دستگاه بافت و گره زن ریشه فرش ماشینی فراوری شد

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، بهمن صفری نصرالهی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: دستگاه بافت و گره زن ریشه فرش ماشینی برای بافتن و گره زدن ریشه های ابتدا و انتهای فرش ماشینی طراحی و ساخته شده است. این دستگاه امکان گره دوتایی، سه تایی و چهارتایی را فراهم می نماید. همچنین نوار بالایی گره ها به صورت پیش فرض 20 میلیمتر و سرعت بافندگی آن بین 10 تا 50 رج در دقیقه (تا 170 دور بر دقیقه سرعت ریپر بافندگی) قابل تنظیم است.

دستگاه بافت و گره زن ریشه فرش ماشینی فراوری شد

صفری ادامه داد: پس از بافت فرش در کارخانجات بافت فرش ماشینی در ابتدا و انتهای فرش، ریشه مخصوص آن وجود ندارد، از این رو ریشه فرش به صورت جداگانه تهیه شده و پس از بافت، ابتدا و انتهای فرش به ریشه فرش مونتاژ می گردد.

مدیرعامل شرکت در خصوص روش مرسوم برای بافت و گره زدن ریشه فرش ماشینی گفت: در گذشته بافت و گره زدن ریشه به صورت دستی انجام می شد و کارگران با استفاده از ابزارهای معمول بافت، ریشه را بافته و سپس گره می زدند. با مکانیزه شدن این کار دستگاه های بافت و گره زنی موجود به صورت تمام مکانیکی شدند. این در حالی بود که دستگاه های مکانیکی با مسائل و ضعف هایی نیز همراه بود. بر این اساس ما دستگاه بافت و گره زن تمام اتوماتیک فرش ماشینی را در شرکت طراحی و فراوری کردیم.

وی ادامه داد: با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی پنج دستگاه اتوماتیک فراوری شد و بعد برای ارتقای سرعت و دقت دستگاه نمونه رباتیک آن را فراوری کردیم و در حال حاضر به دلیل رکود بازار فرش فراوری این دستگاه نیز متوقف شده است.

صفری یکی از مهمترین مزایای این طرح را ایجاد تمامی حرکت های مکانیکی توسط یک موتور الکتریکی تک فاز عنوان نمود و گفت: تک فاز بودن سیستم محرک، امکان بهره برداری دستگاه در هر محل مجهز به برق شهر را فراهم نموده و در کارگاه های کوچک و منازل نیز قابل استفاده است. البته این امر با هزینه افزایش پیچیدگی مکانیکی طرح همراه بوده و تعداد قطعات مکانیکی برای سیستم ساده بافی و گره زنی را بالا برد.

وی گفت: ما برای ساخت و فروش پنج نمونه صنعتی از دستگاه بافت و گره زن ریشه فرش ماشینی تسهیلاتی به به بلغ 100 میلیون تومان از صندوق نوآوری دریافت کردیم و در حال پیگیری برای دریافت تسهیلات جهت فراوری یک محصول دیگر نیز هستیم.

صفری در خصوص مزیت رقابتی این محصول با نمونه های دیگر اعلام کرد: مزیت محصول نسبت به محصولات رقبای داخلی و خارجی شامل سرعت فراوری بالاتر، کیفیت بالاتر، دقت بیشتر، تنوع بیشتر گره ها و هزینه تمام شده پایین تر است. بخش کنترل الکترونیکی دستگاه، به یاری PLC های موجود در بازار و نمایشگر آماده سازگار با این ادوات ساخته شده است که موجب حصول اطمینان کامل از عملکرد بدون ایراد سخت افزار الکترونیکی طرح می گردد. در نمونه های خارجی نیز این ادوات مورد استفاده قرار می گیرند و احتیاج به طراحی سخت افزار، هزینه نیروی انسانی و صرف زمان برای رسیدن به دستگاه سخت افزاری الکترونیکی را مرتفع می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3063

به "دستگاه بافت و گره زن ریشه فرش ماشینی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه بافت و گره زن ریشه فرش ماشینی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید