دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، پایکوبی آب و گل ها

به گزارش دور زمین، دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه

دریاچه ها یکی از جاذبه های طبیعی می باشند که موجب تلطیف آب و هوای هر منطقه بوده و بعلاوه می توان در کنار آن ها لحظاتی خوش را در کنار دوستان و یا خانواده گذراند. با نگاه به هر گوشه ای از ایران شاهد این جاذبه طبیعی خدادادی هستیم و کرمانشاه نیز از این جاذبه زیبا بی نصیب نبوده و دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه (که گاها به غلط سراب نیلوفر نوشته می گردد) با ویژگی های خاص خود را به عنوان تفرجگاهی برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در خود جای داده و مردم این منطقه نیز اوقات فراغت خود را کنار این دریاچه می گذرانند. سراب به تصور و خیال از آب و آبادانی در منطقه ها بیابانی گفته می گردد در حالی که بر خلاف آن سرآب به معنی مکانی پر آب و خوش آب و هوا است که گاها به اشتباه این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار می برند. برای آشنایی بیشتر با دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه با خبرنگاران همراه باشید.

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، پایکوبی آب و گل ها

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در حدود 20 کیلومتری شمال غرب این شهر در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار قرار گرفته و دسترسی به آن به وسیله بلوار دولت آباد کرمانشاه است. این دریاچه در ارتفاع 25 متری از سطح دریا قرار داشته و مساحتی در حدود 1331 هکتار را به خود اختصاص داده است. عمق سرآب نیلوفر در نقاط مختلف آن متفاوت می باشد که این میزان در عمیق ترین بخش ها تا 32 متر می رسد. دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در اسفند ماه سال 1387 به وسیله سازمان میراث فرهنگی به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران نامش در لیست میراث طبیعی قرار گرفته است. این دریاچه باعث ایجاد آب و هوای مناسب برای این منطقه و همینطور برای آبیاری زمین های کشاورزی اطرافش نیز استفاده می شده است.

ویژگی های سرآب نیلوفر

ویژگی منحصر به فرد سرآب نیلوفر وجود گل های نیلوفر آبی در این دریاچه می باشد. گل هایی که در فصل بهار و تابستان برگ های خود را روی سطح آب پراکنده نموده و با گل های سفید رنگ خود جلوه خاصی را به این تفرجگاه می افزایند. بعلاوه آب زلال و شفاف این دریاچه موجب می گردد تا ساقه های گل های نیلوفر را نیز در داخل آب مشاهده نموده و بعلاوه حرکت آن ها را همراه با حرکت آب دریاچه به وضوح ببینیم. این ویژگی ها همگی باعث شده تا عکاس ها و هنرمندان علاقه مند به این زیبایی با حضور در این محل موجب ثبت این زیبایی های طبیعی گردند. بعلاوه در داخل دریاچه قایق هایی قرار داده شده تا مسافران و گردشگران نیز بتوانند با استفاده از آن در سطح دریاچه حرکت نموده و زیبایی های آن را از نزدیک لمس نمایند.

آب دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه به وسیله چشمه های جوشانی که در بستر آن وجود داشته تامین می گردد. بعلاوه داستان ها و افسانه هایی مبنی بر وجود غارهای عمیق در اعماق این دریاچه وجود دارد. این داستان ها تا جایی پیش رفته که بعضی از وجود گنجینه ای از خسرو پرویز پادشاه ساسانی در بستر این دریاچه صحبت می نمایند که البته منبع تاریخی ندارد. کرمانشاه به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در بیشتر مواقع سال دارای آب و هوای مناسب برای گردشگران و مسافران می باشد و از این رو دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه نیز محل زندگی بسیاری از موجودات دریایی مانند ماهی سونگ طلایی بوده و بعلاوه محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل های بهار و تابستان می باشد.

سرنوشت دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه

در سال 1390 به علت برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و بعلاوه خشکسالی ، سطح آب دریاچه کاهش یافته و رو به خشکی رفت تا در نهایت به طور کامل خشک شد و بعلاوه موجب از بین رفتن گل های نیلوفر آبی در این دریاچه شد اما در چند سال اخیر به علت بارش های گسترده ، سرآب نیلوفر مجددا احیا شده و پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران و دنیا می باشد. در سال 1395 تعدادی بوته نیلوفر آبی به وسیله پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در بستر دریاچه کاشته شده که موجب احیای گل های زیبای سرآب نیلوفر خواهد شد. در شهریور ماه سال 97 به مناسبت روز دنیای پاک سازی زمین ، جمعی از غواصان ، قایقرانان و ورزشکاران رشته های شنا به پاک سازی و لایروبی دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه اقدام نموده و این دریاچه را از زباله های موجود در آن تمیز کردند.

آدرس: ایران - کرمانشاه - کرمانشاه ابتدای منطقه سنجابی، دامنه کوه کماجار

منبع: الی گشت
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5425

به "دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، پایکوبی آب و گل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، پایکوبی آب و گل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید