سامان دهی و تکمیل مرمت حمام تاریخی سرای هریس

به گزارش دور زمین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساماندهی و تکمیل مرمت حمام تاریخی سرای هریس اطلاع داد.

سامان دهی و تکمیل مرمت حمام تاریخی سرای هریس

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر اضافه کرد: حمام سرای هریس در دوره پهلوی به عنوان حمام عمومی روستا ساخته شده و دارای 25 متر طول، 12 متر عرض و پنج متر ارتفاع است.

آبدار با اشاره به اینکه پس از آنالیز و ارزیابی آسیب های وارد شده به این بنا، عملیات مرمت و بازسازی شروع شد، ادامه داد: حمام سرای، پیش از این به عنوان حمام عمومی مورد استفاده بود و با گذشت زمان همچنین رطوبت بالا و ریزش برف و باران و عدم توجه مردم منطقه به حفظ و نگهداری این حمام تاریخی، آسیب هایی به آن وارد و باعث متروک شدن آن شده بود، اداره کل میراث فرهنگی استان در این راستا نخستین گام مراحل اجرایی خود را پس از مطالعه و آنالیز مستندات، با خاکبرداری و آواربرداری قسمت های مخروب بنا شروع کرد.

او در ادامه با بیان اینکه پس از عایق بندی و استحکام بخشی این بنای تاریخی، مراحل مرمت و بازسازی بطور مستمر تداوم یافته است، اضافه کرد: حمام سرای دارای ورودی، بینه و گنبد آجری، میاندر، گرمخانه و خزینه جداگانه برای آب سرد و گرم بود که پس از برطرف خطر اولیه این بنا، مرمت مناطق مختلف آن شروع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: طی مراحل اولیه مرمت طاق ها و تویزه ها، اجرای دیوارها و طاق تون و هیزم خانه حمام و اصلاح شیب بندی شدت بام و اندود سیمانی روی آن و موزون سازی گنبدهای سربینه و گرمخانه حمام، در دستور کار نهاده شد.

او آزادسازی جبهه شمالی از تصرفات ایجاد شده در بخشی از سقف حمام، اجرای دیوار سنگی و آجری پیرامون حیاط، مرمت و بازسازی سر درب ورودی حمام را از دیگر اقدامات مراحل اولیه مرمت و بازسازی حمام تاریخی سرای هریس بیان کرد.

آبدار با اشاره به اینکه عملیات مرمتی حمام سرای در حال حاضر، در مرحله پایانی واقع شده است، ادامه داد: در حال حاضر، محوطه حیاط بیرونی این بنا با نرده کشی در حال ساماندهی است، همچنین اجرای سنگ فرش بخشی از حیاط، بلوکاژ کف حمام و عایق کاری پشت بام از سایر اقداماتی است که توسط تیم تخصصی مرمت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

حمام سرای هریس مربوط به دوره پهلوی است و در شهرستان هریس، بخش مرکزی، دهستان بدوستان غربی، غرب روستای سرای واقع شده و این اثر در تاریخ 7 خرداد 1387 با شماره ثبت 22853 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1421

به "سامان دهی و تکمیل مرمت حمام تاریخی سرای هریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامان دهی و تکمیل مرمت حمام تاریخی سرای هریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید