رونمایی از صحنه های مرمت گردیده فیلم حاشیه دار علی حاتمی

به گزارش دور زمین، فیلم ستارخان یکی از آثار ماندگار و حاشیه ای زنده یاد علی حاتمی بوده که فیلمخانه ملی ایران آن را در ادامه دیگر آثار قدیمی، مرمت و بازسازی نموده است.

رونمایی از صحنه های مرمت گردیده فیلم حاشیه دار علی حاتمی

به گزارش خبرنگاران، عملیات مرمت آثار سینمایی که طی یک برنامه ­ریزی طولانی مدت و از چند سال قبل با ترمیم و احیای فیلم ­های اون ­شب که بارون اومد و گاو آغاز شد با فیلم ­های باد صبا، برای آزادی، خانه خدا، ناخدا خورشید و ... ادامه یافت که البته علاوه بر نمایش عمومی این فیلم ­ها در برنامه های متعدد سینمایی، جشن­ ها و جشنواره ­های داخلی و خارجی، گزارش ­های مفصلی درباره شیوه و روند بازسازی و مرمت دیجیتال این فیلم ­ها در مطبوعات و سایت ­های فرهنگی و هنری منعکس گردیده است.

روند بازسازی و مرمت تعداد دیگری از فیلم ­های مهم تاریخ سینمای ایران همچنان ادامه دارد و به بهانه فرارسیدن روز ملی سینما، فیلمخانه ملی ایران به مدیریت لادن طاهری صحنه هایی از نسخه مرمت گردیده فیلم ستارخان علی حاتمی که زنده یاد عزت الله انتظامی، علی نصیریان، عنایت بخشی، پرویز صیاد، جلال پیشواییان، محمدعلی کشاورز در آن بازی نموده اند را برای اولین بار در اختیار خبرنگاران قرار داده است.

ستارخان فیلمی به کارگردانی مرحوم علی حاتمی در تابستان سال 1351 ساخته و در اسفندماه همان سال در چند سینمای تهران اکران عمومی شد. اما این فیلم پس از نمایش عمومی دچار حاشیه هایی شد و انتقادهای زیادی را به آن وارد کردند که این انتقادها بیشتر حول و حوش تحریف شخصیت ستارخان و ضدیت با مشروطه بود، با این حال برخی اساتید تاریخ هم در سال های بعد ستارخان را فیلمی ماندگار و با قدرت درباره تاریخ مشروطه دانسته اند.

علی حاتمی درباره این فیلم گفته بود: در طی این سال ها هیچ گاه ادعا ننموده ام که مورخ هستم، یا قصد دارم تاریخ را به شکل کرونولوژیک یا حتی از روی فلان نسخه تاریخی یا فلان متن مکتوب به تصویر بکشم. شاید روزی بخواهم یا دست به انجامش بزنم، اما اکنون نگفته ام و مستند هم نساخته ام. من همیشه نسخه خودم را از وقایع تاریخی، اجتماعی، فرهنگی – در مواردی که موضوع فیلم یا قصه ام در یک زمان یا مکان تاریخی تعیین اتفاق افتاده است – ساخته ام که گاهی این نسخه نزدیکی یا مختصری نزدیکی به واقعه داشته است.

این کارگردان در جای دیگری هم بیان نموده بود: در تاریخ هیچ وقت صد در صد به یک خط مستقیم برنمی خوریم، همیشه یک سری نقطه چین وجود دارد که فیلم ساز یا مولف باید از فکر خودش برای پر کردن این نقطه چین ها استفاده کند. من برای نوشتن سناریوی ستارخان تقریبا تمام کتاب های تاریخی را که درباره نهضت مشروطیت نوشته گردیده بودند به دقت مطالعه کردم و در خیلی از موارد به تناقض گویی های زیادی برخورد کردم.

گفته می گردد که حاتمی در این فیلم برای اولین بار طبقات فرماندهان نظامی مشروطه را تحلیل نموده و همچنین برای جلوه های ویژه از یک متخصص اروپایی استفاده نموده است و همین ها سبب اهمیت فیلم ستارخان گردیده است.

این فیلم 35 سال بعد در جلسه ای نمایش داده شد و مورد نقد و آنالیز نهاده شد که در آن روز عزت الله انتظامی بازیگر نقش حیدخان عمواوغلی بیان نموده بود: فیلم برداری ستارخان در تیرماه 51 آغاز شد و در زمستان هم به سرانجام رسید. سه ماه در تبریز و بقیه زمان را در تهران مشغول بودیم و با امکانات آن دوره بسیار شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و متاسفانه آن طور که باید به این فیلم، بها داده نشد.

زنده یاد عزت الله انتظامی گفته بود: ستارخان روایت علی حاتمی است و در شرایطی که کسی به تاریخ نمی پردازد همین که حاتمی این قدم را برداشت بسیار قابل احترام است و قطعا اگر فیلم را کارگردان دیگری می ساخت به گونه دیگری ساخته می شد. ضمن اینکه باید توجه کرد این فیلم در زمان فیلم فارسی ساخته گردیده و از فیلم های الان (سال 86) هم بهتر است. البته درباره مشروطیت روایت های گوناگونی وجود دارد و علی حاتمی با مطالعه ای که داشته این فضا را انتخاب نموده است و معتقدم هنوز کسی نمی تواند مانند حاتمی بنویسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 680

به "رونمایی از صحنه های مرمت گردیده فیلم حاشیه دار علی حاتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از صحنه های مرمت گردیده فیلم حاشیه دار علی حاتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید