ردپای قدیمی ترین انسان نمای دنیا کشف شد

به گزارش دور زمین، قدیمی ترین انسان نمای دنیا

یکی از منحصر بفردترین اعضای بدن انسان پای اوست. پای یک انسان عادی 5 انگشت دارد که همگی با هم در یک راستا قرار دارند و وقتی که پایمان را بروی زمین می گذاریم، کف پا کاملا روی زمین قرار می گیرد. از بین انگشتان پا، انگشت شست از همه بزرگ تر است و به طور کلی دو انگشت اول از بقیه بلندتر هستند. اما رد پایی که در جزیره کرت یونان کشف شده است و گفته می شود متعلق به قدیمی ترین انسان نمای دنیا است باعث تعجب و تحیر همگان شد…. رد پایی که قدمت آن به 5.7 میلیون سال پیش برمی شود! با خبرنگاران همراه شوید:

ردپای قدیمی ترین انسان نمای دنیا کشف شد

طبق تحقیقاتی که در مجله Proceedings of the Geologist association در باره اولین انسان ها صورت گرفته است، اولین نسل از انسان ها وارد جنوب قاره اروپا و شرق آفریقا شده اند که آن ها نام این دوره را میوسن گذاشته اند. در منطقه ای به نام تراچیلوس که در جزیره مشهور و توریستی کرت در کشور یونان واقع شده است، رد پایی که گفته می شود مربوط به قدیمی ترین انسان نمای دنیا است کشف شده است.

بعد از تحقیقاتی که در این منطقه شد معین شد که تعداد رد پاها 29 تاست و میزان آن ها بین 94 تا 223 میلی متر بوده است. تحقیقات بیشتر که روی این رد پاها انجام شد معین کرد که رد پاها متعلق به موجودی است که روی دو پا راه می رفته است و شبیه به پای انسان است. در ابتدا این حدس ها هم وجود داشت که ممکن است این رد پاها برای میمون ها باشد و علت آن هم شباهت زیادی است که بین انسان ها با میمون وجود دارد با این حال، در میمون ها شصت پا در کنار واقع شده است.

این رد پاها از برترین و تحت تاثیر قراردهنده ترین کشفیات دانشمندان در این چند قرن بوده است. در اولین اقدام ها، محققان تصمیم گرفتند تا این رد پاها را مشخص عمر نمایند، آن ها این کار را با استفاده از نوع خاصی از میکرو ارگانیسم ها و صخره های رسوبی انجام دادند. بعد از آنالیز ها معین شد که صخره ها از 3.5 تا 8.5 میلیون سال عمر داشته اند.

حدود 5.5 میلیون سال پیش یکی از عجیب ترین اتفاق های دنیا افتاد. دریای مدیترانه برای مدتی کلا خشک شد و باعث شد تا رسوب های اطراف دریا هم تحت تاثیر قرار بگیرند. روی همین رسوب هاست که رد پاها وجود دارد و بعد از آنالیز هایی که روی این رد پاها شده است، عمر آنها را به 5.7 میلیون سال پیش نسبت داده اند.

نقطه آغاز بشریت

سر منشا این موضوع که سرآغاز بشریت دقیقا در چه مکانی بوده است بحث های زیادی وجود دارد. عده ای بر این باورند که سرمنشا بشریت از آفریقا بوده است و برخی ها هم بر این باورند که این منشا در کشور اتیوپی بوده است.

با این حال قدیمی ترین گونه های مرتبط با اجداد انسان ها، در ساحلی در کشور چاد کشف شده است که عمر آن به 7 میلیون سال پیش برمی شود و از طرف دیگر، آردیپیتیکوس کدابا گونه دیگری از کشور اتیوپی است که تاریخ آن را به 5.2 تا 8.5 میلون سال پیش تخمین زده اند.

از طرف دیگر می گویند که قدیمی ترین رد پایی که از بعد از دوره میوسن کشف شده است، رد پایی متعلق به دوره پلیوسن در کشور تانزانیا بوده است. این رد پا 3.6 میلیون سال قدمت دارد و به نسبت ردپاهایی که قبلا در یونان کشف شده است، شباهت بیشتری به پای انسان دارد. مدتی قبل، فسیل یک میمون انسان تبار به نام ال گراسو (El Graeco) کشف شد که برخی ها آن را قدیمی ترین فسیل میمونی می دانند که به انسان ها شباهت عجیبی دارد و به همین علت به آن میمون انسان نما می گویند.

برخی ها به طور بصری گفته اند که شاید رد پاهایی که موسوم به ال گراسو است همان رد پاهای تراچیلوس باشد که در جزیره کرت یونان پیدا شده بودند با این حال این مسئله هنوز تایید نشده است. البته برخی ها برای این مسئله راهکار های دیگری پیدا نموده اند برای مثال برخی بر این باورند که شکل خاص یک پا که شبیه به پای انسان است ممکن است حاصل برگشت های مکرر بوده باشد. از طرف دیگر ردپاهایی که در شهر تراچیلوس بوده اند هم ویژگی های انسانی و هم ویژگی ای دیگری داشته اند مثلا این که انگشتان پا شبیه به انگشتان پای انسان است ولی پنجه های آن ها بزرگ است.

حالا که این رد پاها پیدا شده اند، محققان را با چالش های زیادی روبرو نموده اند و به نظر می رسد که وقت آن شده تا محققان کشف های بیشتری از این رد پاهای به جا مانده نمایند. در غیر این صورت هیچ وقت نمی توانیم درک درستی از این اولیه ها پیدا کنیم. از طرف دیگر کشفیات بیشتر به ما یاری می نماید تا بفهمیم واقعا محل این رد پاها در چه جایی بوده است آفریقا یا در جای دیگر. شاید قدیمی تر از این رد پاها هم الان وجود دارد و ما اطلاعات زیادی از آن در دست نداریم…

منبع: الی گشت
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5695

به "ردپای قدیمی ترین انسان نمای دنیا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای قدیمی ترین انسان نمای دنیا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید