دری به سوی درک افزونِ هنر

به گزارش دور زمین، خبرنگاران مریم کامیار، هنرپژوه: علایق پژوهشی آن شپرد دایره های اشتراک بین فلسفه و ادبیات است. پروفسور بازنشسته فلسفه باستانِ رویال هالوی، تحقیقاتش مشتمل بر زیبایی شناسیِ باستان، مدرن و نوافلاطونی است. وی در سال 2020 عضو افتخاری مؤسسه مطالعات کلاسیک دانشگاه لندن و عضو مسئول مرکز افلاطون در کالج ترینیتی دوبلین شد.

دری به سوی درک افزونِ هنر

آن شپرد کتاب مبانی فلسفه هنر را با عنوان اصلی aesthetics an introduction to the philosophy of art در سال 1987 و دانشگاه آکسفورد چاپ کرد. این کتاب با ویرایش مجدد در سال 2005 میلادی، مجدداً منتشر شد. نویسنده در چاپ (2005 م) فصول نوی درباره هنر و زیبایی را به کتاب اضافه کرد و بعلاوه فصول هنرهای نمایشی و هنر مدرن و بخش های نو درباره ارسطو، هگل و نیچه و دیگر فصل های به طور چشمگیری اصلاح و توسعه یافت. ترجمه کتاب فوق به دست علی رامین از نسخه 1978 آن است که ده سال پس از انتشار اولین نسخه در ایران ترجمه شده است و چهاردهمین بازنشر آن در سال 1400، نشان می دهد که همچنان مورد استقبال مخاطب فارسیزبان است. ترجمه روان این کتاب در ایران، مقدمه ای در دسترس برای زیبایی شناسی، به ویژه در رابطه با ادبیات، فراهم آورده است و به ویژه برای خوانندگان تازه وارد در نظریه های ادبی و فلسفه معاصر مفید است.

این کتاب به سادگی در خصوص وجه اشتراک همه آثار هنری بحث می نماید و خردمندانه می پرسد که آیا هرگز می توان یک تفسیر درست از اثری هنری داشت؟ دامنه کتاب شامل فصول فرم، زیبایی و زیبایی شناختی و رابطه هنر و اخلاق است؛ چرا مردم رُمان می خوانند، به تئاتر می فرایند یا موسیقی گوش می دهند؟ آیا صرفاً به این علت که از تجربیات زیبایی شناختی لذت می بریم، جستجو می کنیم یا علت عمیق تر دیگری وجود دارد که اوقات فراغت خود را صرف دیدن یا تجربه آثار هنری کنیم؟ زیبایی شناسی، اولین مقدمه کوتاه کتاب نه تنها به ماهیت تجربه زیبایی شناسی، بلکه به تعریف هنر و ارزش اخلاقی و ذاتی آن در زندگی ما می پردازد.

نویسنده کتاب، آن شپرد کار خود را به دو بخش تقسیم می نماید: در بخش اول، او نظریه های اصلی را که شامل هنر و زیبایی است خلاصه می نماید و در بخش دوم به آنالیز ماهیت ارزیابی و قدردانی زیبایی شناختی می پردازد که بر هنر ادبی متمرکز است. شپرد در آنالیز موضوعات فلسفی مانند قضاوت و نقد هنر، معنا و حقیقت در ادبیات، و رابطه هنر و اخلاق نیز در کتاب تأمل می نماید. وی سؤالاتی نظیر این را مطرح می نماید که آیا تفسیری صحیح از اثر هنری وجود دارد و آیا هنر تأثیر اخلاقی بر مخاطبان خود دارد یا خیر و در انتها با ذکر مثال هایی خاص به آنالیز دیدگاه های مطرح شده می پردازد. در انتها باید گفت که کتاب پیش رو، گسترده و مجذوب کننده در را به روی درک بیشترِ هنر می گشاید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4941

به "دری به سوی درک افزونِ هنر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دری به سوی درک افزونِ هنر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید