه فجر کلنگ بزنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمای پشتکوه در غیاب گاز، مسئولان: شاید دهه فجر کلنگ بزنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید